Slovensku sa rýchlo míňajú odborníci pre náročnejšiu prácu v automobilkách a ich dodávateľských firmách. Práve po nich začína byť na trhu práce čoraz väčší dopyt. Upozorňujú na to samotné podniky aj nezávislá agentúra zaoberajúca sa ľudským kapitálom. "Problematickou oblasťou sú informačné technológie," oznamuje žilinský závod KIA Motors, kde má do troch rokov pracovať tritisíc ľudí.
Nábor prebieha aj v desiatkach ďalších firiem automobilového priemyslu. Ich skúsenosti sú podobné -- zohnať zamestnancov na robotnícku prácu sa dá ľahko, kvalifikovaných expertov je však málo. Začínajú chýbať odborníci, "ktorí ovládajú aspoň jeden cudzí jazyk", potvrdil Miroslav Poliak z agentúry Amrop Jenewein.
Slovensko sa pritom chce uchádzať o sofistikované investície smerujúce do výskumu a vývoja. V oblasti vývoja áut a autokomponentov sme zatiaľ získali len jednu významnú investíciu, a to firmy Johnson Controls, ktorá v Trenčíne buduje vývojové centrum.
O pár rokov bude automobilový priemysel zamestnávať vyše stotisíc ľudí, teda takmer dvojnásobne viac ako dnes. Investori nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na trhu cítia a takmer každá väčšia firma spolupracuje so strednými školami alebo s univerzitami technického zamerania. Hoci zo škôl už dnes odchádzajú odborníci schopní pracovať s modernými technológiami v automobilovej výrobe, úplná generačná výmena podľa Poliaka ešte nenastala.
Kto začína chýbať?
* inžinieri
* technológovia
* dizajnéri
* kvalitári
* logistici
* nákupcovia
* údržbári
Zdroj: AJG