StoryEditor

Medzi dôchodkovými sa zatiaľ neprestupuje

05.02.2007, 23:00
Tento rok sa podľa dostupných informácií nepodarilo ešte žiadnemu sporiteľovi v druhom dôchodkovom pilieri zmeniť správcu svojho dôchodkového účtu. Žiadosti pritom podané boli.

Tento rok sa podľa dostupných informácií nepodarilo ešte žiadnemu sporiteľovi v druhom dôchodkovom pilieri zmeniť správcu svojho dôchodkového účtu. Žiadosti pritom podané boli. Sociálna poisťovňa, ktorej súhlas je od nového roka potrebný, však v žiadnom prípade nerozhodla kladne.
"Do 24. januára nebol vydaný ani jeden akceptačný list na prestup. Čerstvejšie údaje v tejto chvíli, bohužiaľ, nemáme," potvrdila hovorkyňa Sociálnej poisťovne Vladimíra Pôbišová. Väčšina žiadateľov o prestup totiž nespĺňala podmienku, aby ku dňu vydania akceptačného listu mal žiadateľ podpísanú zmluvu so správcom svojho dôchodkového účtu minimálne dva roky.
Počty budú rásť
Prestupy sú pritom teoreticky možné od 6. januára. "Prvé zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení zapísala Sociálna poisťovňa do registra zmlúv 5. januára 2005. Počnúc 6. januárom tohto roka už teda mohol byť žiadateľovi teoreticky vydaný akceptačný list," spresňuje Pôbišová.
Tých sporiteľov v kapitalizačnom pilieri, ktorí podmienku spĺňajú, je však ešte málo, a zrejme práve oni o prestup záujem nemajú. "V tomto roku sme nezaznamenali ani jeden prestup," tvrdí Zuzana Tichá, hovorkyňa Winterthur d.s.s.
"Od 1. februára mohlo prestúpiť približne 80-tisíc klientov, ktorí sú našimi sporiteľmi už dva roky, zatiaľ však neevidujeme ani jeden prestup," hovorí Viktor Kouřil, člen Predstavenstva VÚB Generali DSS. Ako dodal, väčšina klientov bude spĺňať podmienku dvojročnej viazanosti zmluvy až v druhej polovici tohto roku.
Zamietnutie je zadarmo
Podľa poslednej novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení, ktorá nadobudla platnosť 1. januára tohto roku, je jednou z podmienok vydania akceptačného listu Sociálnou poisťovňou zaplatenie 500-korunového poplatku. To však platí doslova len pre samotné vydanie akceptačného listu, teda kladné rozhodnutie poisťovne v prípade žiadosti o zmenu správcu dôchodkového účtu. "V prípadoch, keď nie je možné vydať akceptačný list sa poplatok za jeho vydanie neplatí," zdôrazňuje Pôbišová.
Podmienkou vydania akceptačného listu je okrem dvojročnej zmluvy so správcom dôchodkového účtu a zaplatenia 500-korunového poplatku aj fyzická návšteva pobočky Sociálnej poisťovne, a to buď v mieste trvalého pobytu žiadateľa, alebo v mieste prechodného pobytu. "Ak sú splnené všetky podmienky, príslušná pobočka vydá akceptačný list bezodkladne," potvrdzuje Pôbišová. V prípade, že teda Sociálna poisťovňa rozhodne kladne a akceptačný list žiadateľovi o zmenu správcovskej spoločnosti vystaví, prestup by nemal trvať dlhšie ako jeden deň či niekoľko dní. S akceptačným listom už totiž stačí navštíviť iba novú správcovskú spoločnosť a odovzdať jej originál.

Prestupy po novom
- Dôchodkovú spoločnosť je možné zmeniť po dvoch rokoch. Obmedzenie platí od začiatku tohto roka, dovtedy bolo stanovené na jeden rok.
- Kto chce DSS zmeniť, musí navštíviť pobočku Sociálne poisťovne a dostať akceptačný list. Zaplatí zaň päťsto korún.
- S akceptačným listom navštívi klient DSS, do ktorej chce prestúpiť.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 08:57