StoryEditor

Dovolenka ako dobrý biznis

30.05.2007, 00:00
Niektorí cestujúci využívajú dovolenku na privyrobenie si poistnými podvodmi. Podľa poisťovní ich počet stúpa. Je to pre nich problém, keďže poistné podvody sú pri cestovnom poistení ťažšie dokázateľné ako v prípade povinných poistiek áut.

Ťažko sa dá totiž dokázať, že sa udalosť nestala tak, ako ju cestujúci opísal.
Počet vyšetrovaní rastie
Poisťovne však evidujú i v tomto poistení väčší počet vyšetrovaní ako v minulosti, väčší je aj počet odhalených podvodov.
Poisťovne upozorňujú, že poistný podvod je trestný čin. Pri malej škode, do osemtisíc korún, je trestná sadzba odňatia slobody jeden až dva roky. Pri veľmi veľkých sumách to môže byť aj 15 rokov.
Minulý rok prešetrovala slovenská polícia 125 prípadov nahlásených poistných udalostí pri poistení osôb, do ktorého patrí i cestovné poistenie. Jedna pätina nárokovaných škôd sa ukázala ako vymyslená. Celkovo išlo o 198-tisíc eur, teda približne 6,6 milióna korún, ktoré sa podvodníci snažili od poisťovní vylákať.
Podvody platia poctiví
Poistné náhrady, ktoré sa kvôli podvodom vyplatia, zvyšujú cenu poistného. Ak by žiadny klient nepodvádzal, poistné by mohlo byť i o niekoľko desiatok percent lacnejšie.
Častými podvodmi bývajú nadhodnotené náklady na ošetrenie v zahraničí. Niektorí cestujúci sa pokúšajú dopisovať na doklady čísla tak, aby zvýšili cenu za starostlivosť u lekára, alebo sa s ním dohodnú, aby im vystavil doklad na vyššiu sumu.
O podvody sa pokúšajú i samotné zdravotnícke zariadenia. Niekedy pripisujú na účet úkony, ktoré pacient nemal dostať alebo nedostal. Proti tomu sa vedia poisťovne brániť. Na upravené doklady majú špeciálne zariadenie, ktoré ukáže, ako bol dokument zmenený. Oprávnenosť nákladov v zahraničí overujú prostredníctvom asistentskej služby, ktorá môže komunikovať s príslušným zdravotníckym zariadením.
Obľúbená batožina
Častými podvodmi bývajú i neuskutočnené alebo nadhodnotené krádeže batožín. Cestujúci nahlásia, že im bolo odcudzených viac vecí alebo vo väčšej hodnote ako v skutočnosti. "Stávajú sa prípady, že veci, ktoré klienti nahlásili ako odcudzené, by sa v žiadnom prípade nemohli zmestiť do batožiny, v ktorej mali byť," hovorí predseda Predstavenstva Poisťovne Union Tibor Bôrik. Stáva sa aj, že váha vecí, ktoré boli hlásené ako stratené pri preprave lietadlom, bola vyššia ako povolený limit leteckou spoločnosťou. Váhu batožiny nad tento limit si môže poisťovňa u leteckej spoločnosti overiť. Poisťovne využívajú i register poistných udalostí. Cez neho môžu zistiť, či sa niektorým klientom neopakujú tie isté poistné udalosti, alebo či rovnaká udalosť nebola hlásená viackrát.

Ako sa podvádza
- na dokumenty o ošetrení sa dopíše vyššia suma
- zdravotnícke zariadenie si dá preplatiť úkon, ktorý neposkytlo
- cestujúci nahlási nadhodnotenú krádež batožiny

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. máj 2024 17:07