Povianočné akcie a zľavy sú trhákom konca roka. Mnohým obchodom prinesú posledné peniaze do svojej pokladne. Ihneď po Vianociach, 25. decembra, sme však narazili na zvláštne ceny niektorých produktov na e-shope Alza.sk. Napríklad visiaci zámok zľavnený o 97 percent (zo 190 eur na 5 eur), sada kufrov na motorku v podobne vysokej zľave (z 3 690 na 115 eur) či sušič topánok z 500 eur na 80 eur (zľava 82 percent).
Najzvláštnejšie však bolo, že rovnaký sušič predávala Alza na svojej nemeckej verzii za 17 eur bez akejkoľvek zľavy.
Každému malo byť podľa Alzy jasné, že ide o preklep
„Je nám to veľmi ľúto. Hoci máme nastavené interné systémy kontroly a robíme všetko pre to, aby sme v tak obrovskej ponuke chyby minimalizovali, môže k nim vo výnimočných prípadoch dôjsť. Avšak zákazníci nie sú v žiadnom prípade hlúpi, o cenách tovarov majú dobrý prehlad. Každému musí byť jasné, že išlo o preklep,“ odpovedala Patrície Šedivá, PR manažérka Alzy pre Hospodárske noviny.
Alza k produktu, ktorý mal výrazne odlišnú cenu v nemeckej verzii než v slovenskej, dodáva, že „mierne odlišné ceny zohľadňujú konkrétne podmienky na trhu“.
Produkt však po našom upozornení stiahla a precenila. Teraz má o takmer 60 eur nižšiu cenovku. Či by zákazníkom vrátila peniaze, ak si niekto nejaký produkt za chybnú cenu kúpil, Alza neodpovedala.
Rovnako sú ceny, z ktorých mal byť tovar zľavnený, v dobe písania článku na e-shope uvádzané nesprávne.
Zľavy sú často len trik
Výrazne zlacnený tovar dokáže však upútať pozornosť a nie každý je expert, aby vedel, akú cenu mohol mať daný produkt pred zľavou. „Zákazník nevie správnu cenu, dokáže ale porovnávať a myslí si, že ušetril. Pôvodná cena pôsobí ako kotva a podľa tejto kotvy potom posudzuje aj ostatné ceny,“ uvádza Robert Nemec, expert na marketing.
Nemec tiež upozorňuje, že na zákazníkov veľmi pôsobí, keď sa ponúka niečo zadarmo. Ide o pud získaný v praveku a posilňovaný až donedávna, kedy všetkého bol nedostatok a bolo nutné hromadiť veci. Preto ľudia chcú získavať ďalšie a ďalšie veci.
Ďalšie zvláštne ceny
Zvláštne zľavy sme však objavili aj na ďalšom populárom e-shope na Slovensku. notino.sk má desiatky produktov, ktoré zľavil aj o 70 percent. Teda teoreticky.
Napríklad náhodne sme vybrali toaletnú vodu Nino Cerruti 1881, ktorá je pri 50 ml balení v zľave až 69 percent. Konkrétne z 54 eur na približne 17 eur. Všeobecná trhová cena tohto produktu je však približne do 20 eur, určite nie cez 50 eur. Teda je v zľave asi 15 percent nie 69. A podobných prípadov je na e-shope Notino oveľa viac.
Každopádne e-shop mohol krátkodobo razantne zvýšiť ceny a následne ich okamžite znížiť na „normálnu úroveň“, reálne však neponúka produkt, ktorý je výrazne lacnejší od konkurencie. Zákazník tak môže pri prezeraní nadobudnúť dojem, že „ušetrí“ a skutočne kupuje lacnejší produkt. Odkiaľ berie e-shop Notino svoju predzľavnenú cenu, ktorá je trhovo trikrát vyššia ako pri konkurencii, sme sa spoločnosti opýtali.
E-shop Notino prevádzkuje svoj obchod aj v iných svetových krajinách. A ak sme sa pozreli na absolútne rovnaký produkt (toaletnú vodu Nino Cerruti 1881) napríklad v e-shope „španielskeho“ Notina jeho cena bola 18,90 eur. Bez akejkoľvek uvedenej zľavy. Teda cena je reálne porovnateľná s konkurenciou. Svoje výrazne zľavy ukazuje Notino najmä v slovenskej a českej verzii.