StoryEditor

Odstúpiť od zmluvy bude ľahšie

09.11.2005, 23:00
Práva spotrebiteľov, ktorí si kúpia tovar či objednajú služby mimo miesta prevádzkarne, na predvádzacej akcii alebo podomovou formou, by sa mali na jar budúceho roku posilniť. Vláda totiž včera schválila novelu zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, ktorá sprísňuje niektoré povinnosti predávajúcich.

Práva spotrebiteľov, ktorí si kúpia tovar na prezentačných akciách, od podomových predajcov alebo v zásielkovom predaji by sa mali na jar posilniť. Vláda totiž včera schválila novelu zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, ktorá sprísňuje niektoré povinnosti predávajúcich. Zároveň rozširuje kontrolné a sankčné právomoci dozorných orgánov.
Podľa riaditeľky odboru ochrany spotrebiteľa ministerstva hospodárstva Zuzany Bírošovej bude pri podomovom predaji predávajúci musieť, najneskôr pri podpise zmluvy, písomne zákazníka upozorniť na to, že má právo do siedmich pracovných dní od podpisu zmluvy či prevzatia tovaru, od zmluvy odstúpiť. "Zároveň bude musieť spotrebiteľovi uviesť meno a adresu osoby, u ktorej si môže toto právo uplatniť," doplnila Bírošová.
Možnosť odstúpiť od podpísanej zmluvy spotrebiteľom poskytuje už aj súčasná legislatíva. Podnikatelia však zákazníkov o tejto možnosti často informujú len odkazom na paragrafové znenie a spotrebitelia tak lehotu v mnohých prípadoch zmeškajú. Margita Palušová zo spotrebiteľskej informačnej agentúry SIA pre HN potvrdila, že ľudia nie sú dostatočne informovaní o možnosti odstúpiť v zákonnej lehote od podpísanej zmluvy. V nejednom prípade im navyše predajca neumožní porozmýšľať nad tým, či o kúpu tovaru skutočne majú záujem, pretože do siedmich pracovných dní po podpise zmluvy mnohí spotrebitelia objednaný tovar ešte ani nedostanú. Bírošová tvrdí, že po schválení v parlamente by sa mala ochrana spotrebiteľa pri zásielkovom predaji zvýšiť aj tým, že predávajúci bude povinný splniť objednávku zákazníka do 30 dní od jej doručenia, ak sa nedohodnú inak.
Nejednoznačné formulácie aktuálneho zákona umožňujú predajcom, aby si do nákladov, ktoré im prinieslo odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy, započítali aj položky, ktoré len okrajovo súviseli s ponukou tovaru. Spotrebiteľ pritom nevedel, v akej výške bude od neho predajca žiadať náklady. Zohľadnené náklady v mnohých prípadoch dokonca prevýšili sumu objednaného tovaru. Podľa novely si predávajúci už náklady, ktoré vynaložil na poskytnutie služby, nebude môcť na spotrebiteľovi uplatniť.
Novelou, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť od začiatku marca 2006, sa tiež rozšíria možnosti uloženia pokuty. Súčasná legislatíva totiž Slovenskej obchodnej inšpekcii umožňuje dať pokutu len za porušenie troch ustanovení, pričom v praxi sa porušujú aj iné ustanovenia, ale sankčná právomoc sa na ne nevzťahuje.

Bez pripomienok združení?

Predstavitelia dvoch spotrebiteľských organizácií uviedli, že ich rezort hospodárstva neoslovil so žiadosťou o zaslanie pripomienok k novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji. "Nikto nás o pripomienkovanie návrhu novely nepožiadal," tvrdí Palušová. Informácie o príprave novely od ministerstva nemá ani prezidentka Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska Božena Stašenková. Riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa rezortu hospodárstva tvrdí, že návrh novely odišiel spotrebiteľským združeniam elektronicky pred vnútrorezortným pripomienkovým konaním, aby ministerstvo mohlo ich pripomienky zapracovať ešte pred poradou vedenia. "Keďže novela výrazne zvyšuje úroveň ochrany spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, nemali k návrhu žiadne pripomienky," uvádza Bírošová.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. október 2024 02:36