Reuters
StoryEditor

Poľsko tlačí na stavbu za dvesto miliónov eur. "Ukážeme, že sme nezávislí," odkazuje Rusku premiér

14.10.2016, 07:43
Autor:
ČTKČTK

Poľská vláda chce čo najrýchlejšie predísť tomu, aby poľské lode na severe krajiny cestou do Baltského mora museli prechádzať cez ruské vody.

Predseda vládnej strany Právo a spravodlivosť (PiS) Jaroslaw Kaczyński sa tento týždeň snažil urýchliť plánovanú stavbu približne kilometrového kanála, ktorý má podľa neho zásadný význam pre poľskú suverenitu. Moskva sa podľa poľských médií stavia proti a námietky voči stavbe v prírodne cennej lokalite majú aj poľskí ekológovia.

Plány na prieplav cez pevninskú šiju známu ako Vislianska kosa sa v Poľsku objavujú už dve desaťročia a medzi ich hlavných zástancov patrí práve nacionálne-kresťanská PiS s veľmi kritickým vzťahom k Rusku.

"Stavbou tohto kanálu ukážeme, že sme nezávislou krajinou," vyhlásil podľa poľskej mutácie Newsweeku Kaczyński počas stredajšej návštevy severopoľského prístavu Elblong. Lode odchádzajúce odtiaľ do Baltu musia kvôli úzkej pevninskej šiji najprv zamieriť Vislianskym zálivom na východ a plávať cez dve desiatky kilometrov ruských vôd v blízkosti Kaliningradu, kým sa ocitnú na otvorenom mori. Podľa predstáv Kaczyńského by sa mohol kanál začať stavať už v roku 2018 a hotový byť najneskôr štyri roky po tom.

Závislosť od krajiny, ku ktorej má Poľsko historickú averziu a jeho súčasní lídri varujú pred mocenskými ambíciami Kremľa na čele s Vladimirom Putinom, je pre časť poľskej elity neprijateľná. "Časť východnej hranice NATO a Európskej únie je stopercentne kontrolovaná Ruskom," vyhlásil poľský minister námorného obchodu Marek Gróbarczyk.

Rusko podľa poľských médií s projektom nesúhlasí a poukazuje na možné ekologické škody spôsobené stavbou v blízkosti svojej hranice. Podobný názor majú aj poľskí ochrancovia životného prostredia. Ďalší kritici tvrdia, že ide o zbytočnú stavbu, lebo Elblong nie je natoľko významným prístavom, aby snaha o jeho priame prepojenie s morom opodstatňovala investíciu, ktorá veľmi zaťaží poľský rozpočet.

Poľské úrady vyčíslili náklady na stavbu na 880 miliónov zlotých (takmer 205 miliónov eur). Kanál má byť dlhý 1300 metrov a jeho hĺbka päť metrov má umožniť preplávať lodiam sa štvormetrovým ponorom.

01 - Modified: 2023-01-11 12:06:45 - Feat.: - Title: Veľký obrat na pumpách. Ceny palív sa vrátili do bodu, keď Rusi zaútočili na Ukrajinu 02 - Modified: 2023-01-10 17:35:06 - Feat.: - Title: Otočka na pumpách. Čo je za náhlym zdražením benzínu a zlacnením nafty 03 - Modified: 2023-02-03 07:54:26 - Feat.: - Title: Germanistka o nemeckej váhavosti: Obávajú sa aj jadrových zbraní či konfliktu s Ruskom 04 - Modified: 2022-05-04 09:05:46 - Feat.: - Title: Výnimka pre Slovensko a Maďarsko. Ruskú ropu budeme môcť nakupovať dlhšie ako ostatní 05 - Modified: 2022-04-28 10:25:47 - Feat.: - Title: Slovák o miznúcich ruských „Eskimákoch“: Veria v seba, nie v Boha. Ich život možno do desiatich rokov vymizne
menuLevel = 1, menuRoute = naslovnica, menuAlias = naslovnica, menuRouteLevel0 = naslovnica, homepage = true
21. november 2024 15:14