Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá sa stará o osobnú dopravu, dostáva na krytie svojich strát od štátu každoročne takmer päť miliárd korún. V budúcom roku by na jej účet malo zo štátnych peňazí pribudnúť 4,5 miliardy korún. Túto sumu jej už schválila vláda, na súhlas parlamentu sa ešte čaká.
Hoci by potrebovala ešte viac, minister dopravy Ľubomír Vážny by privítal opak, a to postupné znižovanie dotácií na krytie výkonov vo verejnom záujme.
Železničná spoločnosť dostala na minuloročné verejné výkony najskôr štyri a pol miliardy korún, ktoré štát neskôr doplnil o ďalších 350 miliónov. Ani to však nestačilo a spoločnosť od štátu očakáva ďalšiu polmiliardu ako kompenzáciu minuloročnej straty. Tohtoročný mínus bude ešte väčší.
Tržby sú len 40 percent nákladov
Strata osobnej dopravy je však bežná aj v najvyspelejších štátoch Európy, pričom cieľom železničných spoločností je postupné zvyšovanie podielu vlastných tržieb na celkových výnosoch. Pozitívnym dôsledkom pre štát je následne menšia záťaž na štátny rozpočet, čo je cieľom aj u nás. Železničná spoločnosť Slovensko má v súčasnosti vlastné tržby na úrovni 40 percent nákladov, čo je oproti minulému roku mierny nárast.
Vážny chce v budúcom roku pripraviť pôdu pre riešenia, ktoré by šetrili peniaze od roku 2008.
Peniaze z ciest na železnice
Ministrovi pôjde najmä o harmonizáciu železničnej a cestnej dopravy s cieľom preniesť viac nákladu na málo využívanú železnicu. Tým by sa zvýšili príjmy Železníc SR ako správcu tratí a zároveň znížil nárok tohto štátneho podniku na peniaze z rozpočtu. V budúcom roku by mal podnik dostať 3,6 miliardy.
Riešenie vedúce k znižovaniu platieb štátu Železničnej spoločnosti sa dá nájsť aj v jej vzťahu so Železnicami SR. Ak by totiž Železničná spoločnosť prestala správcovi koľajníc platiť za používanie koľajníc súčasných 1,7 miliardy korún ročne, od štátu by potrebovala o rovnakú sumu menej. Železnice SR by tak chýbajúcu sumu dostali buď priamo zo štátneho rozpočtu, alebo zvýšením tržieb od nákladných prepravcov, ktorých začne od budúceho roku po našich koľajniciach v rámci liberalizácie jazdiť viac.
Tak či tak strata
Železničnej spoločnosti by však stále chýbali približne tri miliardy, ktoré vlastnými tržbami ešte dlho nepokryje. "V tomto storočí sa bez pomoci štátu zrejme nezaobídeme, veď aj tento rok nám bude chýbať ďalšia miliarda na pokrytie straty," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský.
Celkový dlh ZSSK je dnes takmer sedem miliárd korún, záväzky Železníc SR boli v októbri až 32,5 miliardy.
StoryEditor
Železnice majú dostávať od štátu menej
Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá sa stará o osobnú dopravu, dostáva na krytie svojich strát od štátu každoročne takmer päť miliárd korún. V budúcom roku by na jej účet malo zo štátnych peňazí pribudnúť 4,5 miliardy korún.