Z kúpnej zmluvy vznikne predávajúcemu povinnosť predmet kúpy kupujúcemu odovzdať a kupujúcemu povinnosť predmet kúpy prevziať, zaplatiť zaň predávajúcemu dohodnutú cenu. Na vznik kúpnej zmluvy, ktorej účastníkmi sú predávajúci a kupujúci, sa vyžaduje zhodný prejav vôle (konsenz) zmluvných strán o podstatných náležitostiach zmluvy, ktorými sú: predmet kúpy a kúpna cena. Spolu s vecou môže byť predávané i príslušenstvo veci, ktoré však môže byť samostatne predmetom kúpy za predpokladu, že z rozhodnutia vlastníka prestane byť príslušenstvom inej veci. Pokiaľ však príslušenstvo trvalo slúži na užívanie s hlavnou vecou, kúpna zmluva o prevode hlavnej veci sa týka i tohto jej príslušenstva (náhradné pneumatiky k automobilu). Súčasť veci nie je však samostatnou vecou v právnom zmysle, preto nemôže byť samostatným predmetom kúpy, pretože súčasť vždy zdieľa osud veci, ku ktorej patrí (kľúče od automobilu).
Kúpna zmluva je zásadne zmluvou neformálnou, môžeme ju uzavrieť písomne, ústne či konkludentne, t. j. nevýslovným prejavom nevzbudzujúcim pochybnosti o konsenze, pričom písomná forma zmluvy sa vyžaduje len pri prevode nehnuteľnosti.
Zodpovednosť za vady z kúpnej zmluvy
Podľa § 597 ods. 1 Občianskeho zákonníka ak dodatočne vyjde najavo vada, na ktorú predávajúci kupujúceho neupozornil, má kupujúci právo na primeranú zľavu z dojednanej ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady; ak ide o vadu, ktorá robí vec neopotrebiteľnou, má tiež právo od zmluvy odstúpiť. Podľa ods. 2 tohto ust. právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim alebo, že nemá žiadne vady a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým. Uvedené ust. Občianskeho zákonníka hovorí o objektívnej zodpovednosti akéhokoľvek predávajúceho ako účastníka kúpnej zmluvy. Znamená to, že i v prípade kúpnej zmluvy uzavretej medzi dvoma fyzickými osobami, napr. pri prevode ojazdeného automobilu, je daná takáto zodpovednosť predávajúceho a kupujúci môže uňho vyskytnuté vady po prebratí veci reklamovať, t. j. žiadať buď zľavu, prípadne rozhodnúť sa pre odstúpenie od zmluvy. Objektívna zodpovednosť znamená, že sa nevyžaduje zavinenie predávajúceho, t. j. predávajúci o vadách nemusel mať vedomosť. Predávajúci môže dôsledky svojej zodpovednosti vylúčiť len tým, že upozorní kupujúceho na konkrétne vady veci, ktoré už potom nemôže kupujúci vytýkať. Predávajúci, ktorý na vadu neupozornil, sa nemôže zodpovednosti zbaviť, avšak jeho zodpovednosť sa vzťahuje len na vady v čase plnenia, t. j. pri prevzatí kúpnej ceny a odovzdaní predmetu zmluvy, a nie na vady, ktoré sa vyskytnú až po tomto plnení. Neplynie tu teda záručná doba na rozdiel od predaja tovaru v obchode, o ktorom budeme hovoriť neskôr.
Kupujúci svoje rozhodnutie či od zmluvy odstupuje, alebo požaduje primeranú zľavu z dojednanej ceny, musí predávajúcemu oznámiť spolu s uplatnením práva zo zodpovednosti za vady (reklamácia). Tieto vady v zmysle § 599 ods. 1 Občianskeho zákonníka musí kupujúci u predávajúceho uplatniť bez zbytočného odkladu, teda len čo vadu zistil, pričom na súde sa práv zo zodpovednosti za vady môže domáhať len vtedy, ak vady vytkol najneskôr do 6 mesiacov (iné lehoty platia pri predaji krmív a zvierat).
Šesťmesačná lehota uvedená v § 599 ods. 1 Občianskeho zákonníka je lehotou prekluzívnou, čo znamená, že ak kupujúci v tejto lehote neuplatní u predávajúceho právo zo zodpovednosti za vady, toto právo mu zanikne a predávajúci mu nemôže ani dobrovoľne poskytnúť plnenie titulom zľavy z kúpnej ceny, nakoľko u kupujúceho by došlo ku vzniku bezdôvodného obohatenia (plnenie bez právneho dôvodu).
