Vláda až na včerajšom rokovaní schválila zákon o povinnej základnej kvalifikácii a pravidelnom výcviku vodičov. Európska komisia Slovensko medzitým zažalovala, pretože túto eurosmernicu ešte nezapracovalo do svojho práva. Teoreticky nám preto hrozí pokuta vyše 27 miliónov korún.
Sankcia však nie je podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča reálna. "Zákon sa bude v parlamente schvaľovať v skrátenom legislatívnom konaní, takže proces bude rýchly. Pokiaľ komisia vidí ochotu napraviť zdržanie v prijímaní smerníc, zastaví konanie pred súdom," tvrdí Prokopovič. Odvoláva sa pritom aj na ostatné členské štáty EÚ, či už nové alebo staré, ktoré mali tiež problémy s prijímaním tejto smernice.
Práve rezort dopravy sa pred vstupom Slovenska do únie postaral o prijatie tejto legislatívy. Rezort dopravy sa bráni, že to nie je len ich chyba a konkrétny vinník neexistuje. Podľa Prokopoviča je problém v tom, že smernica nebola predmetom negociácií, takže počas prístupových rokovaní sa nemohla vyjednať výnimka. "Tento zákon nadväzoval na ostatné právne úpravy, ktoré sa museli zmeniť. Išlo napríklad o zmenu v Zákonníku práce, aby sa znížil minimálny vek vodičov nákladných automobilov z 21 na 18 rokov. To sa stalo až vlani," povedal. Prokopovič tvrdí, že nevidel vlastne dôvod na prijímanie tejto smernice, nakoľko od budúceho roku začne platiť nová.
Nová právna úprava sa zatiaľ týka iba vodičov nákladných vozidiel a autobusov. Zákon totiž stanovuje minimálne požiadavky na kvalifikáciu šoférov a upravuje aj pravidelný výcvik o bezpečnostných pravidlách, ktoré musia dodržiavať pri jazde a počas státia. Od roku 2009 sa tieto povinnosti budú vzťahovať aj na vodičov osobných áut.
StoryEditor