StoryEditor

Mýto v Česku beží, tržby rastú

14.01.2007, 23:00
Záujem dopravcov o palubné jednotky, potrebné na platenie elektronického mýta, zaznamenal v Česku prvý pokles. Česi zaviedli na diaľnice pre kamióny nad 12 ton elektronické mýto od januára tohto roku.

Záujem dopravcov o palubné jednotky, potrebné na platenie elektronického mýta, zaznamenal v Česku prvý pokles. Česi zaviedli na diaľnice pre kamióny nad 12 ton elektronické mýto od januára tohto roku. O jednotky, ktoré zaznamenávajú počet prejdených kilometrov, bol zo začiatku obrovský záujem. "Na prelome rokov sme registrovali až päťtisíc personalizácií denne, teraz je to už pod dvoma tisíckami," povedal hovorca českého Riaditeľstva ciest a diaľnic Jan Hoření.
Vodičom pomáhali asistenti
Podľa generálneho riaditeľa prevádzkovateľa mýtneho systému Kapsch Karla Feixa bol dostatok palubných jednotiek iba vďaka predzásobeniu distribučných miest. Pre očakávaný koncoročný nápor rozšírili predajné miesta aj o desať dočasných, dohromady ich je 210, a to najmä na hraničných priechodoch a čerpacích staniciach.
Pre uľahčenie vyplnenia formulára sa na exponovaných miestach objavili aj takzvaní registrační asistenti. Nemci a Rakúšania však majú s podobným papierovaním vlastné skúsenosti. "Miestami sa tvorili rady a najhoršie to bolo na priechodoch pri Břeclavi a Náchode. Tam mohlo pod obrovským náporom dôjsť aj ku krátkym výpadkom registračnej siete," povedal Hoření. Návod na inštaláciu a používanie jednotiek majú vodiči k dispozícii v 27 jazykoch.
Takmer 20 miliónov denne
Denne sa na mýte vyberie najmenej 17 miliónov českých korún, najviac, 18 a pol milióna, sa vybralo minulú stredu. Hoření predpokladá, že suma sa bude zvyšovať. Od prvého januára do štvrtkovej polnoci uplynulého týždňa sa vybralo spolu 135 miliónov.
Na spoplatnených rýchlostných cestách a diaľniciach kontrolujú palubné jednotky pracovníci colnej správy. Za prvých deväť dní objavili 600 čiernych pasažierov a celkovo uložili blokové pokuty v hodnote 700-tisíc korún. V desiatich prípadoch dostali colné úrady podnet na začatie správneho konania.
Malé záruky
Riaditeľstvo upozorňuje na problémy pri platení s bankovou zárukou. Niektorí dopravcovia ju totiž poskytli príliš malú. "Pokiaľ to nenapravia, budeme ich musieť zastaviť," povedal šéf prevádzky mýta Vladimír Bielko. Niektorí predplatitelia si totiž zle spočítali, koľko kilometrov najazdia a mnohí z nich prečerpali už 90 percent záruky, ktorá sa počíta do polovice marca. V týchto prípadoch môže štát dopravcom jednotky zablokovať.
Najväčší záujem je práve o predplatené jednotky, o platenie až po využití diaľnice je záujem omnoho menší, počas posledných dní klesli registrácie na tento spôsob platenia na niekoľko stoviek za deň. "Znamená to, že veľkí českí autodopravcovia už svoje flotily jednotkami vybavili," povedal Feix.

Fakty o mýte
Elektronický systém spoplatnenia 970 km diaľnic a rýchlostných ciest používa mikrovlnnú technológiu. Sadzbu mýtneho za jeden kilometer stanovuje nariadenie českej vlády a odlišuje sa podľa počtu náprav a emisnej triedy vozidla. Mýtne je dané násobkom sadzby a dĺžky prejdeného úseku. Vodiča o jeho zaúčtovaní informuje palubná jednotka signálom pri prejazde popod snímač a nemusí pritom ani spomaliť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 07:00