StoryEditor

Zrušenie mýta nikto nevysvetlil

22.08.2007, 00:00
Zrušenie verejnej súťaže na dodávateľa systému elektronického mýta prišlo priskoro. Národná diaľničná spoločnosť, ktorá 20-miliardový tender stopla, totiž nevie, koľko firiem má o túto súťaž reálny záujem.

Diaľničná spoločnosť, ktorá zrušenie súťaže odôvodnila privysokým záujmom o zákazku, oficiálne deklarovala 55 záujemcov. Tento počet však predstavuje uchádzačov, ktorí si vyzdvihli kvalifikačné podklady. Už v tejto chvíli by to podľa oficiálneho stanoviska NDS administratívne nezvládla, pretože počítali s 22 záujemcami. Koľko firiem však podklady vrátilo vyplnené, diaľničná spoločnosť nechce uviesť.
Susedia to zvládli
Medzi firmami, ktorých diaľničná spoločnosť hodnotí ako uchádzačov, sú aj také, ktoré sa budú spájať do konzorcií. Len slovensko-švajčiarske zoskupenie ToSy zastrešuje 5 spoločností, z ktorých si každá vyzdvihla svoje vlastné podklady. Podobne to bolo v prípade konzorcia Satellic - Slovak Telekom alebo skupiny pod vedením nórskej firmy Q-Free. Popri ďalších známych adeptoch, napríklad Autostrade, Siemens a Sanef, teda ostávajú zhruba štyri desiatky prevzatých žiadostí, ktoré si mohol prevziať hocikto.
Veľkí hráči tvrdia, že záujemcovia schopní postaviť a prevádzkovať systém sa dajú zrátať na prstoch jednej ruky - a teda, že ostatní (menší) záujemcovia si doklady vyzdvihli len pro forma. Napríklad v Česku sa do tendra oficiálne prihlásilo 114 firiem, no o systém vo finále súťažili len štyri.
Mohli uniknúť informácie
Na internetovom denníku idoprava.sk sa medzičasom objavila správa o tom, že dôvodom na zrušenie súťaže bol únik informácií z tendrovej dokumentácie. "Niektorí účastníci súťaže dostali totiž tendrovú dokumentáciu skôr ako iní a NDS v obave o možné neskoršie spochybnenie súťaže radšej volila celý tender zrušiť a vypísať nový," píše sa správe. Malo ísť o technické a ekonomické špecifikácie mýtneho systému. "Ak by niekto naozaj mal tendrovú dokumentáciu, znamenalo by to náskok pred ostatnými konkurentmi," myslí si hovorkyňa spoločnosti Kapsch Sylvia Košťálová. Diaľničná spoločnosť to považuje za fámu a v týchto dňoch vypíše nový tender.

Kto sa priznal k záujmu o mýto
Sanef
Siemens
ToSy
Kapsch
Slovak Telekom
Q-Free
Autostrade

Oslovení záujemcovia správu o úniku informácií z tendra komentovať nechcú. "Táto správa je od jednej z firiem, ktoré sa zúčastňujú na tendri. Pokiaľ viem, nechcú, aby sa ich názov objavil v tejto súvislosti. Ale je to naozaj hodnoverný zdroj. Po ukončení tendra vám zodpovedného pána rád predstavím," hovorí autor článku, ktorý nesúhlasil so zverejnením svojho mena.
Koľko bolo adeptov?
Počet 55 firiem, ktoré si prevzali kvalifikačné podklady, diaľničiari považujú za prekvapujúco vysoký. O skutočnom záujme sa však dá hovoriť až vtedy, keď firmy túto dokumentáciu štátnej akciovke aj doručia. Podľa pravidiel zrušeného tendra mali na to firmy ešte viac ako týždeň. Počet získaných podkladov diaľničiari prezradiť nechcú. Žiadna z firiem, ktoré sa k záujmu o mýto oficiálne hlásia, však podklady doteraz neodovzdala. "Plánovali sme ich odovzdať v priebehu budúceho týždňa," hovorí zástupkyňa spoločnosti Sanef Miriam Fiťmová.
Zatiaľ bez protestov
Oficiálne vyjadrenia súťažiacich sú k rozhodnutiu diaľničnej spoločnosti zhovievavé. "Akceptujeme rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti a oceňujeme jej snahu pripraviť tender profesionálne pri zachovaní pravidiel transparentnosti. Sme pripravení zúčastniť sa v novom tendri a ponúknuť Slovenskej republike na mieru šité riešenie," povedal Bruno Corthier, riaditeľ divízie rozvoja, inžinierskych činností a výstavby spoločnosti Sanef.
Nový tender
Nový tender vyhlási spoločnosť na začiatku ďalšieho týždňa. Podmienky sa podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka meniť nebudú. Rozdielny bude len limit v počte súťažiacich v druhom kole, teda v užšej súťaži. Diaľničiari nerátajú s oneskorením zavedenia mýtneho ani s výrazným posunom v tendrovom harmonograme. Konkrétne zmeny v dátumoch však zatiaľ nevedia.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 15:59