StoryEditor

Reklamovať tovar bude ťažšie

28.09.2007, 00:00
Predajcom svitá na lepšie časy na úkor spotrebiteľov. Od budúceho roka totiž budú mať pri reklamácii tovarov voľnejšie ruky.

Vyplýva to z návrhu novely zákona o ochrane spotrebiteľa, z dielne ministerstva hospodárstva. Rezort však zastáva opačný názor.

"Novela by mala zvýšiť podporu spotrebiteľa a rozšíriť priestor, aby za to, čo si zaplatí, dostal aj adekvátnu kvalitu služieb a výrobkov," povedal pre HN hovorca rezortu Branislav Zvara. Návrh však nepotešil zástupcov spotrebiteľov. "Budeme robiť všetko pre to, aby tento návrh novely nebol schválený," hovorí prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska, Božena Stašenková.

Koniec špekuláciám
So žiadosťou o reklamáciu, keď ste výrobok nepoužívali podľa návodu, alebo vám vznikla škoda v dôsledku prirodzeného opotrebenia, od budúceho roka už neuspejete. Tiež nebudete môcť reklamovať výrobok, ktorý je zjavne poškodený pre váš neprimeraný alebo neodborný zásah. "Ľudia by nemali zneužívať možnosť reklamácie. Chceme zabrániť prípadom, keď spotrebitelia si nárokovali reklamáciu neprávom," povedal hovorca ministerstva. "Spotrebitelia si musia uvedomiť, že tak, ako majú práva, majú aj povinnosti," dodal Zvara.

Ak predajca určí, že vaša žiadosť o reklamáciu je neoprávnená, musí vás informovať, kde vadu odborne posúdia. V prípade, že ju odborník uzná, môžete si reklamáciu uplatniť. "Tento postup je teraz v prospech spotrebiteľov, ktorí ho podľa niektorých zdrojov zneužívajú. Do zákona treba preto zakotviť aj túto skutočnosť. Ak sa odborným posúdením preukáže, že vadu, ktorú spotrebiteľ reklamuje, si spôsobil on sám, uhradí všetky náklady na odborné posúdenie," hovorí Stašenková.

Dlhšia lehota
Spotrebiteľom sa však nepáči, že lehota, za ktorú má predajca rozhodnúť o oprávnenosti v zložitých prípadoch, by sa mala zvýšiť až na desať dní. Pričom doteraz to boli len tri. "Nerozumiem, na čo je im o sedem dní viac. Veď žiaden výkon navyše robiť nemusia," reagovala prezidentka asociácie. Pri situácii, že predajca je povinný poslať výrobok k odborníkom na posúdenie, celkové vybavenie reklamácie sa z 30 dní môže predĺžiť na 45 dní. "Treba si uvedomiť, že na takéto dlhé lehoty zbavujeme vlastníka zakúpenú vec riadne užívať," dodala Stašeková.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 05:37