Železnice Slovenskej republiky nemajú vlastné finančné zdroje na to, aby dokázali zrekonštruovať hlavnú železničnú stanicu v Bratislave a vôbec už nemajú peniaze na developovanie celého okolitého územia. Vyhlásil to minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a naznačil, že situáciu by mohol vyriešiť súkromný investor.
"Pravdepodobne budúci rok budeme spúšťať veľkú architektonickú štúdiu, ktorá bude vnímať celé to územie. Čo je dôležité s ohľadom na to, aby tam v budúcnosti mohol prísť aj súkromný investor," uviedol šéf rezortu dopravy.
Hľadajú najlepšie riešenie
Od štúdie si sľubuje budúci rozvoj celého územia v okolí hlavnej stanice a najmä "zafinancovanie celého projektu". Primátor Bratislavy Matúš Vallo uplynulé dni informoval, že urbanisticko-architektonickú súťaž na rekonštrukciu hlavnej vlakovej stanice a jej okolia v Bratislave plánujú spolu s ministerstvom a železnicami vyhlásiť budúci rok.
Súťaž má podľa neho priniesť najlepšie možné riešenie stanice hodnej hlavného mesta, ktoré bude pripravené na rôzne modely financovania vrátane spoluúčasti súkromných partnerov.
Vyhláseniu súťaže v roku 2022 má v spolupráci s ministerstvom a železnicami predchádzať vypracovanie technických podkladov, analýzy tokov cestujúcich a štúdie uskutočniteľnosti. Železnice nedávno pre TASR uviedli, že vznikla interná pracovná skupina pre návrh riešenia komplexnej rekonštrukcie hlavnej stanice.
V hre je viacero projektov
Skupina pripravuje niekoľko variantov využiteľnosti. Tie budú zohľadňovať aj finančnú náročnosť projektu a aj horizont realizácie, či pôjde o dlhodobý zámer komplexnej prestavby s možnosťou spolupráce s hlavným mestom (vypracovanie spoločnej architektonicko-urbanistickej štúdie) alebo krátkodobý zámer – rýchle zlepšenie vizuálu a kvality poskytovaných služieb.
Už v minulosti sa pritom rátalo, že bratislavská hlavná železničná stanica a jej okolie budú zrekonštruované prostredníctvom súkromného investora. Išlo o projekt Predstaničné námestie firmy Transprojekt.
Na projekt bolo v roku 2010 vydané územné rozhodnutie, ktoré nadobudlo právoplatnosť 24. augusta 2010. S realizáciou projektu investor nezačal ani do konca roka 2016, a tak od zmluvy s ním odstúpilo mesto Bratislava a neskôr aj Železnice Slovenskej republiky. Investor sa rozhodol brániť aj súdnou cestou.
Iná situácia bola v prípade bratislavskej autobusovej stanice na Mlynských nivách. Developer HB Reavis ju zbúral a postavil novú ako súčasť multifunkčného komplexu Nivy. Otvoril ju koncom septembra.