Seriál o spolupráci bánk a malých a stredných podnikov.
HN hovoria s vrchným riaditeľom firemného bankovníctva v SR Ľubošom Ondrejkom
Aké produkty poskytuje ČSOB malým a stredným podnikateľom? V čom je vaša výhoda banky oproti ostatným bankám na Slovensku?
-- ČSOB v súčasnosti poskytuje celú škálu úverových produktov pre podnikateľov od rýchlych až po komerčné úvery šité na mieru klientovi, ktoré sú porovnateľné s ponukou ostatných komerčných bánk. Výhodou ČSOB je silná finančná skupina pokrývajúca komplexne potreby klientov, ale aj kompletné pokrytie slovenského a českého trhu. Od jesene zavádzame viacero organizačných zmien. Predstavíme celý rad nových produktov, čím by sme sa v kvalite poskytovaných služieb chceli posunúť výrazne vpred. Súvisí to aj tým, že banka sa v posledných rokoch strategicky viac sústredila na retail, pričom segmentu malých a stredných podnikov nevenovala pozornosť, akú si zaslúži a vyžaduje. Dnes je situácia iná. Malí a strední podnikatelia sa definitívne stali pilierom rozvoja ČSOB.
Čo sa teda zmení v obsluhe klientov malé a stredné podniky?
-- Počet obchodných centier na Slovensku sa zvýši z deviatich na 15. Pri štartovacom úvere si klient bude môcť sám určiť výšku čerpania i splátok. Klienta ohodnotíme podľa jeho histórie, či už v ČSOB alebo inde. Históriu nových klientov nahradíme podkladmi z inej banky, prípadne iných informačných zdrojov. Zmeny sa týkajú aj ďalších druhov prevádzkového aj investičného financovania, napríklad pre poľnohospodárov či miest a obcí. Súčasťou balíkov služieb bude zvýhodnené nové elektronické bankovníctvo pre podnikateľov.
Súčasťou balíkov sú často služby, ktoré klient vôbec nepotrebuje, ale musí za ne platiť poplatky. Myslíte si, že komplexné balíky služieb sú najlepším spôsobom, ako osloviť klientov?
-- Dnes si klient môže vybrať z viacerých balíkov služieb, pričom viaceré typy bankových operácií sú bez množstevného obmedzenia. Ostatné služby patria do základu, ktorý každý bežný podnikateľ potrebuje a využíva. Súčasťou pripravovaných zmien bude značná miera variability, teda každý si bude môcť de facto zostaviť vlastný balík služieb. Aj pri veľmi flexibilnom prístupe hrozí, že klient bude zbytočne platiť. Ak nesprávne odhadne svoje potreby, vyberie si produkty, ktoré v skutočnosti nepotrebuje a nakoniec zaplatí viac ako by mal. Tomuto problému chceme predchádzať intenzívnou komunikáciou s klientmi, chceme im poskytnúť kompletný servis.
Má banka odvetvie, ktorému venuje špecifickú pozornosť?
-- Áno, je to výroba. Súvisí to s vývojom ekonomickej situácie na Slovensku.
Myslíte si, že poplatky, ktoré si banka účtuje by mali prejsť komplexnou revíziou. Nemyslíte si, že sú privysoké?
-- Táto téma rezonuje skôr v retailovom bankovníctve. V segmente malých a stredných podnikov to nie je problém, súčasné poplatky trh plne akceptuje. Neočakávam, že dôjde k ich znižovaniu, skôr k ich preskupovaniu. Ich výber bude rozdelený tak, aby bolo zrejmé, čo pre banku predstavuje náklad a teda za čo samotné poplatky platia.
Ako hodnotíte projekt Rating SOPK, ktorý pred časom predstavila Slovenská obchodná a priemyselná komora?
-- Veľmi pozitívne. Veríme, že si nájde svoje miesto na trhu a uľahčí spoluprácu klienta s bankou, ako aj samotný proces schvaľovania úverov. Na základe bilaterálnej spolupráce budeme rating malých a stredných podnikov ako partner akceptovať a podnikateľom ponúkneme nielen samotné financovanie, ale aj rad ďalší výhod. Chceme tým reagovať na kritiku profesijných združení, že banky iba hovoria o podpore malého a stredného podnikania a nič pre to nerobia.
Úvery ku koncu roka malé a stredné podniky
2004 3,7 mld. Sk
2003 2,6 mld. Sk
Počet klientov ku koncu roka malé a stredné podniky
2004 23 600
2003 22 100
*v ČSOB sa medzi MSP zaraďujú podnikatelia s ročným obratom 50 miliónov až 1 miliarda Sk