Miroslav Pavlík
Praxou veľkých firiem je overené, že vizuálna prezentácia je účinná len vtedy, ak sa postupuje systematicky, cielene, jednotne a podľa dohodnutých pravidiel "ušitých" na dosiahnutie vytýčeného cieľa.
Tieto pravidlá definuje manuál vizuálnej prezentácie, ktorý sa tak stáva najúčinnejším nástrojom na zabezpečenie uceleného účinku uplatňovania veľkých a zreteľných prvkov propagácie spolu s menej nápadnými detailmi.
Úvodné fakty mali na zreteli vrcholní manažéri Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) pri rozhodovaní o novom dizajne koľajových vozidiel. Koncepciu farebného riešenia osobných vozňov spracovali ešte v roku 1996 a postupne sa uplatňovala v praxi. Zmeny sa však dominantne dotýkali len loga, logotypu ŽSR a trojpásu, ktorý bol vlastne pokračovaním loga ŽSR. Keďže farebné riešenie bolo spracované osobitne pre rušne a osobitne pre vozne -- bez ohľadu na ich prepojenie -- výsledkom bola grafická nejednotnosť.
"Pritom v zahraničí ľahko rozoznáme, ktorá spoločnosť nás vezie. Každá má okrem loga a logotypu aj svoje jedinečné korporátne farby. Žiaľ, po našich tratiach chodia osobné vozne vo všakovakých farebných kombináciách," povedal riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský.
Niektoré vozne používajú ako základný prvok horizontálny biely pás, iné vozne majú použitý jeden tenký alebo tri tenké biele pásy a dvere vozňov sú väčšinou natreté pre zvýraznenie oranžovou farbou. Podobné je to aj pri hnacích vozidlách. Ešte stále máme možnosť vidieť elektrické rušne až v troch farebných variantoch: zelené pre jednosmernú trakciu, červené pre striedavú trakciu a modré rušne sú viac systémové.
Preto sa zástupcovia železničnej spoločnosti zišli koncom júla 2005 na pracovnej porade s odborníkmi dizajnu z Technickej univerzity v Košiciach. Tu odzneli základné tézy k novému dizajnu koľajových vozidiel ZSSK: predovšetkým vypracovať analýzu súčasného stavu dizajn manuálu koľajových vozidiel ZSSK a na základe jej výsledkov navrhnúť nový dizajn manuál koľajových vozidiel, ktorého cieľom je zjednotiť vizáž všetkých koľajových vozidiel ZSSK.
Na príprave manuálu koľajových vozidiel ZSSK spolupracoval odborný tímu projektu Nový poriadok pod vedením riaditeľa sekcie technicko-technologickej prípravy prevádzky Miloša Slávika a Studio 001.
ZSSK v súčasnosti používa rušne a vozne, ktorých vonkajšie farebné nátery boli urobené v rôznych obdobiach a podľa rôznych koncepcií -- od najstarších zelených vozňov až po červené IC vozne s bielym pásom. Doteraz nebolo dostatočne vyriešené ani vizuálne prepojenie medzi rušňom a vozňom. Výsledkom toho je nejednotnosť vizuálneho riešenia koľajových vozidiel. Osobné vozne, ktoré najväčšou mierou ovplyvňujú vnímanie identity spoločnosti, ktoré sú najsilnejším poznávacím prvkom a prichádzajú do priameho kontaktu s cestujúcim, svojou farebnou rôznorodosťou pôsobia navonok zmätene a nejednoznačne. Tvorca nového dizajnu koľajových vozidiel ZSSK Daniel Blonski preto odporučil korporátne farby bielu, červenú a sivú (striebornú), a to tak, že vlak bude v jednej farebnej línii od rušňa až po posledný vozeň.
Farebná schéma pre osobné vozne:
-- strecha -- sivá (strieborná),
-- telo -- červená a biela (slonovinová),
-- rám -- sivá (červená).
Farebná schéma pre hnacie vozidlá:
-- strecha -- tmavosivá (strieborná),
-- telo -- červená a biela,
-- rám -- sivá (strieborná).
Autor dizajn manuálu koľajových vozidiel Daniel Blonski potvrdil, že predchádzajúci stav aplikovania rôznych riešení nebol najlepší. "Existovalo a stále existuje veľké množstvo riešení rušňov a vozňov, ktoré sú rôznorodé a pochádzajú z rôznych období. Nie sú ani farebne, ani tvarovým riešením zjednotené. Charakteristickým prvkom nového riešenia rušňov, motorových jednotiek a vozňov je červená, biela a sivá línia, ktorá prechádza celým vlakom alebo súpravou. Z tejto línie vystupujú iba dvere, ktoré používajú cestujúci. Jednoduchosť použitia farebných plôch je svojím charakterom nadčasová a nepodlieha morálnemu opotrebovaniu. Systém je postavený otvorene, to znamená, že umožňuje aplikáciu na budúce vozne, rušne alebo súpravy. Výsledkom je zjednotenie farebného riešenia všetkých koľajových vozidiel ZSSK. Cieľom bolo vytvorenie systému, ktorý by komunikoval poriadok, kvalitu a vzbudzoval dôveru cestujúcich."
Základným jednotiacim prvkom ostáva logo a logotyp. Tieto prvky sa budú nachádzať na rušňoch aj vozňoch. Ďalším prvkom bude farba čela rušňa a vozňov. Vzhľadom na rôznorodosť rušňov a vozňov dizajnér neodporučil prepájať rušne a vozne vizuálnymi prvkami, ktoré sú tvarovo viazané na seba.
Nový dizajn manuál koľajových vozidiel v praxi znamená dlhodobý proces a bude sa na jednotlivé vozidlá aplikovať v nadväznosti na ich termíny revíznych opráv. Začíname tvoriť nový imidž našej železničnej spoločnosti. V tomto roku prichádza ZSSK s novými, príťažlivými a výhodnými produktmi pre širokú škálu cestujúcich. Ambíciou spoločnosti je pohodlná, včasná, rýchla a predovšetkým bezpečná doprava. Chce, aby ju cestujúci poznali medzi konkurenčnými prepravcami, ktorí budú ponúkať svoje služby na slovenských tratiach.
-------------------
Tiraž
Prílohu Železničná doprava vydáva Tibor Bucha-IDEA v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s.; e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.