Podujatie sa koná v rámci 6. ročníka kampane Európskeho týždňa mobility, ktorý každoročne vyhlasuje Európska komisia. Tohtoročnou nosnou témou kampane je výzva Ulice pre ľudí.
Pre individuálnu automobilovú dopravu je dnes bratislavský Starý most zatvorený, spoje MHD, cyklisti a chodci môžu po ňom prechádzať. Vedľa mosta, v priestore parkoviska na Gondovej ulici je od 14. hodiny až do večera plánovaný pestrý kultúrno-spoločenský program.
Slovensko sa tak pripája k tisíckam obyvateľov Európy, ktorí v rámci kampane Európsky týždeň mobility (16.22. septembra), vyhlasovanej Európskou komisiou od roku 2002, vyjadria podporu medzinárodným snahám zlepšiť kvalitu ovzdušia.
Doprava je jedným z najväčších znečisťovateľov ovzdušia, prispieva i k otepľovaniu atmosféry a ku klimatickým zmenám. Pre Slovensko, ako aj pre ostatné európske krajiny je za posledné roky charakteristický nárast počtu motorových vozidiel. Napríklad oproti roku 1993 vzrástol celkový počet motorových vozidiel v roku 2005 o 18 percent, osobné vozidlá zaznamenali nárast o 31 percent oproti roku 1993.
Vplyvom spaľovania uhľovodíkových palív v dopravných prostriedkoch dochádza k tvorbe toxických alebo karcinogénnych látok, (prchavých organických látok, oxidu dusíka, tuhých znečisťujúcich látok a ťažkých kovov), ako aj látok, ktoré sa podieľajú na otepľovaní atmosféry Zeme, najmä kysličníka uhličitého (CO2). V roku 2005 osobná doprava vyprodukovala na Slovensku 2.567.200 ton CO2, najzávažnejšieho skleníkového plynu. Ovzdušie znečisťovali v roku 2005 emisie základných znečisťujúcich látok z osobnej dopravy v celkovom množstve vyše 100.000 ton.
Konečná spotreba energie v sektore dopravy sa v SR za 14 rokov viac ako zdvojnásobila, pričom najväčší podiel na celkovej spotrebe energie v sektore dopravy má cestná doprava a z nej individuálna automobilová doprava. Porovnateľná v tomto smere je situácia aj v ostatných európskych krajinách.
Európska únia nedávno pripravila stratégiu spoločenstva k znižovaniu emisií CO2 osobných a ľahkých komerčných automobilov, v rámci ktorej by chcela do roku 2012 dosiahnuť 120 g emisií CO2 na kilometer pre nové automobily.