StoryEditor

Rezorty si prehadzujú pol miliardy

18.12.2006, 23:00
Železničná spoločnosť Slovensko síce dostala prísľub na dodatočnú polmiliardu korún na verejné výkony v budúcom roku, stále však nie je jasné, kto jej ju zaplatí. V rozpočte na budúci rok tieto peniaze zahrnuté nie sú.

Železničná spoločnosť Slovensko síce dostala prísľub na dodatočnú polmiliardu korún na verejné výkony v budúcom roku, stále však nie je jasné, kto jej ju zaplatí. V rozpočte na budúci rok tieto peniaze zahrnuté nie sú. Podľa ministerstva dopravy je bremeno na ministerstve financií. To by však riešenie rado nechalo na rezorte dopravy.
Ministerstvo dopravy so zvýšením o pol miliardy síce súhlasilo, no podľa hovorcu Mariána Jánošíka peniaze nenájde. Nateraz plánuje železničnej spoločnosti uhradiť len pôvodne vyčlenených 4,5 miliardy korún.
Počiatek očakáva, že peniaze navyše možno ani nebude treba, ak rezort dopravy obmedzí míňanie peňazí. "Všetci ministri dostali mandát na to, aby zefektívňovali výkon činnosti jednotlivých rezortov," povedal Počiatek v nedeľnej diskusnej relácii STV.
Železničiari sa neboja
Podobné je aj stanovisko hovorcu ministerstva financií Miroslava Šmála. Podľa neho pol miliarda nie je teraz dôležitá, lebo "možno ani nebude potrebná". S tým však nesúhlasí Železničná spoločnosť, ktorá plánovala rušiť osem percent vlakov a prepustiť 180 zamestnancov, keby nedostala prísľub aj na 400-miliónovú "kĺzavú" doložku. Išlo pritom už o peniaze nad rámec spomínanej pol miliardy, keďže železničná firma požaduje celkovo 5,4 miliardy korún. V schválenom štátnom rozpočte má istých o 900 miliónov korún menej.
Škrtanie vlakových spojov, prepúšťanie a úvahy o následnom štrajku železničiarov nakoniec stopol predseda vlády Robert Fico, ktorý sľúbil, že železnice dostanú toľko, koľko požadujú. A na to sa v osobnej doprave stále spoliehajú. "Nemáme obavy, že peniaze nedostaneme, lebo prísľub vlády bol aj verejný. Otázka je len, z akých zdrojov to bude, v každom prípade sa spoliehame na 5,4 miliardy korún," povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský.
Zmluva nie je podpísaná
Zmluva o výkonoch vo verejnom záujme so štátom na celkových 5,4 miliardy korún však ešte podpísaná nie je. Malo by sa tak stať čo najskôr, keďže na ňu nadväzuje podpis podnikateľského plánu. Ten musí byť "na stole" už začiatkom roka, aby sa jednotlivým prevádzkam stihli rozdeliť úlohy. Riaditeľ Železničnej spoločnosti Milan Chúpek sa preto opätovne stretne s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Potrebu 5,4 miliardy korún potvrdilo aj bývalé vedenie spoločnosti na čele s nominantom SDKÚ-DS Ondrejom Matejom.

Kĺzavá doložka
Dodatočných 400 miliónov schválila Koaličná rada ako kĺzavú doložku. Pre ZSSK to znamená, že popri piatich miliardách na výkony vo verejnom záujme môže v objeme 400 miliónov čerpať úvery zaručené štátom alebo dostane ďalšie peniaze zo štátneho rozpočtu. Tento rok spoločnosti 4,5 miliardy nestačilo, takže čerpala prevádzkový úver v rámci takzvaného otvoreného účtu.

Finančné vzťahy Železničnej spoločnosti Slovensko (v mld. Sk)
  2005 Očakávanie 2006 Očakávanie 2007
Príspevok od štátu na osobnú dopravu 4,85 4,5

5+(0,4)

Úvery na prevádzku osobnej dopravy 0,392 0,828

Majú klesnúť

Podiel vlastných tržieb na nákladoch 38,50% 40,10%

Má stúpnuť

Výsledok hospodárenia -0,53 -0,9

Má byť vyrovnaný

(Zdroj: ZSSK)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 05:15