... že do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami a musí nastať aj výrazný posun pri budovaní južnej vetvy," vyhlásil predseda vlády Robert Fico.
Dá sa to však splniť? "To by sme museli hneď teraz začať stavať nové úseky. Nie sú rozbehnuté tendre, nie je rozhodnuté, či budú súkromné peniaze. Ani príprava nie je na takej úrovni, aby sa mohlo včas začať stavať," tvrdí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Diaľnicu z Bratislavy na ukrajinskú hranicu vždy sprevádzali sľuby politikov. Ak by sa splnila vízia jedného z prvých ministrov dopravy Alexandra Rezeša, celé Slovensko by križovala diaľnica už pred dvoma rokmi. Podľa vyhlásení Vladimíra Mečiara pred voľbami v roku 2002 mala byť vtedy dokončená diaľnica aj do Poľska. O prísľube vlády Mikuláša Dzurindu dostavať diaľnicu do roku 2010 stavbári pochybovali už v čase, keď s ním predošlá garnitúra prišla.
Najväčšia strana súčasnej vládnej koalície s týmto termínom nerátala ani vo svojom programovom vyhlásení. Súčasný minister dopravy Ľubomír Vážny si dokonca nie je istý ani rokom 2013. Zvrat prišiel až dnes. Premiér Róbert Fico ním chce plniť pôvodný Dzurindov predvolebný sľub.
Politika podľa výrokov
Premiérov výrok o diaľnici o tri roky výrazne mení aj rétoriku ministerstva dopravy. To si doteraz nebolo úplne isté ani termínom dostavby diaľnice D1 v roku 2013. Dnes už pripúšťajú jej dokončenie už na konci tejto dekády. "Vieme si predstaviť ten termín, ale len za predpokladu, že to bude absolútnou prioritou vlády," povedal hovorca ministerstva Marián Jánošík.
O ďalšom spôsobe financovania diaľnice má rozhodnúť štúdia, ktorú chce ministerstvo dokončiť v závere roka. Tá má vypočítať, či je súkromné financovanie pre naše cesty nevyhnutné a efektívne. Rezort sa však na nedostatok peňazí nesťažuje. Problémy vraj boli hlavne v majetkovoprávnom vyrovnaní a tzv. vyvolaných investíciách (náklady súvisiace s existujúcimi stavbami a inžinierskymi sieťami - pozn. red.). Tie má vyriešiť novela zákona, ktorú vláda schválila minulý mesiac. Celý proces prípravy má skrátiť až na polovicu.
Plán naráža na prekážky
Ani nový zákon však splnenie premiérovej ambície nezaručí. Dokončenie celej diaľnice má totiž technické prekážky, ktoré neodstráni právna norma ani úvery od súkromných firiem. Príkladom je tunel Višňové - Dubná skala, ktorý rezort plánuje začať stavať na budúci rok. Dĺžka výstavby sa totiž odhaduje až na päť rokov. V stanovenom termíne tunel nedokončia, ani keby ministerstvo predbehlo svoj plán a začalo by sa stavať ihneď. Aj vtedy by stavbárom chýbali ďalšie dva roky.
Niektoré úseky sa navyše podľa programu ministerstva v roku 2010 začnú ešte len stavať.
Politické vyhlásenie
Národná diaľničná spoločnosť sa k uskutočniteľnosti Ficovho plánu vyjadriť nechcela. "Takéto výroky nekomentujeme. Je to politická záležitosť," povedal hovorca Marcel Jánošík.
Charakter politického vyhlásenia potvrdil aj Palčák. "Ja to beriem ako politické vyhlásenie, ktoré má celý proces výstavby urýchliť. Reálnejšie sú však termíny, ktoré uviedol minister dopravy. Muselo by byť predstavené niečo nové. Nové legislatívne pravidlá a finančné zdroje, o akých sme tu doteraz nepočuli. Ja by som bol rád. Keby to niekto dokázal, má môj obdiv," dodáva.
StoryEditor
Cestu do Košíc Fico neurýchli
Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť hotová už o tri roky. "Budú prijaté rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia ...