Diaľničnú bránu do hlavného mesta lemuje obrovská nedokončená stavba. Ide o budúce križovanie diaľnic D1 a D4, ktoré ešte roky nebude plniť pre vodičov svoju funkciu. Tou je odklon ťažkej dopravy z vnútorného obchvatu mesta. Dielo sa dnes súťaží a v rámci tendra už došlo aj k prvému posunu termínu. Obálky sa budú po novom otvárať namiesto 3. novembra až v polovici decembra.
Síce to nateraz vyzerá, že dĺžku obstarávania už ministerstvo neovplyvní, legislatívne zmeny šité na túto stavbu by však mohli priniesť skrátenie lehôt. Tie aktuálne čakajú na schválenie v parlamente, kde by mali prejsť v skrátenom legislatívnom konaní.
HN sa pozreli na päticu kľúčových otázok súvisiacich s cestným uzlom.
1. Prečo križovatka stále nestojí?
Pôvodné plány hovorili o tom, že celú stavbu obchvatu, a to aj vrátane megakrižovatky, postavia Španieli. Vtedy však ešte D4 mala ísť ponad existujúcu D1. Takýto stav sa nepáčil aktivistom na čele s vtedajším starostom Vajnor Jánom Mrvom. Vtedajší štátny tajomník Viktor Stromček, ktorý sa skloňoval aj ako bývalá sivá eminencia Smeru, mal prichystané projekty, z ktorých sa však na poslednú chvíľu vyňala kontroverzná križovatka. Španieli teda o možnosť dokončiť dielo prišli a dostali urobiť len časť vetiev, ktoré však pravdepodobne kvôli zmenám v projektoch budú musieť byť čiastočne zbúrané....
Zostáva vám 85% na dočítanie.