"Oficiálne oznámenie o nereálnosti dohodnutého termínu sme už dostali a začali sme rokovať s predstaviteľmi rezortu dopravy. Žiadame, aby Slovenská republika zabezpečila náhradné riešenie. Teraz očakávame návrhy," konštatuje manažér pre komunikáciu spoločnosti Kia Slovensko Dušan Dvořák.
Riešením môže byť železnica
Podľa riaditeľa odboru cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Mariána Miškoviča sa zvažuje viacero variantov dočasného riešenia. "Najvhodnejšou by mohla byť železnica," myslí si Miškovič. Reálnosť tohto riešenia potvrdzuje hovorca nákladnej železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Miloš Čikovský. Tvrdí, že stratégia spoločnosti, ktorá má vo využití 50-percentné rezervy, ráta s automobilkami ako s potenciálnymi klientmi. "S Kiou sústavne rokujeme. Sme pripravení zakúpiť špeciálny vozový park a zabezpečiť spoľahlivé zásobovanie fabriky," hovorí Čikovský. Cargo tiež vyvíja tlak, aby do závodu viedla vlečka. Ponúka, že zabezpečí logistiku z Kórey, a to po vode i po súši.
"Železnica v krátkodobom horizonte problém nevyrieši. No po zavedení mýtneho systému má veľkú šancu stiahnuť časť nákladnej prepravy z ciest na koľaje," hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Pripomína, že cestný lievik medzi Považskou Bystricou a Žilinou celkom určite vznikne a zasiahne aj Martin. Podobne, ako viacerí odborníci na dopravu, odhaduje sklz v spojazdnení diaľnice na minimálne dva roky. "Dovtedy sa efekt z vybudovanej diaľnice po Považskú Bystricu úplne stratí," hovorí.
Na obzore monitorovací systém
Náhradné cestné riešenie na zásobovanie automobilky pri Žiline podľa Palčáka neexistuje. Jednoducho to neumožňuje terén v okolí Považskej Bystrice. Navyše, vybudovanie akéhokoľvek obchvatu trvá minimálne tri roky. Podľa záverov dopravných prognóz po spustení výroby prejde cez postihnuté mestá denne o 800 kamiónov viac. "Nijaké koncepčné riešenie skutočne neexistuje. Dá sa len zvažovať väčšie a menšie zlo," hovorí Palčák.
Keďže doprava pôjde po starých trasách, Slovenská správa ciest sa pripravuje na zavedenie monitorovacieho systému. Bude operatívne riešiť odklon dopravy pri vzniku vážnych situácií, či už pôjde o havárie alebo zápchy. "Kritické miesta budú vznikať, s tým treba rátať. Iste, existuje viacero súbežných trás, ktoré sa budú dať využiť. Napríklad cez Púchov, Rajec a Terchovú. No musia sa zriadiť miesta, cez ktoré sa bude doprava odkláňať," uzatvára Palčák.
Súčasný stav diaľnice Ladce - Žilina | |||
Úsek |
Dĺžka v km |
Potrebné investície v mld. Sk |
Stav |
Ladce - Sverepec | 9,94 | 4,16 | rozostavané |
Sverepec - Považská Bystrica západ | 0,50 | 1,23 | termín nereálny |
Považská Bystrica západ - Vrtižer | 9,30 | 8,02 | termín nereálny |
Vrtižer - Hričovské Podhradie | 13,46 | 5,01 | rozostavané |
Hričovské Podhradie - Žilina, Strážov | 6,85 | 5,65 | majetkoprávne vysporiadané |
Privádzač Žilina - Strážov | 2,55 | 0,38 | majetkoprávne nevysporiadané |
Spolu | 42,61 | 24,44 |