Kupujúci musí vytknúť vadu dostatočne určitým spôsobom. Nestačí teda len všeobecné oznámenie, že vec má vady, ale kupujúci musí výslovne uviesť, aké konkrétne vady vytýka, prípadne vadu opísať a uviesť ako sa navonok prejavuje. Na súde potom môže kupujúci uplatniť právo zo zodpovednosti len za tie vady, ktoré predávajúcemu včas vytkol a nemôže vady dodatočne rozširovať po uplynutí prekluzívnej lehoty. Taktiež je potrebné zopakovať, že spolu s vytknutím konkrétnych vád je potrebné oznámenie, aké právo zo zodpovednosti za vady si kupujúci uplatňuje (zľavu alebo odstúpenie od zmluvy). Toto zvolené právo nemožno právne relevantne dodatočne meniť (samozrejme, je možná dohoda s predávajúcim v tomto smere). Ak kupujúci riadne a včas vytkol predávajúcemu vady predmetu kúpy a predávajúci jeho požiadavkám nevyhovel, môže kupujúci uplatniť právo zo zodpovednosti za vady na súde vo všeobecnej 3-ročnej premlčacej lehote plynúcej odo dňa vytknutia vád predávajúcemu.
Osobitné ustanovenia o predaji tovaru v obchode
Podľa § 612 Občianskeho zákonníka ak fyzická alebo právnická osoba predáva tovar ako podnikateľ (ďalej len predávajúci) v rámci svojej podnikateľskej činnosti, platia okrem všeobecných ustanovení o kúpnej zmluve aj nasledujúce ustanovenia. V zmysle citovaného ustanovenia na rozdiel od predchádzajúcich predávajúcim v obchode môže byť iba podnikateľský subjekt (fyzická alebo právnická osoba), ktorý je zapísaný v obchodnom registri, alebo podniká na základe živnostenského alebo iného oprávnenia, alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu. Kupujúcim v obchode je fyzická alebo právnická osoba, ktorá nie je podnikateľ, t. j. tovar kupuje pre uspokojenie vlastnej potreby. Inak by išlo o obchodný záväzkový vzťah upravovaný Obchodným zákonníkom, ktorý otázky zodpovednosti za vady z kúpnej zmluvy nerieši zhodne s Občianskym zákonníkom.
Zodpovednosť za vady predanej veci v obchode
* Podľa § 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena.
* Podľa ods. 2 tohto ust. ak nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia, alebo o použité veci, zodpovedá predávajúci za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka).
* Pri predaji novej veci teda predávajúci zodpovedá tak za vady, ktoré mala vec pri prevzatí, ako aj za vady, ktoré sa vyskytli po jej prevzatí v záručnej dobe, pričom záruka môže byť zákonná, zmluvná alebo založená jednostranným vyhlásením predávajúceho (záručným listom). Pri zníženej cene tovaru predávajúci nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola cena znížená, ale za všetky jej iné vady plne zodpovedá. V plnom rozsahu zodpovedá aj za vady novej veci predanej za cenu nižšiu ako obvyklú z dôvodu výpredaja alebo posezónneho dopredaja tovaru. Nie je pritom rozhodujúce, či vady veci sú zjavné alebo skryté.
* V zmysle § 620 ods. 1 záručná doba je 6 mesiacov (iné lehoty sú pri predaji potravín, krmív a zvierat).
* V zmysle ods. 2 potom pri veciach určených na dlhšie užívanie ustanovujú osobitné predpisy dlhšiu ako 6-mesačnú záručnú dobu.
* V zmysle ods. 3 je možné poskytnutie záruky presahujúcej zákonný rozsah vyhlásením predávajúceho v záručnom liste vydanom kupujúcemu. Šesťmesačnú lehotu však nemožno jednostranne skrátiť.
* Opätovne platí zásada preklúzie, t. j. zániku práva vyplývajúceho zo zodpovednosti za vady pri jeho neuplatnení v záručnej dobe. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim (§ 621).
* Ustanovenia § 622 a § 623 Občianskeho zákonníka následne rozoberajú rozdielny postup pri vadách, ktoré možno odstrániť (tzv. vady odstrániteľné) a pri vadách, ktoré opravou nemožno odstrániť (tzv. neodstrániteľné vady veci).
Občiansky zákonník rozlišuje totiž 3 druhy vád:
1. vady odstrániteľné;
2. vady neodstrániteľné, ktoré bránia riadnemu užívaniu veci akoby bez závad;
3. iné síce neodstrániteľné vady, pri ktorých však možno vec užívať.
