Vyšetrovanie príčin požiaru v Nízkych Tatrách, ktorý zasiahol 50 hektárov lesa, sa ešte neskončilo. Podľa ochranárov aj tento oheň majú na svedomí lesníci. "Spaľovanie zvyškov dreva má stanovený postup, aby nedošlo k rozšíreniu ohňa. Napriek tomu je spaľovanie v tejto oblasti už niekoľko mesiacov zakázané," hovorí Peter Gogola zo štátneho podniku Lesy SR. "Sme si istí, že požiar nemohol vzniknúť ako dôsledok spaľovania zvyškov po ťažbe," dodal.
Na otázku HN, či lesní robotníci mohli porušiť nariadenie o zákaze spaľovania, odpovedal, že pracovník nikdy nie je v lese sám a nemôže konať svojvoľne. "Likvidáciu kalamity robia pre nás dodávateľsky firmy. Ľudia, ktorí boli donedávna našimi zamestnancami, sú teraz živnostníci alebo pracujú vo firmách, ktoré ťažia kalamitné drevo. Ak by porušili zákaz, riskovali by zrušenie zmluvy," zdôrazňuje Gogola.
Podľa hasičov nie je však vylúčené, že takéto požiare mohli úmyselne spôsobiť osoby, ktoré nemajú možnosť ťažiť drevo v postihnutých oblastiach.
"V Nízkych Tatrách nevznikol požiar v noci, ale v priebehu pracovnej činnosti. Teraz sa spresňuje miesto, kde vznikol. Snažíme sa zistiť, kto požiar videl a odkiaľ ho videl. Výsledky dáme polícii," konštatuje vedúci analytického a expertízneho oddelenia Požiarnotechnického a expertízneho ústavu rezortu vnútra Štefan Mentel. O podrobnostiach požiaru nechcel hovoriť, obviňovať však z neho lesníkov je podľa neho nezodpovedné. "Mohli spôsobiť požiar, ale aj nemuseli," poznamenal.
Jozef Paluš: Hasičom chýba moderná technika
Hovoríme s prezidentom Hasičského a záchranného zboru plk. Jozefom Palušom
Je technická vybavenosť hasičov na dostatočnej úrovni?
- Pri lesných požiaroch sa dá použiť väčšina klasickej techniky. V ťažších terénoch je to zložitejšie, lebo mnohé naše vozidlá sú zastarané. Väčšina má viac ako dvadsať rokov. Zastarané sú aj hasičské striekačky. Chýbajú nám špeciálne vozidlá na zdolávanie náročných terénov. V posledných rokoch sme kúpili šesť vozidiel, ktoré majú lepšie jazdné vlastnosti a aj modernejšiu techniku. Vládny výbor na obnovu Vysokých Tatier nám sľúbil prostriedky na kúpu špeciálneho hasičského automobilu. Dostanú ho popradskí hasiči.
Vo Vysokých Tatrách boli problémy s uvoľňovaním zvážnic, aby sa hasičská technika mohla dostať k prípadným požiarom...
- Je to záležitosť rezortov pôdohospodárstva a životného prostredia. My sme nežiadali nové cesty, ale len o uvoľnenie tých existujúcich. Nehovorili sme, koľko dreva treba odstrániť v ich okolí. Išlo nám o to, aby boli cesty pre hasičskú techniku priechodné a na niektorých miestach rozšírené kvôli vyhýbaniu sa a otáčaniu vozidiel. Za to, že túto našu požiadavku si niekto vysvetlil inak, my nemôžeme. V podstate by stačilo, aby boli prístupové cesty široké štyri metre.
Ako vám pomáhajú ďalšie zložky, ktoré sa podieľajú na likvidácii požiarov?
- Používame vrtuľníky ministerstva vnútra a ozbrojených síl. Okrem našich vakov na hasenie vodou z podvesu vrtuľníka používame aj vaky, ktoré si požičiavame od Správy štátnych hmotných rezerv. Využiť môžeme aj vrtuľníky jednej súkromnej firmy.
Vyšetrenie príčin požiarov a odhalenie ich vinníkov býva zložité. Prečo?
- Keď zhorí časť lesa, ťažko určiť miesto, odkiaľ sa požiar rozšíril. Aj keď sa zistí, kde bol založený oheň, ťažko sa odhaľuje, kto ho zapálil. Našou úlohou však nie je určiť osobu, ktorá spôsobila požiar. My sa zameriavame na stanovenie technickej príčiny vzniku požiaru. Konkrétne zavinenie požiaru je úlohou policajtov.
Požiarovosť v lesoch patriach š. p. Lesy SR | |||||
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 | |
Počet požiarov | 154 | 55 | 102 | 146 | 35 |
Poškodená plocha (ha) | 297 | 49 | 173 | 196 | 28 |
Škoda v mil. Sk | 15,7 | 1,1 | 2,7 | 6,2 | 0,7 |
pozn. Lesy SR hospodária na polovici územia lesov na Slovensku. Ostatné lesy majú inú formu vlastníctva | |||||
Zdroj: LesySR |
Požiare na Slovensku v rokoch 2000 až 2005 | ||||||
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
1-6 2005 | |
Celkový počet | 11 432 | 9 393 | 12 181 | 15 189 | 10 118 | 6 983 |
Škody v miliónoch Sk | 1 014 | 474 | 456 | 564 | 588 | 306 |
Počet usmrtených osôb | 63 | 45 | 62 | 54 | 45 | 38 |
Zdroj: MV SR |