StoryEditor

Smerujeme k službám, luxusu a voľnému času

18.02.2007, 23:00
Slovensko sa pomaly približuje k západnému spôsobu života. Hoci ešte nie sme typickou konzumnou spoločnosťou, najmä väčšie mestá už cítia inú životnú úroveň i kvalitu než pred rokom 1989.

Slovensko sa pomaly približuje k západnému spôsobu života. Hoci ešte nie sme typickou konzumnou spoločnosťou, najmä väčšie mestá už cítia inú životnú úroveň i kvalitu než pred rokom 1989. Dôkazom sú zmeny spotrebných návykov obyvateľov. Zatiaľ čo v roku 1995 minul priemerný Slovák na potraviny vyše tretiny príjmu, dnes je to už len čosi vyše pätiny.
Tretina žije, ako chce
To však neznamená, že by sme jedli menej. Je to odzrkadlením vyšších disponibilných príjmov, z ktorých čím ďalej, tým menšia časť ide na jedlo a nápoje kúpené v potravinách. Na druhej strane rastie podiel výdavkov na služby, do ktorého sa zarátava aj večera v reštaurácii či káva v kaviarni, elektrotechnika, luxusné tovary či dovolenky. "Približne tretina obyvateľstva už nemá problém vybrať si dovolenku, akú chce. Títo ľudia už žijú, ako chcú," povedal sociológ Ivan Dianiška.
Zmena štruktúry spotreby smerom k vyššej kvalite života súvisí s rastom hospodárstva. Rast hrubého domáceho produktu dosiahol vlani 8,2 percenta. Analytici sa zhodujú, že ceny potravín stúpali pomalšie ako hodnota inflácie a k zmene spotreby prispieva aj rast reálnych príjmov obyvateľstva.

Zloženie spotrebného koša (stála váha v promile)
  2002 2006
Potraviny a nealkoholické nápoje 236 173
Alkoholické nápoje a tabak 70 48
Odevy a obuv 75 45
Bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá 215 291
Nábytok a vybavenie domácnosti 52 52
Zdravotníctvo 15 22
Doprava 93 98
Pošty a telekomunikácie 27 38
Rekreácie a kultúra 72 89
Vzdelávanie 6 11
Hotely, kaviarne a reštaurácie 72 70
Rozličné tovary a služby 68 63
Spolu 1000 1000
(Zdroj: Štatistický úrad.)

Nákupné centrá životným štýlom
Podľa sociologičky Oľgy Gyarfášovej stúpa spotrebiteľská dôvera. Sociológ Martin Slosiarik pridáva, že ľudia vidia v živote kontinuitu a istotu a "nečakajú revolučné zmeny". Úplne inak to bolo v roku 1995, keď nebol rozvoj natoľko citeľný. "Odvtedy došlo k zásadnej zmene, skoro vo všetkých mestách sú supermarkety a v tých väčších aj shopping centrá, ktoré okrem nákupu ponúkajú aj zábavu a stávajú sa tak súčasťou životného štýlu," povedal Slosiarik, podľa ktorého dochádza k zmene tradičného spôsobu trávenia voľného času.
Podľa Dianišku majú ľudia vďaka hypermarketom dosť veľkú možnosť výberu vecí každodennej, ale aj strednodobej či dlhodobej spotreby. "Majú väčší výber, možnosť porovnávať ceny, to zvyšuje životnú úroveň najmä vo väčších mestách," povedal Dianiška, podľa ktorého sa v tomto už neodlišujeme od západného spôsobu života.

Porovnanie spotreby (v promile z príjmu)
  1995 2006
Pečivo 6,3 4,6
Mäso bravčové 20,7 12,1
Mlieko 17,6 9
Zemiaky 5,6 2,8
Káva 5,3 4,6
Minerálka 2,5 4,1
Destiláty 16,4* 11,4
Pivo fľaškové 4,65 9,6
Cigarety 18,8* 18
Dámska bielizeň 3,6 1,4
Dámska obuv 10,5 6,4
Chladnička a mraznička 2,8* 2,7
Pohonné hmoty 26,4 34,1
Kúpa nového automobilu 34,3 16,5
MHD 10,5 4,8
Telekomunikačné služby 9,6 36,9
(* V roku 1995 boli pomery mierne vyššie, nepresnosť vznikla pre nedostatok údajov.)
(Zdroj: Štatistický úrad, prepočet: HN)

Ľudia sú stále pesimisti
K rastu úrovne u nás prispieva aj celosvetový technický pokrok. Neustále sa meniace technológie často zvyšujú kvalitu najmä elektrotechnických výrobkov. Tie už dnes podľa Dianišku nemôžu slúžiť napríklad 15 rokov. "Zmenilo sa aj samotné nákupné správanie obyvateľov," povedal Slosiarik.
Znižovanie pomeru výdavkov na potraviny smerom k míňaniu na luxusnejšie statky, rekreáciu a zábavu dokazuje, že o niečo vyššiu životnú úroveň už na Slovensku máme. "Ľudia však neradi priznávajú, že sa majú lepšie. Sú pesimisti, a to aj napriek tomu, že majú peniaze na míňanie vo voľnom čase," dodal Slosiarik, podľa ktorého je dôkazom rastu aj väčšia výstavba rodinných domov, na ktoré slúžia viaceré formy financovania.

Ako vyzeral spotrebný kôš v roku 2006 (váha tovarov v promile)
Mäso 44,1443
Mäso hovädzie 3,0047
Mäso bravčové 12,083
Hydina, hydinové polotovary a výrobky 11,5579
Ryby 4,9981
Ryby živé, čerstvé, chladené, mrazené 2,4152
Ryby sušené a údené 0,168
Upravené ryby, rybacie polotovary a výrobky 2,4149
Mlieko, syry a vajcia 28,5902
Mlieko konzumné (nezahustené) 8,9738
Mlieko upravené 0,627
Iné mliečne výrobky (mimo syrov) 7,8349
Syry a tvarohy 7,7222
Vajcia 3,4324
Alkoholické nápoje, tabak 47,8862
Destiláty 11,4051
Víno 8,4975
Pivo 9,596
Tabak 18,3877
Elektrina, plyn a iné palivá 123,276
Elektrina 43,0447
Zemný plyn pre domácnosť 38,2418
Plyn v bombách 0,9186
Uhlie 4,2143
Teplá voda, para a ľad 36,8561
Domáce spotrebiče 9,536
Chladničky a mrazničky 2,6824
Práčky, susičky, umývačky riadu 1,8181
Elektrické a iné kuchynské zariadenia 2,2698
Vyhrievacie a klimatizaćné zariadenia 1,819
Prístroje na upratovanie 0,7551
Dopravné prostriedky 30,343
Nákup nových motorových vozidiel 16,5426
Nákup ojazdených motorových vozidiel 11,0284
Mopedy a motocykle 0,3791
Bicykle 2,3929
Dopravné služby 22,8716
Osobná doprava železnicou 3,8828
Osobná doprava autobusom 12,4715
Mestská hromadná doprava 4,8307
Autotaxi osobné 0,4007
Letecká osobná doprava 0,9709
Rekreácia a kultúra 88,6512
Knihy 4,2955
Noviny a periodiká 10,2282
Zahraničné dovolenky 11,2213
Vzdelávanie 11,3127
Predškolské a základné vzdelanie 1,8644
Vysokoškolské vzdelanie 2,5868
Hotely a reštaurácie 70,1663
Stravovacie služby 66,9993
Reštaurácie, kaviarne a pod. 18,7038
Zdroj: Štatistický úrad SR

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 10:19