Ľudí, ktorých pobúrili chýbajúce kríže v letákoch Lidlu na gréckych kostoloch pribúda. Slovenské KDH požaduje od reťazca ospravedlnenie za to, že reťazec svojich zákazníkov zavádza.
„KDH žiada, aby sa spoločnosť Lidl ospravedlnila svojim slovenským zákazníkom za takúto hrubú manipuláciu! Medzinárodná obchodná firma, ako je aj Lidl , si musí byť vedomá aj spoločenskej zodpovednosti za svoje konanie, ktoré v tomto prípade vyvolalo pohoršenie u slovenských občanov,“ vyhlásil Pavol Zajac pre Webnoviny.
Kritiku si vyslúžil Lidl aj na svojej slovenskej facebookovej stránke. Obchodný reťazec na sociálnej sieti tvrdí, že nikoho nechcel uraziť. "Ospravedlňujeme sa, ak k tomu došlo," píše.
Pobúrený kardinál
Nad chýbajúcimi krížmi na obaloch výrobkov reťazca Lidl sa pohoršil aj český kardinál Dominik Duka. Napísal list gréckemu veľvyslancovi v Česku, v ktorom Grécku vyjadruje sympatie a vyretušovanie krížov označuje za "nekultúrny čin".
Duka sa v otvorenom liste vraj pripája k tým, ktorí vyjadrujú Grécku sympatie "v súvislosti s akciou obchodného reťazca Lidl, ktorý na svojich letákoch z údajných dôvodov náboženskej rozmanitosti a politickej korektnosti odstránil kríže nad známymi kostolmi na gréckom ostrove Santorini".
Že na ikonických snímkach kopúl chrámov na Santorini chýbajú kríže, upozornili médiá tento týždeň, hoci ich Lidl v takej podobe používa už niekoľko rokov. Na nemecký reťazec supermarketov sa ale kvôli tomu teraz valí kritika. Lidl reagoval, že sa snažil "zachovávať politickú a náboženskú neutralitu".
Česká pobočka sa zákazníkom ospravedlnila a sľúbila, že si nabudúce dá pozor na dizajn obalov, ktoré nadnárodná spoločnosť predáva v iných krajinách. Kardinála Duku však ospravedlnenie neuspokojila.
"Hoci sa predstavitelia tohto obchodného reťazca po vyjadrení odporu tisícov ľudí v celej Európe ospravedlnili, nezbavím sa horkej chuti z toho, v akom svete žijeme," sťažuje sa. "Viem, že obzvlášť vo Vašej krajine, kde prevažná väčšina obyvateľov sú praktizujúcimi ortodoxnými kresťanmi, je niečo podobné nekultúrnym a barbarským činom," vyjadruje Duka podporu.
Bojkot od ministra
Prístup reťazca odsúdil aj český minister pôdohospodárstva Marian Jurečka. „Konanie Lidlu sa mi zdá neuveriteľne pokrytecké. Ak lákajú zákazníka na grécky týždeň a používajú pre túto kampaň fotografie kostolov, ku ktorým symbol kríža tisíc rokov patrí, tak nechápem, prečo taký symbol mažú,“ napísal na svoj facebookový profil Jurečka, ktorý vyzval zákazníkov, aby zvážili, či budú nákupom týchto výrobkov podporovať konanie reťazca.
Lidl čelil nenávistným verbálnym útokom už minulý rok v januári, keď do akčného letáka použil černošského modela.