Ostatné úseky by sa mali úplne ukončiť v roku 2012, čo je termín, ktorý v analýze odhadla aj poradenská firma ministerstva Mott Macdonald. Ide o trasy Turany - Hubová, kde majú vyrásť štyri tunely, a Hubová - Ivachnová, kde bude jeden. Neskorší termín dokončenia sa týka aj problematickej časti diaľnice, Višňové - Dubná Skala.
Druhý variant výstavby diaľnic včera schválila vláda. Plán počíta so systémom financovania PPP, čo znamená, že na výstavbe sa budú svojím kapitálom podieľať súkromné spoločnosti. Tie by mali prefinancovať 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Náklady na tieto úseky sa v súčasných cenách odhadujú na 106,7 miliardy korún bez DPH. Tendre však už nebude vypisovať Národná diaľničná spoločnosť ako doteraz, ale samotné ministerstvo. Poradcovia však odhadujú, že inflácia tieto výdavky nafúkne o osem až desať percent ročne. Do financovania samotnej výstavby sa chce zapojiť napríklad investičná skupina J&T.
Čo postavia súkromníci
D1 Hričovské Podhradie - Ivachnová
D1 Jánovce - Jablonov
D1 Fričovce - Svinia
R1 Nitra - Selenec
R1 Selenec - Tekovské Nemce
Zdroj: Odporúčanie Mott Macdonald Ltd.
"Skúmame PPP projekty a zaoberáme sa možnosťou účasti na nich," povedal pre HN hovorca J&T Maroš Sýkora. Nie každý túto možnosť využije. "Neuvažujeme o tom. Sme private equity a tak projekty, ktoré realizujeme, máme jasne stanovené kritériami," hovorí Martin Danko, hovorca skupiny Penta.
Dva tendre
Ministerstvo dopravy vypíše dva tendre, pričom prvý bude na šesť úsekov diaľnice D1 a dva úseky rýchlostnej cesty R1. Podpísané zmluvy s investormi by mali byť na budúci rok v máji.
Druhý, ktorý zahŕňa ostané tri úseky D1 v okolí Žiliny rezort vyhlási na budúci rok. Preto sa z hlavného mesta do Košíc po novej diaľnici dostanete až v roku 2012.
Úseky dokončené v roku 2012 počet km
Turany - Hubová 13,40
Hubová - Ivachnová 15,25
Višňové - Dubná Skala 8,11