Kontrola našla nedostatky pri narábaní s mäsom v niekoľkých predajniach Tesco. Aký postih hrozí zamestnancom?
- Za jeden prípad nehrozí prepustenie z práce. Pri riadení ľudí sa správame k nim tak, ako, ako chceme, aby sa správali oni k nám. Postih nie je ani finančný, ani výpoveď. Jeho šéf vyhodnotí, kde sa stala chyba. Keď je problém v systéme a opakuje sa to viackrát, snažíme sa ho vylepšiť. Ak je to chyba človeka, hľadíme na to, či dobre pochopil školenie. Dohodneme sa s ním, ako zlepší svoju prácu. pri opakovaných problémoch, keď vidíme, že pracovník nemá záujem sa zlepšiť, sa snažíme pre neho nájsť jednoduchšiu prácu. Reštriktívne opatrenia, akými sú výpoveď či finančný postih, nepovažujeme za cestu k zaisteniu poriadku.
Spomína sa zainteresovanosť zamestnancov na znižovaní zásob tovaru, ktorý by sa nepredal. Spôsobil tento tlak zlyhanie zamestnancov?
- Niektorí zamestnanci by možno povedali, že určitý tlak tam je. Stanovili sme však tzv. transformačné straty, alebo rozpočty na zlacňovanie a odpisovanie tovaru tak, aby sa pri štandardne zvládnutom úsilí vytvárala bezpečnostná zóna pre zamestnanca. Aj keď občas niečo nezvládne, ešte stále sa do rozpočtu zmestí.
Zlyhal teda vnútorný systém kontroly?
- Tieto zistenia silno zapôsobili na spotrebiteľov, lebo boli medializované. Tento rok sme mali vyše 700 kontrol, zápis z každej z nich sme dôkladne analyzovali. Ak istý nedostatok zistíme vo viacerých predajniach naraz, vieme, že je to skôr problém systému, a nie prehrešok zamestnancov v obchode. Snažíme sa systém zdokonaliť a zabezpečiť, aby sa doň zapojilo viac prvkov kontroly. Naša spolupráca s kontrolnými orgánmi je intenzívna, prísna a priebežná. Tento záver z kontrol je len istý výsek z nášho spoločného fungovania.
Zaznamenali kontrolné orgány podobné prehrešky vo vašej predajnej sieti aj v minulosti?
- Ani v jednom prípade nebol nález taký, že by Tesco predávalo nekvalitný tovar. Všetky zistenia sa týkali toho, že bol tovar uložený na inom mieste, ako mal byť, alebo bol vybalený z obalu, ktorý už bol po záruke. Nikdy tento tovar nebol ponúkaný zákazníkovi.
Nedostatky, ktoré inšpekcia zistila mimo predajných pultov, v zázemí predajne, nepovažujete za dôležité?
- To, čo sa deje v zázemí, je veľmi dôležité, lebo to umožňuje ponúkať Tescu kvalitný tovar. Mäso bolo v území, odkiaľ smeruje do kafilérie. Tvrdenie kontroly, že bolo určené na ďalšie prebalenie, je domnienka. Fakt je, že obaly boli v koši a mäso v prípravovni.
Ale mäso určené do kafilérie našli kontrolóri aj v chladiacom boxe spolu s čerstvými potravinami...
- Áno. Keď sme sa tým zaoberali, tak sme zistili, že zamestnanci vedeli, že mäso malo byť rýchlejšie posunuté do kafilérie.
Aká je povolená doba medzi vybalením mäsa a jeho posunutím do kafilérie?
- Hneď, ako mäso zamestnanec vybalí, má ho presunúť na miesto odkiaľ sa odváža do kafilérie a odtiaľ má byť zlikvidované. V spomínanom prípade to pracovník neurobil dosť rýchlo, ale nikdy toto mäso nebolo ponúknuté zákazníkovi.
Smú pracovníci predajne, ktorá má veľké zásoby baleného mäsa, tovar vybaliť a posunúť ho pred uplynutím doby spotreby na grilovanie, či inú úpravu?
- Môže sa to stať, ale musí to byť v rámci záručnej doby. Robí sa to len v prípade, že sa vypredá pripravený tovar na tepelné spracovanie a o takéto mäso ešte je záujem zo strany zákazníkov.
V Martine objavili inšpektori tlačenku s etiketou od výrobcu, ktorým bola firma Tauris, prelepenú etiketou Tesco. Tá prekrývala aj dátum spotreby. Takýto postup je bežný?
- Máme postupy narábania s mäsom vo vlastných manuáloch, ktoré idú nad rámec požiadaviek potravinárskych noriem. Jediný dovolený spôsob prebalenia mäsa je v prípade, že je porušený obal alebo etiketa. Tovar je starostlivo skontrolovaný, či senzoricky a kvalitatívne vyhovuje, ale aj či je jeho záručná doba v poriadku. Ak áno, tovar sa môže prebaliť a dať na pult. To bol tento prípad. Nikdy sme neprišli my, ale ani žiadna z kontrol na to, že by sa týmto spôsobom poskytol zákazníkovi nekvalitný tovar, alebo tovar po záruke.
Pri kontrolách v českej predajne sieti reťazca Tesco inšpektori také zistenia nezaznamenali. Čím si to vysvetľujete?
- Žiadne zo zistení v Tescu na Slovensku nebolo tak závažné ako tie zistenia, ktoré sa medializovali v Česku. U nás sa na pulte neocitlo zelené či osliznuté mäso.
V predajni Tesco v Martine zistili osliznutú bravčovú krkovičku...
- To nebolo na pulte v predajni, ale v sklade.
StoryEditor