Agentúra CzechInvest je v posledných rokoch považovaná za najlepšiu vo svojom odbore. Aj preto je Česká republika lídrom v príleve priamych zahraničných investícií v regióne strednej a východnej Európy, ako aj v tvorbe nových pracovných miest. Ako vlastne funguje slovenský náprotivok SARIO a ako je efektívny pri lákaní zahraničných firiem?
Z vlaňajších absolútnych čísel vyplýva, že slovenská agentúra pritiahla o vyše miliardy korún viac investícií ako CzechInvest. To znamená, že aj pri prepočte investícií na jedného zamestnanca SARIO bolo efektívnejšie, než jeho český konkurent.
Pri tvorbe nových pracovných miest už slovenská agentúra nebola taká úspešná, keďže prácu v prichádzajúcich firmách si nájde len približne 15-tisíc ľudí, pričom v Česku viac ako 22,5 tisíca. V porovnaní s dvojnásobne väčším počtom obyvateľov Česka sa však dá hodnotiť činnosť SARIO za vlaňajšok rovnako efektívna ako práca CzechInvestu.
Horší rok
Situácia v tomto roku je úplne iná. Podľa údajov za prvý polrok 2005 prílev priamych zahraničných investícií je oveľa nižší. Kým za prvých šesť mesiacov česká agentúra pritiahla investície v celkovej hodnote 34,3 miliardy korún, na Slovensku to bolo iba necelých 2,2 miliardy korún. O trochu nižší rozdiel je aj v počte vytvorených pracovných miest.
Podľa generálneho riaditeľa SARIO Milana Juráška je prepad spôsobený tým, že české pravidlá štátnej pomoci, s ktorými majú investori dlhoročné skúsenosti, investíciám s vyššou pridanou hodnotou veľmi pomáhali. Slovensko pravidlá stimulov zaviedlo až na jeseň tohto roku. "Rozdiely sú aj v kvalite ľudského kapitálu, výskumu a vývoja," uzavrel Juráška.
Riaditeľ divízie investičných projektov a aplikovaného výskumu CzechInvestu René Samek hovorí, že Česko už dávno nie je vnímané ako krajina s lacnou pracovnou silou. Svedčia o tom aj neustále narastajúce investície s vyššou pridanou hodnotou, teda do výskumu, vývoja a strategických služieb. Tie majú rozhodujúci význam pri budovaní poznatkovej ekonomiky. "S technologickými centrami neprichádzajú iba noví investori. Na základe dobrých skúseností k nám presúvajú svoje vývojové aktivity aj firmy, ktoré predtým prišli do Česka len s montážnym programom," dodal Samek.
Nízka kvalita investícií
Odborníci však poukazujú na to, že pri hodnotení efektívnosti agentúr je potrebné brať do úvahy aj samotnú kvalitu investícií. "Okrem samotných čísel je potrebné zohľadniť pri porovnávaní aj pridanú hodnotu prichádzajúcich spoločností," povedal analytik Poštovej banky Miroslav Šmál.
Ako príklad uviedol hodnotenie vývoja ekonomiky, pretože je rozdiel, keď rast hrubého domáceho produktu ťahajú výdavky vlády, spotreba domácností alebo samotné investície. "V kvalite nových zahraničných investícií sú naši západní susedia oveľa popredu," dodal Šmál.
StoryEditor
SARIO v efektivite zaostáva za českým CzechInvestom
Agentúra CzechInvest je v posledných rokoch považovaná za najlepšiu vo svojom odbore. Aj preto je Česká republika lídrom v príleve priamych zahraničných investícií v regióne strednej a východnej Európy, ako aj v tvorbe nových pracovných miest.