Odborník v oblasti tvorby webstránok Richard Uváčik pre TASR zhodnotil jednotlivé webové prezentácie celoplošných televíznych vysielateľov.
Tie podľa neho do veľkej miery reflektujú pozíciu televízií na mediálnom trhu. "Portál Slovenskej televízie (STV) napĺňa verejnoprávny charakter, web Markízy zase stabilné miesto na trhu, TA3 akcentuje spravodajstvo a portál TV JOJ predstavuje určitú alternatívu. Toto sa prejavuje hlavne v ich marketingovej stratégii, obsahovej časti, funkcionalite a grafickej podobe stránok," skonštatoval Uváčik.
"Ďalej si treba uvedomiť, že internetový portál je pre samotné televízie dvojsečná zbraň. Televízie žijú prevažne z vysielania reklamy, záleží im preto, aby mali vysokú sledovanosť. Pokiaľ umožňujú on-line sledovanie vysielania a archív relácií, prichádzajú o divákov, ktorých tak peoplemetre nezachytia," domnieva sa Uváčik. Podľa odborníka je tiež zaujímavé položiť si otázku, aké je množstvo, zloženie a ekonomická sila obyvateľstva, ktoré preferuje internetové vysielanie. Televízie podľa neho musia kompenzovať straty z televíznej reklamy ziskom z internetovej reklamy. "Tu je dôležité, aby televízie našli správnu mieru a formu internetovej reklamy.
Stránka STV napríklad neobsahuje v súčasnosti žiadnu, naproti tomu web Markízy využíva takmer všetky dnes dostupné formy internetovej reklamy - banery, kontextovú reklamu a reklamné spoty. "Reklamu je na stránke Markízy aj dosť cítiť, čo môže pre návštevníka pôsobiť obťažujúco," konštatuje Uváčik.
Hlavným nedostatkom webu STV (www.stv.sk) je podľa osloveného odborníka to, že jeho tvorcovia sa snažili málo obsahu prezentovať vo veľmi zložitej štruktúre. "Na stránke je niekoľko menu, ktoré fakticky odkazujú na to isté, čo je pre návštevníka veľmi mätúce. Viem si členenie stránky predstaviť oveľa prehľadnejšie," vysvetľuje Uváčik. Výhrady má aj ku kvalite videoarchívu, ktorá je podľa neho relatívne nízka a absentuje možnosť výberu kvality záznamu. Za ďalší nedostatok považuje fakt, že nie všetky relácie z produkcie STV sú dostupné na internete. "Videoarchív je neaktuálny a neúplný," konštatuje Uváčik.
Archív relácií budeme v najbližšej dobe rozširovať o ďalšie tituly, ale je to nesmierne náročné po finančnej stránke," povedala pre TASR web manažérka STV Antónia Kráľová. Stránku verejnoprávnej televízie si v októbri pozrelo 483.060 ľudí.
Portál televízie Markíza (www.markiza.sk ) sa podľa Uváčika najviac približuje k určitému európskemu štandardu webového sídla televízie. Prezentácia je rozdelená do viacerých, z časti nezávislých stránok, dôležité je hlavne prepojenie s vlastným spravodajským portálom, ktorý ponúka v prehľadnej forme výber z prevažne agentúrneho servisu. Markíza tak neberie svoju stránku len ako televízny archív a program vysielania, ale snaží sa osloviť širšiu skupinu návštevníkov," domnieva sa odborník. Návštevnosť nášho portálu v desiatom mesiaci dosiahla úroveň priemerne 82.850 užívateľov denne," povedala pre TASR Narcis Liptáková z Televízie Markíza.
TV JOJ prišla začiatkom jesene s úplne novým portálom (www.joj.sk). Podľa Uváčika ide o istú alternatívu k iným televíznym webom. "Stránka sa snaží zapojiť návštevníka do tvorby video a audio príspevkov. Čo sa týka video archívu ten je prehľadne organizovaný, a aktuálny. Okrem toho je možnosť pozerať videá pomocou samostatnej aplikácie nezávisle od internetového prehliadača. Kvalita videa je voliteľná a v porovnaní s ostatnými televíziami je pri najvyššej kvalite ďaleko najlepšia. Organizáciu stránky by som hodnotil ako najprehľadnejšiu z daných štyroch," konštatuje Uváčik. Web Joj-ky navštívilo v desiatom mesiaci 363.280 ľudí.
Internetová stránka spravodajskej televízie TA3 ( www.ta3.com) podľa odborníka plne korešponduje s náplňou jej vysielania. "Osobne by som vyzdvihol veľkú prehľadnosť tejto stránky, vkusnú grafiku a primerané začlenenie reklamy. Kvalita live video prenosu je nízka, vzhľadom na charakter vysielania to však nehrá až takú významnú úlohu. Túto stránku by som hodnotil ako obsahovo najvyprofilovanejšiu na trhu, na druhej strane treba dodať, že ide o špecializovanú televíziu a obsah webu tomu aj zodpovedá," uzavrel svoje hodnotenie Uváčik. Internetovú stránku televízie TA3 navštívilo v septembri 73.448 návštevníkov. "Októbrové čísla sú približne na úrovni tých zo septembra, pokles návštevnosti bol zapríčinený hackerskými útokmi na stránku, ktoré sme zaznamenali," povedala pre TASR hovorkyňa TA3 Tatiana Vachová.
StoryEditor
Televízie - pozor na web!
Televízie sa už dávno nesnažia zaujať svojich divákov len pestrým programom a atraktívnou grafikou. Záujem sa začína sústreďovať na virtuálny priestor internetu. Paradoxne, internetová stránka môže televízii aj znižovať sledovanosť.