Líši sa nejako ponuka Tatra banky pre malé a stredné podniky od služieb ostatných bánk?
-- Na slovenskom trhu má Tatra banka mimoriadne široké skúsenosti s financovaním malých a stredných podnikov. Ako prvá banka zriadila obchodné centrá pre firemnú klientelu v regiónoch a maximálne sa tak priblížila ku klientovi. V 15 obchodných centrách po celom Slovensku poskytujeme služby pre klientov s ročným obratom od 30 miliónov do jednej miliardy korún. V každom regióne máme špecializovaný úverový tím, ktorý dokáže veľmi operatívne reagovať na požiadavky klienta, čím sa výrazne urýchľuje schvaľovanie úverov.
Ktoré služby podnikatelia vyhľadávajú?
- Dá sa povedať, že naši klienti majú najväčší záujem o prevádzkové financovanie vo forme kontokorentných úverov a o rôzne druhy investičných úverov. Osvedčili sa nám aj ďalšie formy financovania, napríklad faktoring, štruktúrované financovanie alebo leasing. Tak ako minulý rok aj tento sme úspešní pri financovaní poľnohospodárov.
Z akých informácií banka vychádza pri posudzovaní žiadosti o úver?
-- Sústreďujeme sa na finančnú situáciu podniku a účel poskytnutia úveru. Od klienta však nechceme, aby predkladal siahodlhý podnikateľský zámer a projekciu na niekoľko rokov dopredu, potrebné sú najmä finančné výkazy za posledné dva roky a niekoľko doplňujúcich informácií, na základe ktorých vyhodnotíme stabilitu a perspektívu firmy. Je dobré povedať, že došlo k výraznému posunu pri financovaní malých a stredných podnikov. Pred tromi rokmi bol problém získať úver na viac ako päť rokov, dnes veľmi radi poskytneme úver aj na desať rokov, ak tomu projekt zodpovedá a vyžaduje si to.
Nakoľko ovplyvňuje úspešnosť žiadateľa odvetvie, v ktorom podniká?
-- Tatra banka nerozdeľuje odvetvia na rizikové či preferované. Napríklad poľnohospodárstvo je často pertraktované ako rizikové odvetvie, my sme sa však najvýraznejšie otvorili tomuto segmentu a boli sme pri jeho financovaní úspešní. Nie je to teda o rizikovosti, treba správne identifikovať potreby podnikateľa, prípadne problémy, ktorým musí čeliť, určitým spôsobom ich eliminovať a na týchto predpokladoch pripraviť produkt či poskytnúť službu.
S čím môže počítať klient, ktorý sa dostane do problémov so splácaním úveru?
-- Musím povedať, že k takýmto prípadom dochádza zriedkavo. Vždy sa snažíme čo najlepšie nastaviť splátkový kalendár, prispôsobiť ho potrebám klienta. Ak tomu zodpovedá účel úveru, vieme sa dohodnúť aj na odklade začiatku splácania.
Pri krátkodobých problémoch vieme po dohode s klientom upraviť splátkový kalendár a pomôcť mu tak prekonať prechodné ťažkosti, do ktorých sa dostal.
Je známe, že banky sa čoraz viac orientujú na malé a stredné podnikanie a konkurencia v sektore rastie. Vyberáte si stále klientov vy, alebo sa už situácia obrátila?
-- Konkurencia je dnes, pochopiteľne, mimoriadne ostrá. Banky majú voľné zdroje a hľadajú nové príležitosti na trhu. V minulosti si mohli klientov vyberať, dnes o nich musia bojovať. Vyberá si klient a presadí sa len banka, ktorá dokáže svojou ponukou služieb a solídnym prístupom zaujať.
Má Tatra banka stratégiu pre segment malých a stredných podnikov?
-- Malé a stredné podniky sú jedným zo strategických cieľov banky. Môžeme to podložiť vynikajúcimi výsledkami za minulý rok, keď sa nám naše nemalé úverové portfólio podarilo výrazne zvýšiť a rovnaký vývoj očakávame aj v tomto roku. Neradi by sme zaspali na vavrínoch a preto sa snažíme každý rok prísť s novinkami.
Už v minulom roku sme začali spoluprácu s významnými partnermi, ktorí nám pomohli diverzifikovať riziko pri financovaní malých a stredných podnikov. Jedným z nich je Európsky investičný fond, ktorý sa podieľa 50 percentami na krytí prípadných strát z poskytnutých úverov malých a stredných podnikov. V tomto roku sme podobnú spoluprácu odštartovali aj so Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou. Podľa nás je to správna cesta, keďže spomínané garančné programy nám umožnili znížiť nároky na zabezpečenie úverov, predĺžiť lehotu splatnosti, poskytovať viac prostriedkov, zjednodušiť a najmä podstatne zrýchliť poskytovanie úverov.
Zodpovedá podľa vás potenciál slovenských malých a stredných podnikov silnej orientácii bánk na tento segment?
-- Potenciál je aj napriek silnej konkurencii stále vysoký. Ekonomika napreduje a s ňou aj podnikatelia. Mnoho malých podnikov dorástlo a dnes sú z nich stabilné firmy s pevným miestom na trhu. Som presvedčený, že úverový potenciál malých a stredných podnikov sa bude ešte zvyšovať.
Angažovanosť Tatra banky voči malým a stredným podnikom (s obratom do miliardy korún):
Objem úverov ku koncu roka:
2004 - 17 859 756 tis. Sk
2003 - 12 604 192 tis. Sk
Počet klientov ku konca roka:
2004 - 86 120
2003 - 75 788