Ak bude elektronické mýto za používanie diaľnic privysoké, vodiči nákladných áut radšej dajú prednosť šetreniu peňazí pred šetrením času. Dopravcovia sú ochotní za kilometer jazdy po diaľnici zaplatiť štyri až šesť korún a 1,8 až dve koruny na ceste prvej triedy. Ak by mýto zohľadňovalo náklady na stavbu, prevádzku a údržbu diaľnic, mohlo by sa vyšplhať na 12 korún za kilometer. V takom prípade by však dopravcovia spoplatnené úseky obišli po obecných cestách nižších tried. Vyplýva to z výskumu Žilinskej univerzity a Výskumného ústavu dopravného. Pokuta za nezaplatenie mýta zatiaľ vychádza na 20-tisíc korún, čo je podľa odborníkov príliš málo na to, aby zahraničné kamióny odradila od vyhýbania sa mýtu.
Najčastejšie sa jazdí 50 kilometrov
Najčastejšie destinácie pre slovenských dopravcov sú Nemecko a Česko. Vo vnútroštátnej doprave sa 82 percent tovaru prepravuje na vzdialenosť 49 kilometrov, čiže vozidlo sa ani nedostane na diaľnicu. Približne 12 percent tovaru putuje na vzdialenosti od 50 do 149 kilometrov.
Podľa prezidenta Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Petra Halabrína by sa mal vypracovať nový návrh zákona, ktorý by priniesol väčšiu spravodlivosť pri vyberaní mýta. "Obzerať sa po platcoch z iných krajín je zbytočné, pretože tranzitná doprava predstavuje ani nie desať percent z výkonov na slovenských cestách," tvrdí Halabrín.
Zabrániť obchádzkam sa Nemecku nepodarilo
Zavedením elektronického mýta na diaľniciach v Nemecku stúpla intenzita dopravy na vedľajších cestách a cez obce o 40 až 60 percent. "Všetky zákazy a obmedzenia, ktorými sa Nemci pokúšajú riešiť problém vyhýbania sa diaľniciam, nie sú v skutočnosti nijakým riešením," hovorí projektový manažér pre telematiku z Elektrovod Holdingu Štefan Fecko.
Fecko odporúča starostom, ktorým hrozí obchádzková premávka, urobiť niekoľko objektívnych meraní intenzity premávky cez obce ešte pred zavedením mýtneho. Najmä preto, aby mali v budúcnosti argumenty pre svoje sťažnosti a vedeli vyčísliť zmenu. Tieto údaje občianske združenia v Nemecku nemajú.
Z kamiónov na železnicu
Alternatívou spoplatňovania iba vybraných ciest je plošné mýto. To funguje napríklad vo Švajčiarsku od roku 2001 bez akýchkoľvek porúch. Výsledkom je predovšetkým výrazná obnova nákladných áut - či už ide o vhodnejšie tonáže alebo nižšie emisné triedy. Predaj vozidiel tohto typu sa celkovo zvýšil o 45 percent. Došlo tiež ku koncentrácii dopravného priemyslu, pretože firmy sa začali spájať a obmedzovať prázdne a poloprázdne jazdy. Väčší dôraz na logistiku znamenal, že premávka prázdnych áut klesla o 40 percent.
"Skúsenosti z okolitých štátov potvrdzujú, že do roka od zavedenia mýta sa znížila intenzita cestnej nákladnej dopravy. V hmotnostnom vyjadrení 15 percent prepravy prešlo na železnicu," spresňuje riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák. Pripomína, že kapacita slovenských železníc je v súčasnosti vyťažená len na polovicu a môže bez problémov prevziať časť záťaže z ciest.
Potraviny by kvôli mýtu zdražieť nemali
Zavedenie elektronického mýta bude mať dosah predovšetkým na dopravcov, ktorým sa podľa riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka zvýšia náklady o päť až 25 percent. Pocítia to aj ich zákazníci. "Vo väčšine slovenských podnikov tvoria náklady na dopravu päť až desať percent z ceny tovaru," dodáva Palčák.
Pokiaľ ide o dosah na domácnosti, ich výdavky by sa po zavedení mýta mali zvýšiť v priemere asi o pol percenta. Pri základných potravinách, či už mliečnych výrobkoch, mäse alebo cukre, pôjde len o halierové sumy a zákazníci si zavedenie mýta ani nevšimnú. "Presnejšie prepočty budeme mať až v auguste, ale zatiaľ to vyzerá tak, že dosť veľký cenový nárast - až dve percentá - dosiahne stavebný materiál," uzatvára Palčák.
Ako sa bude zavádzať mýto
Na prelome rokov 2008 - 2009 sa má zaviesť pre nákladné automobily s hmotnosťou nad 3,5 tony elektronické mýto na diaľniciach a súbežných cestách 1. triedy, pre osobné automobily bude až do roku 2012 platiť nálepkový systém. Minister dopravy Prokopovič predpokladá ročný príjem z mýta okolo piatich miliárd korún. Majú sa použiť predovšetkým na ďalšiu výstavbu diaľnic.