Peniaze z fondov EÚ
Ministerstvo chce disproporcie medzi regiónmi riešiť rozvojom infraštruktúry, sociálno-ekonomickými programami, podporou mobility a fiškálnou decentralizáciou. Mala by sa modernizovať a rozvíjať železničná, cestná doprava, vodovody a kanalizácie.
Peniaze na zvrátenie medziregionálnych rozdielov chce ministerstvo čerpať najmä zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Financie prídu v rozpočtovom období 2007 až 2013.
Sociálno-ekonomické programy ministerstva práce navrhujú zvýšiť podporu pri prijímaní znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Počítajú aj s ďalším vzdelávaním a rekvalifikáciou nezamestnaných. V neposlednom rade rezort navrhuje zvýšiť podporu samostatne zárobkovej činnosti.
Mobilita pracovnej sily
Podľa ministerstva by k zmierneniu regionálnych rozdielov mali prispieť aj nové pravidlá pre poskytovanie štátnej pomoci. Zvýhodňujú investorov smerujúcich do zaostalejších oblastí Slovenska.
Ministerstvo práce počíta pri rozvíjaní regiónov aj s cestovným ruchom. Chce využiť existujúcu podporu pre začínajúcich podnikateľov, ako aj dotácie na rozšírenie a skvalitnenie poskytovaných služieb.
Posledným významným nástrojom zníženia disproporcií by mala byť podpora mobility pracovnej sily. Okrem krytia strát vznikajúcich pri poskytovaní osobnej železničnej dopravy rezort navrhuje zvýšiť podporu nájomného bývania, najmä v oblastiach s vysokou dynamikou rozvoja a rastom zamestnanosti. Súvisí to so zákonom o Štátnom fonde rozvoja bývania, ktorý už obsahuje paragraf o možnosti vyčleniť peniaze na tieto účely.
Vedúca katedry regionálneho rozvoja a verejnej správy na Univerzite Mateja Bela Ľubica Švantnerová si myslí, že navrhované riešenia môžu znížiť zaostávanie niektorých oblastí. "Opatrenia však musia byť systémové a musia nadväzovať na hospodársku politiku štátu," dodala s tým, že účinky decentralizácie sa budú dať vyhodnotiť až po dlhšom čase.
V regiónoch chýba kapitál
Podľa ekonóma Slovenskej akadémie vied Pavla Kárásza sú ekonomické rozdiely spôsobené najmä kapitálovou vybavenosťou jednotlivých regiónov. "Kým Bratislava má v podstate prebytok, ostatné kraje majú nedostatok kapitálu. Preto pri vyrovnávaní disproporcií je alfou a omegou prílev investícií, či už zahraničných alebo domácich," hovorí Kárász.
Druhou podmienkou zmierňovania zaostalosti, predovšetkým východoslovenských regiónov, je zvyšovanie kvalifikácie pracovnej sily a zlepšovanie trhu práce. "V neposlednom rade treba znížiť vysoký podiel dlhodobo nezamestnaných," tvrdí Kárász. Finančná podpora týchto ľudí je podľa neho len čiastkovým riešením, pretože väčšinu tvoria Rómovia, na ktorých treba hlavne pôsobiť výchovne, čo si vyžaduje dlhé časové obdobie. Kárász pripomína, že regionálne rozdiely existujú vo všetkých štátoch Európskej únie bez výnimky. "Ide však o to, aby aj ten najzaostalejší región mal prijateľnú životnú úroveň a ekonomický rast," uzavrel.
Regionálne rozdelenie podielu osôb v hmotnej núdzi | ||
Kraj |
Podiel osôb v hmotnej núdzi * |
Miera nezamestnanosti ** |
Bratislavský | 1,2 | 2,6 |
Trenčianský | 3 | 6,6 |
Trnavský | 4,6 | 7,5 |
Žilinský | 4,4 | 8,9 |
Nitriansky | 7,4 | 11,9 |
Prešovský | 10,2 | 15,7 |
Banskobystrický | 11,1 | 17,6 |
Košicky | 12,8 | 17,8 |
Slovensko | 7,2 | 11,3 |
*podiel osôb v hmotnej núdzi na celkovom obyvateľstve v % | ||
** miera evidovanej nezamestnanosti v % | ||
Zdroj: UPSVR |
Mzdy na Slovensku (1. štvrťrok 2005) | |||||||||
Kraj |
Slovensko |
Bratislavský |
Trnavský |
Trenčiansky |
Nitriansky |
Žilinský |
Bansko-bystrický |
Prešovský |
Košický |
spolu |
18 431 |
23 788 |
17 895 |
16 147 |
15 904 |
16 754 |
15 900 |
14 464 |
19 972 |
Zákonodarcovia, vedúci a riadiaci zamestnanci |
44 888 |
55 336 |
52 922 |
42 915 |
39 627 |
38 681 |
34 250 |
29 773 |
43 341 |
vedeckí a odborní duševní zamestnanci |
24 926 |
30 709 |
23 352 |
24 361 |
21 248 |
22 464 |
19 899 |
19 183 |
24 124 |
technickí,zdravotnícki,pedagogickí zam |
19 891 |
24 931 |
20 315 |
17 834 |
17 599 |
17 611 |
16 578 |
15 745 |
19 875 |
nižší administarívni zamestanci |
14 240 |
17 255 |
13 714 |
12 592 |
12 450 |
12 940 |
13 141 |
11 659 |
13 598 |
prevádzkoví zamestanaci v službách a obchode |
11 873 |
13 151 |
11 657 |
10 581 |
10 815 |
10 852 |
11 855 |
10 556 |
12 916 |
kvalifikovaní robotníci v poľnohospodárstve,lesníctve |
12 587 |
11 673 |
12 749 |
13 589 |
12 058 |
15 030 |
12 598 |
12 530 |
11 466 |
remeselní a kvalifikovaní robotníci v príbuzných odboroch |
16 375 |
20 289 |
17 377 |
14 346 |
15 099 |
15 830 |
13 967 |
13 170 |
19 407 |
obsluha strojov a zariadení |
16 846 |
21 377 |
15 842 |
14 746 |
14 545 |
15 631 |
14 888 |
14 414 |
22 184 |
pomocní a nekvalifikovaní zamestnanci |
10 598 |
10 196 |
10 918 |
10 659 |
10 981 |
10 189 |
9 949 |
9 782 |
11 969 |
neuvedené |
17 216 |
21 156 |
16 897 |
16 619 |
16 638 |
15 425 |
14 829 |
12 415 |
15 778 |
Zdroj: Trexima |
Aktivačný príspevok pre dlhodobo nezamestnaných | ||
Kraj |
* |
** |
Bratislavský | 4 | 26 |
Trnavský | 43 | 199 |
Trenčianský | 23 | 235 |
Žilinský | 66 | 299 |
Prešovský | 130 | 536 |
Nitriansky | 110 | 541 |
Banskobystrický | 151 | 651 |
Košicky | 79 | 653 |
* počet aktivovaných dlhodobo nezamestnaných, ktorí začali SZČO | ||
** počet aktivovaných dlhodobo nezamestnaných, ktorí sa zamestnali | ||
Zdroj: UPSVR |