StoryEditor

Futbalová horúčka v Brazílii kulminuje

05.06.2006, 13:42
Autor:
SITASITA

Štyri dni pred úvodným výkopom XVIII. majstrovstiev sveta futbalová horúčka v Brazílii kulminuje. Jedna z najväčších krajín sveta žije v očakávaní šiesteho titulu, čo dokumentuje všadeprítomná žlto-zelená kombinácia farieb. Nájdete ju na priečeliach veľkých budov, reštauráciách a obchodoch, oknách domov, ale aj na prostriedkoch verejnej dopravy či najväčších plážach. Z tých istých plôch sa na okoloidúcich spravidla usmievajú najväčšie brazílske hviezdy na čele s najlepším futbalistom súčasnosti Ronaldinhom. Jeho charakteristický úsmev možno vidieť nielen na bilboardoch, ale aj na displejoch mobilných telefónov či v kreslených filmoch. Kanonier Ronaldo sa objavuje v reklame na pivo. Kope do lopty a vyzýva národ: "Začína sa boj o šiestu hviezdičku na brazílskom majstrovskom tričku." Chodníky a cesty v Riu de Janeiro sú najnovšie pokreslené nápismi: "Rumo ao Hexa", čiže "Mierime za šiestym titulom!" Bokom nezostáva ani tradičná juhoamerická rivalita Brazília verzus Argentína. V reklamnom spote na istý nealkoholický nápoj sa prezentuje argentínska superstar Diego Maradona, ako si oblečený v brazílskom drese spieva národnú hymnu a vedľa neho sa usmievajú Kaká s Ronaldinhom. Spot sa končí tak, že Maradona sa zobúdza z nočnej mory a poriadne si odfúkne.
Futbalová horúčka má aj svoj marketingový rozmer. Všetko, čo len trochu pripomína futbal, sa predáva v brazílskych národných farbách a spravidla za poriadne vysoké ceny. Fanúšikom to však neprekáža, kupujú tričká, lopty, šále, len aby pred prvým zápasom svojich miláčikov na mondiale nahonobili čo najväčší futbalový majetok. "Nemôžeme sa sťažovať. Najprv sme mali karneval, potom megakoncert Rolling Stones a teraz prišiel na rad futbalový šampionát. Ceny sú už pekne vysoké. Ľudia však kupujú. Zástavy, húkačky a tričká, tie idú najviac na dračku," uviedol majiteľ obchodu s futbalovými suvenírmi Jorge. Bokom nezostávajú ani predajcovia elektroniky. Jeden z nich sľúbil každému, kto si zakúpi televízor s veľkou plazmovou obrazovkou, že dostane druhý iba za 50 centov v prípade, že "kanárici" získajú titul majstrov sveta. Akcia má obrovskú odozvu: v prvej štvrtine roka 2006 sa predalo 60 000 plaziem, čo je už o 2000 viac ako vlani počas celého roka. O tom, že na futbalový šampionát sa pripravujú aj majitelia reštaurácií a kaviarní, nie je pochýb. Okrem toho, že sa preferujú brazílske jedlá, pizza sa na špeciálne požiadanie servíruje v žlto-zelenej kombinácii a k dispozícii sú aj typické jedlá z jednotlivých zúčastnených krajín. Futbalový ošiaľ sa v Brazílii nevyhol ani módnym mólam. Návrhár zo Sao Paula Almir Slama použil vo svojej módnej kolekcii v elegantnej forme dresy jednotlivých národných tímov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 07:44