V SR budú platiť jednotné podmienky pre pripravovaný systém spoplatnenia vymedzenej cestnej infraštruktúry formou mýta. Vyplýva to návrhu novely zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon), ktorý Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR posunulo do pripomienkového konania.
Návrh, ktorý by mal nadobudnúť účinnosť 1. januára 2008, bude základným podkladom pre podmienky na technickú realizáciu systému elektronického výberu mýta v SR.
Platný cestný zákon z roku 1961 zaviedol pre motorové vozidlá úhradu za užívanie vymedzených úsekov diaľnic, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy. Tá však - v podobe nálepiek - platí na určité časové obdobie bez ohľadu na početnosť užívania týchto komunikácií. "Samotná konštrukcia tejto úhrady je nezlučiteľná s princípom spoplatnenia za prejazdenú vzdialenosť. Bolo preto potrebné zákonom o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií zaviesť do nášho právneho poriadku nový druh úhrady, cestné mýto," konštatuje v návrhu novely ministerstvo.
Návrh umožňuje realizáciu systému elektronického výberu mýta na cestách vo vlastníctve štátu a samosprávnych krajov. Ďalej ustanovuje podmienky výpočtu sadzby mýta. Tie sú založené na obdobie používania infraštruktúry a líšia sa v závislosti od nákladov na výstavbu, prevádzku, údržbu a rozvoj príslušnej siete v percentuálne stanovenej výške. V neposlednom rade spresňuje spracovanie podkladov pre Európsku komisiu (EK) pred zavedením elektronického výberu mýta.
"Návrh zákona má vytvoriť nový právny a legislatívny rámec pre zavedenie systému spoplatnenia cestnej infraštruktúry. Tento systém má byť v súlade s procesom harmonizácie vnútroštátnych právnych predpisov s právom Európskeho spoločenstva (ES) a Európskej únie (EÚ)," dodáva MDPT. Proces harmonizácie vyplýva z dokumentov Európskej komisie (EK) a smerníc a odporúčaní Európskeho parlamentu (EP)a Rady EÚ.
StoryEditor