A to aj v prípade, keď ide len o formálne školení, ktoré sú dané zo zákona alebo povahy práce, tak aj „on the job“ školenia, teda zaškolenie skúsenejším kolegom či kolegyňou. Podceniť by ste ale nemali ani školenie seba samého. Školenie by v dnešnej dobe malo byť bežne používané slovo v malých i stredne veľkých firmách. Profitujú z neho ako zamestnanci, tak aj majitelia a manažment firiem. Je potrebné sa zamerať na individuálne potreby zamestnancov a nezabúdať, že ani vedenie nie je vždy bez chyby.
Školenia individuálne
Efektívne školenie by malo vždy reflektovať potreby daného zamestnanca. Je vhodné, ak školenie zacielite na jednotlivých zamestnancov, školenie pre všetkých zamestnancov sa často stávajú skôr vyhodeným časom a peniazmi. Pýtajte sa, kto ho potrebuje, v akej fáze a prečo? Ak za vami príde zamestnanec s tým, že potrebuje nejaké špecifické školenie, tak je vhodné primárne neriešiť, kto také školenie poskytuje a koľko stojí, ale prečo si ten zamestnanec myslí, že to školenie potrebuje a akým spôsobom mu pomôže byť lepší. Asi najúspešnejšia forma školenia je „on the job“. To znamená nájsť niekoho skúsenejšieho v tíme, kolegu, ktorý by tohto človeka v určitej oblasti zaučil priamo pri robení tej danej práce.
Buďte k sebe kritickí, aj šéfovia potrebujú školenia
Ak hľadáte školenie pre seba, je kľúčové hľadať také, pri ktorom sám naberiete skúsenosti, ale tiež ich budete schopný odovzdať ďalej a naučiť ich svojich podriadených. Pri výbere je určite dobré, aby ste sa ako majiteľ firmy zamyslel nad spätnou väzbou na seba, ako na vedúceho zamestnanca. Keďže existujú školenia ako technických, tak aj mäkkých zručností. U najvyšších manažérov a vedenia, skôr hovoríme už o „leadershipu“ či vedenie ľudí .
Efektívne školenie |
Určite si jasné pravidlá |
Zamerajte sa na zamestnanca individuálne |
Ak im ponúkate kurzy angličtiny, dbajte, aby zamestnanci sami chceli hovoriť anglicky, a aby nezostávali niekoľko rokov na stále rovnakej úrovni |
Dôležitá je motivácia |
Načúvajte svojim zamestnancom. Ideálna situácia nastáva, ak sa vynasnažíte zmeniť niečo, čo vám povie váš tím. Je k tomu potrebná odvaha, aby si človek priznal, že zle komunikuje, ale zároveň je toto priznanie prvým krokom k zmene. Za všetkým stojí snaha byť ešte lepší, než v tom okamihu ste. Sebareflexia je nesmierne dôležitá, ale zároveň veľmi ťažká, pretože väčšinou sme pohodlní meniť zabehnuté spôsoby. Preto je dobré mať spätnú väzbu kolegov. Školiť ale má zmysel aj pracovníkov na nižších pozíciách, napríklad v zákazníckom servise. Jedným zo spôsobov je školiť priamo pri práci, ale z časových dôvodov nie je táto forma vždy ideálna, záleží aj na veľkosti vašej spoločnosti. Celkovo je najvhodnejšie ponúknuť nižšie postaveným zamestnancom základné školenie a po nejakých časoch tie najdôležitejšie body vždy opakovať.
Školenie je vždy benefitom
Školenia sú pre firmu vždy potrebné, a ak sú dobré a kvalitné, sú pre zamestnancov prínosom. Krátkodobo je možné vyškoliť zamestnanca na určitý účel, vedomosti či zručnosti, dlhodobý dopad potom spočíva v tom, že sa vo svojej profesii stane zamestnanec lepším. Po rokoch si môžu vybaviť školenie zo začiatku svojej kariéry, z ktorého stále profitujú. Investície v akékoľvek školenie týkajúce sa „leadershipu“, ktorý sa zameriava na rozvoj osobnosti, vedenie, situačný „leadership“ a podobne, sa vám oplatí najviac práve z dlhodobého hľadiska, kedy by z nich mal človek vyjsť ako kvalitnejší vedúci pracovník, schopnejší zvládať stres, komunikovať s náročnými ľuďmi či zvládať ťažké situácie.
Zdroj: Ihned.cz
Tento článok vznikol v spolupráci s ČSOB, ktorá poskytuje podnikateľom dostupnejšie podnikateľské úvery. Ak máte záujem o výhodnejšie a jednoduchšie financovanie vášho podnikania, kliknite TU.