Kórejská automobilka Kia sa pre Žilinu rozhodla uvedomujúc si, že aj pri plnom dobudovaní diaľnice z Bratislavy cez Žilinu do Košíc môže "cestovať" kombinovanou dopravou po koľajniciach 70 až 80 % všetkého materiálu. O tejto komparatívnej výhode Slovenska vedia svoje aj v centrále automobilky PSA Peugeot Citroën a tiež s ohľadom na to sa rozhodli postaviť závod pri Trnave. "Liberalizácia trhu železničnej nákladnej prepravy na Slovensku umožní aj automobilkám využívať služby tých najlepších prepravcov. O to intenzívnejšie sa na toto obdobie pripravujeme. Chceme v konkurencii uspieť," dodal riaditeľ odboru stratégie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo), Ing. Ján Simčo.
Nedávne bilaterálne slovensko-slovinské ekonomické fórum v Ľubľana potvrdilo, že ako mimoriadne atraktívna sa javí preprava tovaru v kombinácii železnica -- more. V tomto roku cez prístav Koper by malo prejsť 270-tisíc áut, z toho 120-tisíc automobilov značky Volkswagen.
ZSSK CARGO Slovakia v súčasnosti prevádzkuje 17 liniek intermodálnej prepravy (IP), z toho 15 pravidelných liniek a ďalšie 2 linky podľa potreby. Vyťaženie týchto ucelených vlakov zabezpečujú operátori intermodálnej prepravy Metrans (Danubia) a. s., Dunajská Streda, Metrans Praha, a. s., European Rail Shuttle B.V. a Kombiverkehr. Vo všetkých prípadoch ide výlučne o prepravu veľkých kontajnerov. Kým najstaršia linka IP je v prevádzke od roku 1993, poslednou tohtoročnou novinkou sú na seba dve nadväzujúce linky Rotterdam -- Sládkovičovo a Sládkovičovo -- Mělník, pričom na každej z nich jazdí jeden pár vlakov v oboch smeroch.
Hovorca ZSSK Cargo PhDr. Miloš Čikovský v tejto súvislosti podčiarkol, že výrazným prínosom v prevádzke viacerých liniek IP bolo uzatvorenie dohôd medzi ZSSK Cargo, ŽSR, ČD a MÁV, ktoré priniesli ďalšie skrátenie celkových jazdných časov týchto vlakov. Od 12. júna 2005 totiž vlaky v určených pohraničných priechodových staniciach (PPS) využívajú výsadu vlakov bez technologického, prepravného spracovania a RID-ovej dôvery. Takto sa ich pobyt v PPS Kúty skrátil asi na 10 minút a v PPS Štúrovo asi na 30 minút, a to pri jazde v oboch smeroch. Do tohto projektu boli zaradené vlaky IP jazdiace na nasledovných trasách:
Ř Bremerhaven -- Sládkovičovo,
Ř Rotterdam -- Sládkovičovo,
Ř Hamburg -- Dunajská Streda,
Ř Praha Uhříněves -- Dunajská Streda,
Ř Praha Uhříněves -- Dunajská Streda,
Ř Dunajská Streda -- Praha Uhříněves,
Ř Sládkovičovo -- Mělník,
Ř Mělník - Bratislava Pálenisko,
Ř Bratislava Pálenisko -- Mělník,
Ř Budapešť -- Mělník,
Ř Mělník -- Budapešť.
Ř
S ohľadom na existenciu silných tovarových prúdov, rozvinutú železničnú a cestnú sieť, ako aj vybudované dunajské prístavy má Slovensko -- podľa M.Čikovského -- "dobré podmienky na rozvoj intermodálnej prepravy v systéme cesta -- železnica a čiastočne aj v systéme voda -- železnica".
Napriek tomu, ako aj napriek pripravenosti slovenských železničných podnikov zvládnuť prepravu všetkých typov intermodálnych jednotiek, je skutočný záujem slovenských prepravcov o tento druh dopravy nízky. V súčasnosti predstavuje podiel intermodálnej prepravy na celkových výkonoch ZSSK Cargo len asi 2,2 percenta. Pred piatimi rokmi to však bolo ešte menej, len okolo jedného percenta.
"V budúcnosti by mohol významnú úlohu pri rozvoji intermodálnej prepravy zohrať Terminál kombinovanej dopravy (TKD) Dobrá pri Čiernej nad Tisou, s ktorým počíta aj dohoda AGTC o najdôležitejších trasách medzinárodnej kombinovanej dopravy a príslušných objektoch," pridal víziu hovorca ZSSK Cargo PhDr. Miloš Čikovský. Spresnil, že terminál, ktorý prevádzkuje ZSSK Cargo, v súčasnosti plní funkciu vstupnej brány pre tovarové toky z krajín SNŠ do EÚ a opačne, teda v smere východ -- západ. Svojou polohou je však predurčený aj na vytváranie mostu medzi južnou a severnou, resp. severozápadnou Európou. TKD je v prevádzke od roku 2001 a jeho prekládková kapacita je až 3 milióny ton tovaru ročne.
V súvislosti s intermodálnou prepravou jeho veľký potenciál spočíva v uvažovanom rozvoji prepráv po juhozápadnej vetve Transsibírskej magistrály. Najnovšie ZSSK Cargo uvažuje o jeho využití aj v súvislosti s možnými prepravami intermodálnych prepravných jednotiek pre novobudovaný závod Kia pri Žiline. Odborníci sa zhodujú v názore, že expanzia automobilového priemyslu sa nákladnej dopravy bytostne dotýka. Dominantní subdodávatelia budú totiž v okruhu 150 kilometrov od automobilky, ktorá pre efektívne fungovanie potrebuje okrem diaľnic aj prepojenie vzduchom, vodnou cestou i po železnici.
Tibor Bucha