Alebo začiatky fabriky pod názvom Bratislavské automobilové závody zo sedemdesiatych rokov. Či pokusy Trnavských automobilových závodov, ktoré stagnovali pri nekonečnej výrobe "nesmrteľnej" Škody 1203, preslávenej ako najpomalšia a najlabilnejšia sanitka.
VW prišiel ako prvý
Až prišli deväťdesiate roky a na tie roky odvážny pokus koncernu Volkswagen. Ten vzal pod svoje krídla českú automobilku Škoda a na pôde Bratislavských automobilových závodov vybudoval modernú fabriku. Veľká investícia na Slovensku sa ukázala ako správny počin a postupne sa bratislavský závod stal visačkou svetovej kvality. Navyše naviazal na seba desiatky domácich subdodávateľov, ktorí takisto dokázali pozdvihnúť kvalitu výroby na vysokú úroveň. Kým dodávky komponentov v roku 1997 sa pohybovali vo výške 17,2 mld. Sk, o päť rokov to už bolo 53,3 mld. a vlani až 104,8 miliardy.
Za týmito číslami však treba vidieť predovšetkým kvalifikovanú pracovnú silu. Aj keď u nás bol spočiatku nedostatok učňovských zariadení orientovaných na automobilový priemysel, situácia sa v tomto smere začína zlepšovať. Tobôž keď na Slovensku onedlho pribudnú ďalšie závody, špecializované na výrobu automobilov. Príklad Volkswagenu totiž naznačil potenciálne možnosti Slovenska. Perspektívu má napríklad špecializácia v elektronike, zváraní, ale aj lakovníctve.
Perspektíva zostáva
Faktom zostáva, že niekoľko najbližších desaťročí sa bez moderne riešeného vozidla ľudstvo nezaobíde. To znamená perspektívne roky pre automobilový priemysel. Kým v súčasnosti sa ročne vyrobí takmer 50 miliónov rôznych automobilov, po otvorení trhu v Rusku, Číne, prípadne v iných častiach sveta bude toto číslo zrejme ešte vyššie. Netreba sa teda obávať, že Slovensko si môže uškodiť intenzívnou orientáciou na toto odvetvie hospodárstva. Ak budeme vo výrobe svetovou veľmocou (v počte kusov na jedného obyvateľa), môže to iba zvýšiť imidž našej krajiny.
Niektorí kritici tohto vývoja sa obávajú, že slovenský trh nebude schopný odoberať vozidlá z troch významných automobiliek. Lenže to je omyl, lebo prakticky celá výroba pôjde na export. Požiadavky slovenského trhu sú totiž také nízke, že ročne predá vyše tridsať importérov približne iba 60 000 vozidiel. Odborníci veria, že práve po nabehnutí výroby vo všetkých troch závodoch (v Bratislave, Trnave a Žiline) - ak sa zvýši produktivita práce a stúpnu aj reálne mzdy - stúpne tiež kúpyschopnosť obyvateľov.
Je zaujímavé, že trend výroby osobných automobilov zaznamenal medzi rokmi 1950 - 1970 trvalý nárast, potom medzi rokmi 1978 - 1980 mierne poklesol, aby vzápätí nabral nové sily a rok 2003 bol rekordný. Celková ročná produkcia automobilov na našej planéte dosiahla rekordných 47,5 milióna kusov. Najväčším producentom bol General Motors s 8,3 mil. kusov, nasledovali Ford (vrátane automobilky Mazda) 5,8, Toyota 5,6, Renault (spoločne s Nissanom) 4,8, koncern VW 4,7, Daimler Chrysler 4,2, atď. Napríklad v Číne vlani vyrobili 1,9 mil. automobilov rôznej kategórie.
Mimoriadne zaujímavá bude pozícia Slovenska po nábehu výroby v závodoch PSA Peugeot Citroën a Hyundai/KIA. V prepočte na jedného obyvateľa sa staneme svetovou veľmocou s vyše 200 vyrobenými autami na tisíc obyvateľov. Z tohto aspektu je poradie zatiaľ nasledovné: 1. Belgicko 91,19 áut na 1000 obyvateľov, 2. Japonsko 67,88, 3. Slovinsko 65,53, 4. Nemecko 61,54, 5. Španielsko 56,56, 6. Francúzsko 54,94, 7. Južná Kórea 54,86, 8. Česko 43,03, 9. Kanada 42,91 a 10. Slovensko 41,58.
