StoryEditor

Školská reforma z dielne ministerstva školstva nestačí

07.03.2007, 12:15
Autor:
TASRTASR

kolská reforma tak, ako ju navrhuje ministerstvo školstva, nepostačuje, je príliš všeobecná a neponúka konkrétne riešenia. Tvrdí to Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika a zároveň predkladá na verejnú diskusiu stratégiu konkrétnych reformných krokov, ktorými by malo prejsť regionálne školstvo.
Podľa analytičky Zuzany Humajovej je prvotným krokom reformy správne si zadefinovať princípy, na akých má fungovať školstvo efektívne a kvalitnejšie. Nového ducha školstvu by dali podľa nej sloboda, subsidiarita, participácia a konkurencia.
Na týchto základoch by sa naše školstvo stalo otvorené pre nové impulzy, posilnilo by sa postavenie školy ako slobodnej vzdelávacej inštitúcie, sprehľadnila by sa kvalita, podporila pestrosť a konkurencia v školskom prostredí a vytvorili by sa mechanizmy hodnotenia a rozvoja kvality.
Podľa Humajovej by štát mal určiť štátne minimum, čo by sa mali deti v školách naučiť a zvyšok by bola šanca pre školy samostatne kreovať vlastné vzdelávacie programy a tým rozširovať možnosť výberu rodičov aj žiakov.
Aj terajšie hodnotenie kvality je podľa Konzervatívneho inštitútu nedostatočné. "Všetky hodnotenia Štátnej školskej inšpekcie sú čiastkové, vytrhnuté z kontextu a vo svojej podstate sledujú iba to, či sa učí v súlade so zákonom. Nehodnotia kvalitu škôl," tvrdí Humajová. Preto by mal zaniknúť súčasný monopol štátnej inšpekcie a to pribudnutím nezávislých expertov.
O tom, či sa navrhovaná reforma už dostala k ministrovi školstva, zatiaľ Konzervatívny inštitút nevie. Podľa Humajovej im ide najmä o to, aby sa o komplexnej reforme začalo hovoriť a diskutovať verejne. Zatiaľ o nej hovorili na Rade ministra školstva pre regionálne školstvo. "Rada sa stretáva iba sporadicky, zatiaľ boli iba dve stretnutia, nakoľko budú rešpektované návrhy, neviem v tejto chvíli povedať," dodala Humajová.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
14. máj 2024 05:42