V júni by to boli presne tri roky, čo maďarská nízkonákladovka Wizz Air otvárala svoju jedinú bázu na Slovensku. Tretieho výročia svojej základne v Košiciach sa však tamojšie letisko nedočká. Vedenie aeroliniek sa rozhodlo, že svoj jediný bázovaný Airbus z Košíc stiahne.
So zrušením bázy súvisí aj koniec troch zo štyroch pravidelných liniek. Z metropoly východu sa tak od mája nebude lietať do nemeckého Kolína, britského Doncasteru a izraelského Tel Avivu. Ostane len každodenná linka na londýnske letisko Luton.
Dopyt sa mení
Vedenie spoločnosti zmeny na košickom letisku týkajúce sa upravovania siete liniek odôvodňuje meniacim sa dopytom cestujúcich. „Po dôkladnom zvážení sme sa rozhodli upraviť plán našich liniek v Košiciach a presunúť kapacity na iné linky s vyšším dopytom v sieti Wizz Airu,“ tvrdí George Michalopoulos, obchodný riaditeľ aeroliniek. To, že za stiahnutím jediného lietadla Wizz Airu je optimalizácia báz spoločnosti, potvrdil pre HN aj Stanislav Szabo, člen predstavenstva letiska Košice. Možnosť zníženého dopytu vidia za rušením bázy aj odborníci. „Vždy rozhodujú peniaze a vyťaženosť lietadiel. Každá spoločnosť si rozmyslí, či bude udržiavať linky, ktoré nie sú vyťažené a nie je o ne záujem,“ tvrdí letecký publicista Petr Kolmann.
„Ak zo štyroch liniek ostane spoločnosti len jedna, nemá z ekonomického hľadiska význam bázovať tam lietadlo,“ konštatuje profesor Vladimír Němec z Leteckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.
Zamestnanci spoločnosti, ktorí na letisku v Košiciach pracujú, dostanú možnosť pracovať pre ňu aj naďalej v iných destináciách. Dostanú dokonca aj pomoc pri presune na nové pôsobisko.
Cestujúci sa však z Košíc do Tel Avivu môžu dostať spoločnosťou Turkish Airlines cez Istanbul a do Kolína aerolíniami Austrian Airlines cez letisko Schwechat. Ceny však budú neporovnateľne vyššie ako v prípade nízkonákladového Wizz Airu.
Práve spoločnosť Turkish Airlines je tou, ktorá letisku v Košiciach do značnej miery pomáha. Vďaka priamemu spojeniu Košíc a Istanbulu sa môžu cestujúci na východe Slovenska dostať prakticky do celého sveta.
Wizz Air žije zmenami
Ako v rozhovore pre HN nedávno avizoval šéf letiska v Sliači Roland Schaller, Wizz Air skúma podmienky na tamojšom letisku. Schaller uviedol, že by ho potešila linka napríklad do Londýna. Na tamojšie letisko Luton už Wizz Air lieta aj z Popradu a Bratislavy. Z hlavného mesta mieria pravidelné linky aj do troch destinácií na Balkáne, ďalej do Kyjeva a Varšavy.
Okrem Košíc sa spoločnosť stiahla aj z letiska v Brne. V novembri zrušila pravidelnú linku do holandského Eindhovenu a v januári do Londýna. Svoje bázu zrušila aj v Prahe a počet liniek osekala z deviatich na tri. Zrušila dokonca aj linku na Island.
Opačne Wizz Air postupoval na letisku Schwechat. Otvoril tam bázu s tromi lietadlami a plánuje zaviesť až 17 nových liniek. Letisko Schwechat sa nízkonákladovým spoločnostiam dlho bránilo. no po výpadku Air Berlin a nízkonákladovky Niki sa pre menšie spoločnosti postupne otvára. Zálusk na Schwechat si robí aj írsky Ryanair, zatiaľ však bez úspechu.
Flotila Wizz Airu pozostáva z 88 lietadiel, v novembri spoločnosť ohlásila objednávku ďalších 146 lietadiel Airbus A320neo.
Letisko Sliač rokuje o pravidelnej linke s Wizz Airom, povedal v HNtelevízii riaditeľ letiska Roland Schaller: