StoryEditor

Vlaky sa rušiť nebudú

29.11.2006, 23:00
Žiadne škrty vlakov, radikálne prepúšťanie zamestnancov a ani štrajk na železniciach sa nekonajú. Minister dopravy Ľubomír Vážny po návrate z dovolenky utíšil nepokoje tým, že Železničnej spoločnosti Slovensko popri piatich miliardách zo štátneho rozpočtu potvrdil aj možnosť čerpania tzv. kĺzavej doložky 400 miliónov.

Žiadne škrty vlakov, radikálne prepúšťanie zamestnancov a ani štrajk na železniciach sa nekonajú. Minister dopravy Ľubomír Vážny po návrate z dovolenky utíšil nepokoje tým, že Železničnej spoločnosti Slovensko popri piatich miliardách zo štátneho rozpočtu potvrdil aj možnosť čerpania tzv. kĺzavej doložky 400 miliónov.
V pozadí tohto rozhodnutia stojí predseda vlády Robert Fico. "Na základe jeho intervencie sme sa rozhodli že podpíšeme kĺzavú doložku pokiaľ ide o osobnú dopravu. Žiadne vlakové spojenia sa v tomto období rušiť nebudú," povedal Vážny, ktorý pripustil tlak verejnej mienky a krátkosť času na takéto vážne opatrenia. Podľa premiéra, ak bude nové vedenie železníc prepúšťať, alebo škrtať vlaky, môže ho vymeniť.
Málo peňazí na investície
Kĺzavá doložka znamená, že Železničná spoločnosť dostane peniaze na výkony vo verejnom záujme buď priamo zo štátneho rozpočtu, alebo si ich bude môcť požičať, ručiť bude štát. "Ešte nie je schválený podnikateľský plán, ten je na rade až po podpísaní zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme so štátom, takže úvery ešte konkretizovať nevieme," povedal hovorca spoločnosti Miloš Čikovský.
Ondrej Matej, bývalý riaditeľ Železničnej spoločnosti, tiež tvrdí, že 5,4 miliardy je potrebná suma. "Ak si štát výkony objedná, musí ich aj zaplatiť. Aj my sme vyrátali, že je potrebných 5,4 miliardy korún, zároveň treba presúvať výkony vlakov z neproduktívnych do produktívnych, teda optimalizovať ich." No rušenie spojov by problém podľa neho nevyriešilo. Keby bolo zrušených navrhovaných osem percent vlakokilometrov, tržby by sa znížili ešte o viac percent, cestujúcich by totiž ubudlo vo väčšej miere.
Železničnej spoločnosti však nezostane priveľa peňazí na obnovu zastaraného vozňového parku, pracuje sa už totiž na redukcii investičného plánu. Počas budúceho roku sa bude klásť dôraz na zaobstaranie nových vozňov schopných rýchlosti 160 km/h, trate pre ne už pripravujú Železnice SR. V prevádzke budú tieto na slovenské pomery nadštandardné vozne od roku 2008 na severnej trase Bratislava - Košice.
Odborom 20 ľudí neprekáža
Zažehnanie štrajku však neznamená, že Železničná spoločnosť môže prestať s optimalizáciou vlakových spojení. Aj naďalej bude sledovať využitie jednotlivých vlakov a tie, ktoré budú málo vyťažené, navrhne zrušiť alebo obmedziť. "Cestovný poriadok na budúci rok platí v takom rozsahu ako v tomto roku. Každý štvrťrok prerokujeme správu o vyťaženosti vlakov," povedal Čikovský.
Spoločnosť teda neprepustí avizovaných 180 zamestnancov, čo by bolo približne päť percent pracovníkov, ale do konca roka dvadsať. Bude totiž pokračovať v znižovaní počtu riadiacich a administratívnych pracovníkov. Kvôli tomu odbory štrajkovať nebudú.
"Nástroje v kolektívnej zmluve zmiernia dosah prepúšťania. Buď sa nájde náhradná práca, ľudia prirodzene odídu do dôchodku, alebo sa škrtne práca na dohodu, respektíve skončia zamestnanci na dobu určitú," povedal vedúci železničných odborov Peter Rozložník.
Práve Rozložník apeloval na súčasných členov vlády, ktorí sa v roku 2003 zúčastnili posledného železničného štrajku. Odbory totiž tvrdia, že škrtanie vlakov by privodilo znižovanie zamestnanosti nielen v Železničnej spoločnosti, ale pre zníženie výkonov aj v Železniciach SR a nákladnom Cargu, ktoré opravuje aj osobné vozne.

Finančné vzťahy Železničnej spoločnosti Slovensko (v mld. Sk)
 

2005

Očakávanie 2006

2007

Príspevok od štátu na osobnú dopravu

4,85

4,5

5+(0,4)

Úvery na prevádzku osobnej dopravy

0,392

0,828

?

Podiel vlastných tržieb na nákladoch

38,50%

40,10%

?

Výsledok hospodárenia

-0,53

-0,9

?

(Zdroj: ZSSK)      

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 20:43