V prípade negatívneho postoja južných susedov sa cesta vráti k súčasnému hraničnému priechodu za areálom priemyselného parku v Kechneci. Zhodujú sa na tom zástupcovia investora - Slovenskej správy ciest i predstavitelia samosprávy. Obce budú územné rozhodnutia vydávať na prelome rokov 2005 a 2006, čo podľa správy ciest neohrozuje termín výstavby.
Potreby investorov
Ako sme už informovali, poslanci Národnej rady schválili vlani pozmeňovací návrh k zákonu o štátnom rozpočte, v ktorom vyčlenili na prípravu dokumentácie časti rýchlocesty R4 z Košíc k štátnej hranici vyše 10 miliónov korún. "Novú cestu, ktorá podľa koncepcie rozvoja dopravy bude súčasťou transeurópskej doplnkovej siete TINA, si žiada doba a rozvoj regiónu za posledné roky," hovorí Jozef Konkoly, starosta obce, v ktorej katastrálnom území sa má rýchlocesta napojiť na nový hraničný priechod. Práve príchod investorov do Kechneca, Košíc a okolia si žiada nové riešenie dopravy v regióne. Najnovší investor v kechneckom parku, firma Getrag Ford Transmision, naznačila vývoz produkcie do Európy práve cez Maďarsko. Z hraničného priechodu je do Miškovca a k maďarským diaľniciam, ktoré sú súčasťou európskej diaľničnej siete, asi 60 kilometrov.
Nápor na cestu
Podľa odhadov košického strediska správy ciest, denne prejde Barcou, kde sa začína cesta na Kechnec a slovensko-maďarskú hranicu, asi 20-tisíc áut, cez štátnu hranicu asi dvetisíc. V roku 2015 to už má byť takmer 39 500 vozidiel v Barci a bezmála 8 700 na štátnej hranici. "Aj to je dôvod, prečo treba rýchlocestu v polovičnom profile," podčiarkol Ľuboslav Adam, vedúci technického odboru investičnej prípravy správy ciest v Košiciach. Rýchlostná cesta je navrhovaná v novej trase, mimo zastavaných území obcí Šebastovce, Haniska, Grajciar, Seňa, Kechnec a Milhosť. Súčasťou stavby je riešenie vstupu do južnej časti Košíc v Barci. Pokračovanie R4 v spoločnom úseku s R2 na trase Zvolen - Košice bude v budúcnosti juhovýchodným obchvatom Košíc s napojením na pripravovanú diaľnicu D1 v Košických Olšanoch.
"Ak má byť príprava plynulá, je potrebné, aby maďarská strana akceptovala navrhované riešenie. Príprava stavby pokračuje tak, aby ju mohli začať v roku 2007, respektíve o rok neskôr. Informatívna cena stavby sú tri miliardy korún. Rýchlocesta bude v polovičnom profile z dôvodu predpokladanej záťaže v nasledujúcich rokoch," dodal Adam. Štrnásťkilometrový úsek R4 z Košíc k štátnej hranici bude mať tri križovatky. Záver novej cesty by podľa prvého variantu, ktorý je súčasťou územného plánu obce Kechnec, mal prechádzať obcou, podľa druhého stredom priemyselného parku. Dočasným riešením bude odklon cesty z parku na súčasný hraničný priechod. Nový by mal byť o 1,2 kilometra západnejšie po ukončení cesty na maďarskej strane.
Premávka k hranici s Maďarskom teraz a potom (počet vozidiel za 24 hodín) | |||||
2000 |
2015 |
2025 |
2035 |
2045 | |
Košice-Barca | 19 154 | 39 418 | 42 363 | 43 496 | 44 855 |
Štátna hranica | 1476 | 8658 | 9305 | 9554 | 9852 |
Zdroj: SSC Bratislava, IVaSC Košice |