* V prípade možnosti odstránenia vady na veci má kupujúci právo na jej včasné, bezplatné a riadne odstránenie, ktorú povinnosť má predávajúci. Znamená to, že predávajúci zabezpečuje odstránenie vady v prípade, ak už vec bola použitá. V prípade, ak ešte vec nebola použitá, môže kupujúci namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, čomu musí predávajúci vyhovieť. Predávajúci môže pritom vždy namiesto odstránenia vady ponúknuť výmenu vadnej veci za bezvadnú. Toto oprávnenie výberu postupu v prípade, že vec už bola použitá, patrí výlučne predávajúcemu. Oprávnenie vybrať si medzi odstránením vady alebo výmenou veci za bezvadnú, prislúcha kupujúcemu len v prípade predchádzajúceho nepoužitia veci. Kupujúci má právo na výmenu veci len za takú vec, ktorá je značkou, typom, prevedením a pod. zhodná s pôvodne odovzdanou vecou. Vzhľadom na to, že k výmene vadnej veci dochádza v rámci existujúcej zmluvy o predaji tovaru v obchode, nemá predávajúci ani kupujúci pri zmene ceny tejto veci v dobe od jej predaja do výmeny právo na zaplatenie rozdielu v cene.
* Predávajúci je povinný vadu odstrániť bez zbytočného odkladu. Pojem bez zbytočného odkladu nie je upravený zákonom, treba ho vykladať individuálne od konkrétnych okolností prípadu, t. j. od povahy vady na veci, od náročnosti jej odstránenia.
* V prípade, že vada nie je predávajúcim bez zbytočného odkladu odstránená, t. j. v lehote, ktorú možno od predávajúceho spravodlivo očakávať, stane sa subjektívne neodstrániteľnou. Uvedené znamená, že napriek objektívnej odstrániteľnosti vady nastupuje právny režim ako pri vadách neodstrániteľných, t. j. kupujúcemu nastúpia práva upravené občianskym zákonníkom pre vady neodstrániteľné, ktoré budú rozobraté následne.
* Nastať môže i taká situácia, že sa vada veci vyskytne opätovne po oprave alebo že vec má väčší počet vád.
* O opätovné vyskytnutie sa vady po oprave ide vtedy, ak sa rovnaká vada reklamovala a odstraňovala v záručnej dobe najmenej dvakrát a vyskytla sa následne i tretíkrát. Týmto sa opäť vada stáva subjektívne neodstrániteľnou.
* O väčší počet vád ide v prípade súčasnej existencie najmenej troch odstrániteľných vád veci.
* V prípade existencie predpokladu, že opätovné vyskytnutie sa vady po jej predchádzajúcom dvojnásobnom odstránení bráni užívateľovi v riadnom užívaní veci, resp. pri výskyte troch vád, z ktorých každá samostatne bráni v riadnom užívaní veci, má kupujúci právo domáhať sa namiesto odstránenia vád výmeny veci za bezvadnú, ale nastupuje i právo kupujúceho od zmluvy odstúpiť, čím sa kúpna zmluva od počiatku zrušuje (§ 48 ods. 1, 2 Občianskeho zákonníka). Zdôrazniť však treba potrebu skutočnosti, že vec pre vady nemožno riadne užívať, pri nesplnení tohto predpokladu má kupujúci nárok len na primeranú zľavu z ceny veci. Záver o tom, či možno vec riadne užívať, nie je znaleckou otázkou, ale je vecou posúdenia účastníkov zmluvy a v prípade ich nezhodného názoru vecou posúdenia súdu, ktorý musí pre tento svoj záver zabezpečiť potrebné podklady vykonaním dokazovania o charaktere a rozsahu vád.
* Prípady, keď kupujúci v dôsledku opakovane sa vyskytujúcej vady, alebo pre väčší počet odstrániteľných vád je pomerne dlhý čas vylúčený z používania veci, sú teda kladené na roveň s prípadmi vád neodstrániteľných, pretože nemožno od kupujúceho spravodlivo očakávať, aby trpel takéto obmedzenie.
Odstúpenie od kúpnej zmluvy
Odstúpenie od kúpnej zmluvy sa realizuje jednostranným právnym úkonom, ktorý kupujúci adresuje predávajúcemu, pričom v prípade kúpnej zmluvy sa nemusí realizovať písomne. Možno ho urobiť v akejkoľvek forme, ak ním kupujúci dáva dostatočným spôsobom predávajúcemu najavo, že zmluvu zrušuje. Odstúpenie od zmluvy preto treba realizovať tak, aby tento prejav vôle kupujúceho došiel k predávajúcemu, t. j. realizovať ho treba v obchode. K zrušeniu zmluvy nie je potrebný súhlas predávajúceho ani súdu, až následne v prípade nevysporiadania vzťahu sa súd v rámci súdneho konania predbežne zaoberá otázkou dôvodnosti odstúpenia kupujúceho od zmluvy.
