Rodinné podniky na Slovensku sú optimistické v otázke ich budúcnosti. V posledných 12 mesiacoch rozšírila takmer polovica firiem svoje aktivity v zahraničí a viac ako osem z desiatich slovenských rodinných podnikov v roku 2017 zvýšilo alebo udržalo zamestnanosť. Uvádza sa to v aktuálnom prieskume Barometer rodinných podnikov v Európe, realizovanom poradenskou spoločnosťou KPMG a združením EFB.
Až 86 percent rodinných firiem podľa neho verí, že nasledujúcich 12 mesiacov prinesie pre ne pozitívne správy. Ide o výrazný nárast oproti minulému roku, v ktorom sa tak vyjadrili necelé dve tretiny opýtaných. Posledný rok bol úspešným v zmysle zvýšeného obratu pre takmer polovicu spoločností. Z výsledkov prieskumu tiež vyplýva, že slovenské rodinné firmy rozširujú svoje aktivity v zahraničí. Tento ukazovateľ narástol za posledných 12 mesiacov o takmer 24 percent.
"Pozitívne ekonomické výsledky rodinných firiem v tomto roku idú ruka v ruke s ambíciou rozširovať svoje podnikateľské aktivity. V prípade, že expanzii predchádza dôkladná analýza trhu a strategická príprava, úspech našich firiem v zahraničí by nemal byť výnimkou, skôr pravidlom," poznamenal výkonný riaditeľ zodpovedný za segment rodinných firiem KPMG na Slovensku Rastislav Begán.
Medzi najväčšie výzvy pre rodinné podniky patrí obava z toho, či dokážu prilákať a udržať si dostatok talentovaných a kvalifikovaných pracovníkov. Tento problém podľa prieskumu výrazne vedie pred ostatnými výzvami. "Rodinné firmy "bojujú" o zamestnancov s korporáciami a priemyselnými gigantmi. V kombinácii so znižujúcou sa nezamestnanosťou u nás i v Európe sa stáva nedostatok kvalitných ľudí významným problémom, ktorý brzdí ich rast," upozornil Begán.
Takmer dve tretiny rodinných firiem si myslia, že cestu k ďalšiemu rozvoju by mohlo uľahčiť zníženie odvodových sadzieb. Ako brzdu rozvoja uviedli aj administratívnu záťaž a regulácie na trhu práce.
Barometer rodinných podnikov v Európe 2017 porovnával viac ako 1100 odpovedí respondentov z rodinných firiem v 26 krajinách Európy. Analýza zaznamenáva súčasné trendy medzi rodinnými podnikmi. Spoločnosť KPMG, ktorá prieskum realizuje, je globálna sieť firiem poskytujúcich služby v oblasti auditu, daní a poradenstva.