Hoci pri Trnave i Žiline (Teplička nad Váhom) sme ešte iba na začiatku, už možno referovať o prvých krokoch, ktoré predznamenávajú stavbu závodu PSA Peugeot Citroën.
V Trnave podľa plánu
V súčasnosti je ešte stále viac v centre pozornosti vstup automobilky Hyundai/KIA na Slovensko, a tak sa nevdojak dostala do tieňa záujmu verejnosti výstavba závodu PSA Peugeot Citroën pri Trnave. Stavebné práce tu však pokračujú rýchlym tempom a v súlade s plánom.
"V posledných týždňoch sa výstavba pohla výrazne dopredu. Práce na lisovni dokonca pokračujú rýchlejším tempom, ako sme pôvodne predpokladali," povedal po návšteve staveniska Alain Baldeyrou, generálny riaditeľ projektu Trnava.
Výstavba železobetónovej konštrukcie lisovne trvala dva mesiace. Dokončuje sa protihluková a zvuková izolácia lisovne a začína sa zastrešovanie haly. Celková plocha lisovne bude po dokončení výstavby 24 300 štvorcových metrov. Tento objekt je prvým, v ktorom bude PSA Peugeot Citroën inštalovať technologické linky a to už v lete 2004.
Na stavenisku ďalej pokračujú práce na budovách zvarovne a montážnej haly.
Na stavbe zvarovne, ktorá po dokončení bude zaberať plochu 65 000 štvorcových metrov, sa momentálne osadzujú pätky na uchytenie železobetónových pilierov.
V priestore montážnej haly ukončili pozemné práce a položenie základov budovy. Montážna hala bude po dokončení najväčšou budovou montážneho závodu PSA Peugeot Citroën v Trnave s plochou 92 000 štvorcových metrov. Po vystúpení teplôt nad bod mrazu sa začala výstavba nakladacej rampy s priľahlými plochami.
"Všetky práce na výstavbe závodu PSA Peugeot Citroën sú veľmi náročné na koordináciu a logistiku, keďže jednotlivé čiastkové práce od viacerých dodávateľov na seba úzko nadväzujú. Precízna koordinácia výstavby, ktorá sa nám zatiaľ darí, je základným predpokladom dokončenia závodu a spustenia výroby podľa časového plánu v roku 2006," dodáva A. Baldeyrou.
Od roku 2006 bude závod PSA Peugeot Citroën v Trnave vyrábať malé vozidlá na tzv. platforme 1 a doplní tak európske výrobné kapacity skupiny. Nový závod bude ročne vyrábať 300 000 automobilov a zamestná 3 500 ľudí v trojzmennej prevádzke. Výstavba závodu a spustenie produkcie si zo strany PSA Peugeot Citroën vyžiada investíciu v objeme 700 miliónov eur.
Nedávna návšteva zástupcov 26 francúzskych firiem určite prispeje k podstatnému rozšíreniu subdodávateľskej infraštruktúry. Tá už v súčasnosti produkuje komponenty za desiatky miliárd korún ročne a zamestnáva tisíce odborníkov. Francúzsko-slovenská kooperácia by sa mala prejaviť najmä pri subdodávkach komponentov, náradí a vývojových riešení.
Autá zo stredu Európy
Slovensko sa čoskoro zaradí medzi svetové veľmoci vo výrobe automobilov (ročná produkcia okolo 1 milióna áut), no aj jeho susedia prispejú k silnejúcemu vplyvu strednej Európy v ich produkcii. Uvádzame prehľad, kde sa čo vyrába alebo bude vyrábať o dva roky.
SK: VW v Bratislave - vrátane značky SEAT a Audi (od 2005)
CZ: PSA Peugeot Citroën a Toyota v Kolíne; Škoda v Mladej Boleslavi
PL: FIAT v Bielsku-Biala; Opel v Gliwiciach; Daewoo (chce ho odkúpiť Rover)
H: Suzuki v Ostrihome; Audi v Györi