Odstúpenie od zmluvy znamená, že sa zmluva od počiatku zrušuje a jej účastníci (predávajúci a kupujúci) sú povinní vzájomne sa vysporiadať, t. j. kupujúci vráti predávajúcemu tovar a predávajúci kupujúcemu kúpnu cenu. V prípade, že predávajúci namieta nárok kupujúceho na odstúpenie od zmluvy, kupujúci v 2-ročnej premlčacej dobe plynúcej od odstúpenia od zmluvy, môže sa na súde domáhať vydania bezdôvodného obohatenia od predávajúceho, t. j. vrátenia kúpnej ceny v prípade, že predmet kúpy (tovar) predávajúcemu odovzdal naspäť v obchode, t. j. ak si svoju povinnosť vysporiadať sa s predávajúcim splnil. Ak sa vracia predávajúcemu vec už použitá a opotrebovaná, predávajúci nemá právo na rozdiel oproti cene novej veci, ak ide o znehodnotenie veci vzniknuté jej bežným používaním a opotrebovaním za dobu od prevzatia veci kupujúcim. Ak by vec bola znehodnotená nad mieru obvyklú, mohol by mať predávajúci proti kupujúcemu nárok na náhradu škody, ktorá mu týmto vznikla, ak preukáže, že kupujúci porušil nejakú právnu povinnosť (napr. porušil návod na používanie veci, pričom toto porušenie však nesúvisí s reklamovanou vadou).
V prípade neodstrániteľných vád, pre ktoré nemožno vec riadne užívať bolo už spomínané, že má kupujúci právo na výmenu veci, alebo na odstúpenie od zmluvy. Záleží teda na kupujúcom, či si uplatní právo na výmenu alebo právo na odstúpenie od zmluvy. Len čo si však kupujúci zvolí jedno z týchto práv, nemôže už túto voľbu sám jednostranne meniť. Ak sa však zvolené právo napríklad na výmenu veci stane nemožným (napr. z dôvodu, že predávajúci už nemá druhú takú vec), je daná možnosť zvoliť si druhý postup, t. j. odstúpenie od zmluvy.
Taktiež už bolo spomínané, že v prípade existencie síce neodstrániteľných vád, ktoré však kupujúcemu nebránia v riadnemu užívaniu veci, má kupujúci právo len na zľavu z ceny, ktorá má vyjadrovať zníženie hodnoty predanej veci, t. j. ako sa zhoršuje jej vzhľad a pod.
Uplatnenie práva zo zodpovednosti za vady zastaví plynutie záručnej lehoty. Zastavenie plynutia záručnej doby znamená jej spočívanie, a to od vtedy, kedy kupujúci vec reklamoval. Je dané vtedy, ak dôjde k uplatneniu nároku na odstránenie vady veci. Znamená to, že počas doby, kedy je vec v oprave, začatá záručná doba neplynie a v plynutí pokračuje až od okamihu, keď kupujúci po ukončení opravy bol povinný vec prevziať.
V prípade uplatnenia nároku na výmenu veci touto výmenou veci, t. j. okamihom prevzatia novej veci kupujúcim začína plynúť nová záručná doba od začiatku, t. j. pôvodná záručná doba sa preruší.
Aké sú teda rozdiely v nárokoch kupujúceho pri kúpe veci od fyzickej osoby a pri kúpe veci v obchode?
-- V prvom prípade má kupujúci právo na zľavu z ceny, alebo sa môže rozhodnúť pre odstúpenie od zmluvy. V druhom prípade je rozsah nárokov kupujúceho rozšírený i o možnosť požadovať bezplatné riadne a včasné odstránenie vady, alebo požadovať výmenu vadnej veci za bezvadnú. V prvom prípade zodpovedá predávajúci len za vady veci existujúce v čase uzavretia kúpnej zmluvy (hoci mohli navonok vyjsť najavo i neskôr), v prípade predaja veci v obchode je tu zodpovednosť za vady vyskytnuté počas záručnej doby.
Očakávané legislatívne zmeny v režime uplatňovania práv zo zodpovednosti za vady veci predanej v obchode
Pripravovaná novela Občianskeho zákonníka výrazne posilní postavenie kupujúceho v tom, že má dôjsť k predĺženiu zákonnej záručnej doby zo 6 mesiacov na 2 roky. Táto dvojročná záručná doba má byť rozdelená na dve etapy. V prvej etape 6 mesiacov od uzavretia kúpnej zmluvy pôjde o automatickú povinnosť predávajúceho uznať reklamáciu predávajúceho a vybaviť ju a v prípade iného názoru predávajúceho bude jeho povinnosťou v prípadnom súdnom spore preukázať, že vada neexistovala, resp. že bola spôsobená porušením určitých povinností kupujúcim, t. j. že nejde o vadu výroby, či použitého materiálu a pod. zakladajúcu objektívnu zodpovednosť predávajúceho. Po uplynutí prvej 6-mesačnej etapy sa dôkazné bremeno presunie na kupujúceho, čo znamená, že v prípade neuznania reklamácie predávajúcim je na kupujúcom preukázať v prípadnom súdnom spore existenciu vady v záručnej dobe a že jej dôvodom je vada výroby či materiálu a nie nevhodné používanie kupujúcim, t. j. režim zhodný so súčasným.