Do konca aktuálneho roka predpokladá štát ukončenie súťaže na zhotoviteľa úseku rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Tomášovce v Lučeneckom okrese. Jej spustenie oznámil minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek spolu so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) v piatok na tlačovej konferencii v obci Mýtna.
„Bol by som veľmi rád, keby sa verejné obstarávanie zbytočne nepreťahovalo, ako je u nás zvykom, aby sme to ešte tento rok mohli začať stavať. Ide o zložitú stavbu, je na nej 148 objektov a odhadom má stáť 162 miliónov eur bez DPH,“ uviedol Érsek, ktorý však predpokladá, že vysúťažená cena bude nakoniec nižšia.
Financie aj z iných operačných programov
O zdrojoch peňazí na výstavbu sa bude podľa vlastného vyjadrenia rozprávať s ministrom financií až vtedy, keď bude súťaž ukončená a budú poznať cenu. „Je tu ešte jedna možnosť. Premiér Robert Fico povedal, že ak zostanú finančné prostriedky z operačných programov, ktoré ostatné ministerstvá nevedia vyčerpať, tak ich presunie na ministerstvo dopravy,“ avizoval minister s tým, že ďalšie potenciálne zdroje hľadá aj vo vlastnom rezorte. „Presunutím určitých financií, nepoviem vám odkiaľ kam, už vidím 40-miliónovú úsporu,“ dodal.
Podľa slov starostu obce Mýtna a vedúceho pracovnej skupiny pre výstavbu R2 Stred Pavla Greksu sa tendrom končí dlhoročný boj za výstavbu tohto úseku. „Veľmi sa tešíme hlavne tomu, že do Lučenca sa potiahne dvojpruh a bude možno smerovať aj na maďarskú stranu. Pretože Budapešť je pre nás veľmi dôležitá z hľadiska turizmu,“ zdôraznil Greksa.
Nový úsek R2 však podľa jeho slov hlavne odbremení obec od tranzitnej dopravy, keďže ňou denne prejde 15 tisíc až 18 tisíc vozidiel.
Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Tomášovce má mať dĺžku 13,5 kilometra v plnom profile a bude začínať dočasným napojením cesty I/16 na rýchlostnú cestu R2 križovatkou pred Mýtnou. Jeho súčasťou má byť 11 mostných objektov, z ktorých sú tri dominantné estakády v dĺžke 1,36 kilometra, ako aj šesť protihlukových stien. Koniec úseku je naplánovaný v mimoúrovňovej križovatke Tomášovce.
Niektoré úseky budú len v polovičnom profile
Pripravované úseky rýchlostnej cesty R2 od Kriváňa po Lučenec budú vybudované v plnom profile, ďalšie smerom na Rimavskú Sobotu a Rožňavu však štát plánuje postaviť len v polovičnom profile. Na tlačovej konferencii v Mýtnej to v piatok potvrdil minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd).
„Od Lučenca pôjdeme v novom trasovaní v polovičnom profile, ale výkupy pozemkov chceme spraviť na plný profil, aby táto časť bola do budúcnosti pripravená, ak hustota premávky ukáže, že treba postaviť ďalší profil,“ vysvetlil Érsek.
Dôležitý medzinárodný koridor
Obidva úseky od Kriváňa po Lučenec chce štát podľa jeho slov stavať v plnom profile aj z dôvodu, že je tam odbočka na medzinárodný koridor smerom do Maďarska, ktorá je z hľadiska dopravy dôležitá.
„Spolupracujeme s maďarskou stranou, pretože potrebujeme dokázať opodstatnenie plného profilu na tomto úseku,“ povedal minister a dodal, že Maďari pri Šalgotarjáne takisto budujú k hraničnému priechodu Šiatorská Bukovinka plný profil ich rýchlostnej cesty R21.
Ako ďalej spomenul, okrem úseku Mýtna – Tomášovce, kde už štát spustil súťaž na zhotoviteľa, majú pripravené aj ďalšie časti R2, na ktoré plánujú v blízkej dobe začať tendre. „Ešte tento rok by sme chceli vypísať súťaž na úsek od Kriváňa po Mýtnu, potom pokračujeme na Košice, Šacu - Košické Olšany a ku koncu roka chceme spustiť aj súťaž na tunel Soroška,“ avizoval Érsek s tým, že budúci rok zamýšľajú realizovať súťaže aj na ďalšie časti R2 za Lučencom, napríklad na úsek Bátka – Figa.
Podľa slov aktivistu Radovana Ceglédyho z rimavskosobotského občianskeho združenia Naša Sobota, ktoré sa dlhodobo zasadzuje za výstavbu R2 v regióne, chápu, že na základe aktuálneho stavu nie je možné od Lučenca pokračovať v budovaní plnohodnotnej rýchlostnej cesty. Vyplýva to podľa neho aj z posledných meraní intenzity dopravy.
„Dopadlo to tak, že na štvorprúdovú cestu to nie je. Budeme radi, ak sa nám podarí vybojovať, aby bol dvojpruh k Rimavskej Sobote vybudovaný v dohľadnej dobe. Potrebujeme sa totiž čím skôr dostať k bezpečnej a rýchlej ceste,“ povedal Ceglédy, podľa ktorého však aj polovičný profil regiónu do veľkej miery pomôže.