Spoločnosť Slovnaft VÚRUP sa už viac ako 50 rokov zaoberá výskumom a vývojom v oblasti spracovania ropy a petrochémie. Výsledkom vývoja sú nové technologické procesy, palivá a mazacie oleje najvyšších kvalitatívnych parametrov a komplexné služby pre zákazníkov. V poslednom období sa tiež stáva súčasťou reťazca: výroba -- distribúcia -- spotreba -- zber a zneškodňovanie opotrebovaných ropných olejov. Rozhovor na túto tému poskytol riaditeľ spoločnosti Jozef Mikulec.
Aké miesto patrí vašej spoločnosti v uvedenom reťazci? Rozvíjate spoluprácu aj s jeho ostatnými článkami?
-- Snažíme sa zapájať do viacerých oblastí. Vyrábame a predávame špeciálne typy mazacích olejov a plastických mazív, spolupracujeme na vývoji technológie spracovania odpadových olejov, prevádzkujeme akreditované laboratórium na analýzu mazacích olejov, odpadových olejov a odpadov. V tejto oblasti je dôležitý kontakt so spotrebiteľmi a s verejnosťou. Vydávame odborný časopis a organizujeme odborné konferencie a semináre. Jeden z posledných a veľmi vydarených bol seminár o odpadových olejoch vo Vyhniach.
Ako Slovensko zvládlo aproximáciu európskej legislatívy v tejto oblasti? Ako celkovo vyznieva naše porovnanie s vyspelými európskymi krajinami, pokiaľ ide o zber a zhodnocovanie odpadových olejov?
-- Európska legislatíva je u nás úplne aproximovaná v právnych predpisoch. Oveľa väčšie rezervy sú v jej aplikácii. Situácia v zbere a použití opotrebovaných olejov sa po roku 1989 zo začiatku výrazne zhoršila, ale v poslednom čase sa zlepšuje aj pôsobením nástrojov, ktoré má k dispozícii -- Recyklačný fond. Ročná spotreba mazacích olejov a plastických mazív je na úrovni 43 kt/r, z toho automobilové oleje predstavujú 50,6 percenta. Potenciál na zber opotrebovaných olejov je 22 kt/r. V modernej Európe sa uprednostňuje niektorý zo zhodnocovacích spôsobov, v SR je zatiaľ prevažný podiel určený na spaľovanie.
V našich podmienkach je predpoklad ekonomickej návratnosti veľmi zložitej recyklačnej technológie pri potenciálne menších množstvách zozbieraného odpadového oleja asi veľmi nízky. Čo z toho vyplýva?
-- Sú možné dve základné cesty. Prvou je dôsledný separovaný zber automobilových olejov v servisoch. Zberový potenciál týchto olejov je vysoký, dosahuje 75 až 80 percent oleja nasadeného do automobilov. Je potrebné vytvoriť len motivujúce ekonomické nástroje. Relatívne lacnými technologickými postupmi možno zregenerovať 70 percent odpadového oleja na oleje pre menej náročné mazanie. Druhou cestou je spracovanie odpadov na moderných rafinačných technológiách v rafinérii na motorové palivá. Vysoké ceny ropy približujú tieto technológie k reálnemu použitiu. Rozhodujúca bude cena takejto suroviny.
Aké stimuly by mohli prispieť k zlepšeniu zberu a zhodnocovania odpadových olejov?
-- Najvhodnejším spôsobom je kombinácia ekonomických stimulov a administratívnych a regulačných opatrení, spojená s dlhodobým a pozitívnym vzdelávaním občanov. Medzi ne možno okrem iného zaradiť aj úpravy v colnom sadzobníku a aktualizáciu technických noriem na odpadové oleje. Problémy zberu a spracovania odpadových olejov spočívajú najmä v nákladoch na analýzu odpadu, skladovania, prepravy a následného spracovania. Časť účastníkov tohto procesu napríklad navrhla zvýšiť poplatok za jednotku oleja a odporúčala využiť vyzbierané prostriedky na podporu tých, ktorí preukázateľne urobili definovanú činnosť pri spracovaní odpadových olejov. Podnikatelia, ktorí robia výmenu olejov v servisoch, by mali povinnosť preukázateľne odovzdať určitý podiel odpadových olejov odvodený od množstva spotrebovaných nových olejov. Myslím si, že z ekologického i spoločenského hľadiska je načase definovať možné ekonomické stimuly v oblasti spracovania odpadových olejov s cieľom výraznejšie zvýšiť ich zhodnocovanie.
Tiráž
Vydáva: Informačno-poradenské centrum AZZZ SR, zodpovedný redaktor Ján Puchovský
Kontakt: Nobelova 18, 831 02 Bratislava, tel. 0905-475437, e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., www.azzz.sk