Pre AZC ste začali pracovať takmer presne pred 28 rokmi. Ako si na to spomínate?
Bolo to veľmi zaujímavé a jedinečné obdobie. Mnoho vecí sa už nezopakuje. Ako mladý chalan som dostal robotu, akú som dostal. Dnes by to už nebolo možné. Vtedy sa napríklad v Československu k prvému januáru 1992 menili prakticky všetky zákony týkajúce sa účtovania a daní, vytváral sa Obchodný zákonník, vlastne sa menil celý systém. Tým vznikla situácia, že rozdiel medzi vysokoškolákom a človekom s 20-ročnou praxou prakticky nebol. Dokonca ja ako vysokoškolák som mal aj výhodu, pretože ak bolo treba, naučil som sa nový zákon v internáte za dva dni. Mnohé veci sa robili prvýkrát. Bolo to doslova pionierske obdobie.
Na čo ste najviac hrdý zo svojej biznis histórie?
Jednoznačne na tie projekty, ktoré vyrástli na zelenej lúke.
Napríklad biopalivá?
Áno, ale nielen tie. Napríklad aj naša logistická spoločnosť Railtrans bola na začiatku malá kancelária s jedným telefónom, počítačom a tromi ľuďmi, dnes je to firma, ktorá pôsobí u nás, v Rakúsku, Nemecku a v Maďarsku. V oboch prípadoch ide o hmatateľné spoločnosti, ktoré niečo dokázali.
Napokon ste sa nedávno stali partnerom AZC. Videli ste sa už na začiatku v takejto pozícii?
Určite nie, ale od začiatku som mal najvyššie manažérske ambície. Chcel som sa dostať na vrchol rebríčka, čo sa mi aj podarilo. Partnerská pozícia je niečo iné a na tú som na začiatku určite nemyslel.
Ako sa človek stane partnerom Jána Sabola?
V prvom rade nie je pozícia partnera žiadnym automatickým nárokom. Musí sa zrodiť aj v dohodách so spoluvlastníkmi. A nepochybne jej musí predchádzať dlhoročná spolupráca, dôvera, výkon a na konci je to, samozrejme, aj o finančnej investícii.
Ste človek zodpovedný za akvizície. Realizovali ste ich už v 90. rokoch. Ak by ste to obdobie mali porovnať s dneškom, čo sa hlavne zmenilo?
Stali sme sa profesionálnejšími. Nielen naša firma, ale celý trh. V zásade aj privatizácia bola jedna veľká akvizícia. Keď sme robili prvé akvizície, najímali sme si zahraničné poradenské spoločnosti. Tie nám ukázali proces, ako si dať pozor, ako rokovať, na čo sa pýtať, čo nezanedbať. A učili sme sa. Zmenilo sa však veľa. Od právneho a ekonomického prostredia cez obchodné zvyklosti a tak ďalej.
Je známe, že v minulosti sa množstvo firiem pred investorom snažilo, diplomaticky povedané, zatajiť určité nepríjemné faktory. Deje sa to aj dnes?
To, že sa firma pri predaji snaží prezentovať a predávajúci ju takpovediac „leští“, to je prax, ktorá nie je špecifická len pre Slovensko. Deje sa to všade na svete. Niektoré spoločn...
Zostáva vám 85% na dočítanie.