StoryEditor

KDH kritizuje železnice pre nákup zubačiek: je ich zbytočne veľa a sú pridrahé

23.07.2018, 13:34
Autor:
TASRTASR
KDH tiež kritizovalo aj predpokladanú cenu tejto zákazky, ktorá je vo výške 39,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nakupuje podľa mimoparlamentného KDH zbytočne veľa zubačiek, na predkladanie ponúk nechala uchádzačom v tendri málo času a nastavenie kritérií nasvedčuje tomu, že sú určené pre konkrétnu firmu. Na pondelkovej tlačovej konferencii v Bratislave to zdôraznil podpredseda kresťanských demokratov Pavol Zajac spolu s europoslancom za KDH Ivanom Štefancom.

Zajac pripomenul, že súťaž na nákup nových zubačiek, teda ozubnicových jednotiek pre Vysoké Tatry, vyhlásila ZSSK začiatkom júna tohto roku. Záujemcovia o súťaž mohli predkladať ponuky do pondelka 23. júla. "Mesiac a pol na takúto súťaž je veľmi krátky čas na predloženie serióznej ponuky. Prečo tak rýchlo?" kládol otázky Zajac. Podľa neho by sa mohlo v prípade väčšieho časového priestoru prihlásiť do tendra viac uchádzačov.

Zároveň doplnil, že ZSSK chce v súťaži nakúpiť päť elektrických jednotiek a ešte jedno multifunkčné vozidlo, čiže spolu šesť zubačiek. Na trase zo Štrby na Štrbské Pleso, ktorá je dlhá 4,7 kilometra a je to jednokoľajná trať, jazdia podľa neho v súčasnosti dve vlakové súpravy a tretia je pripravená v zálohe v depe, ak by vypadlo jedno vozidlo. "Prečo ideme kupovať šesť vozidiel, keď nám úplne postačujú dve a tretie rezervné," položil ďalšiu otázku Zajac.

Vyššia frekvencia premávky na tejto trati podľa neho nie je možná a ministerstvo dopravy si viac výkonov neobjednalo. "To znamená, že kupujeme dvojnásobný počet zubačiek preto, aby nám stáli depe?" dodal podpredseda KDH.

Poslanec kritizoval cenu zákazky

Kritizoval tiež aj predpokladanú cenu tejto zákazky, ktorá je vo výške 39,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Podľa Zajaca je príliš vysoká, keďže napríklad podobná vlaková jednotka, síce dieselová, ktorá sa líši tým, že nemá ozubené koleso, jazdí do Komárna od výrobcu Siemens. Má 110 miest na sedenie, čo je viac ako je v požiadavkách na zubačky a stála 2,9 milióna eur.

Zároveň napríklad kanadský výrobca dodáva vlakové jednotky Bombardier za 3,6 milióna eur a majú 300 miest na sedenie. "Áno, je pravda, že tieto vlaky nemajú ozubené koleso, ktoré je nevyhnutné na zubačku. Ale, ak je pri cenotvorbe toto ozubené koleso ocenené na niekoľko miliónov eur, tak potom musí byť zo zlata," zdôraznil Zajac.

Súčasne upozornil, že ak by bola predpokladaná cena zákazky vyššia ako 40 miliónov eur, musel by toto obstarávanie posudzovať Útvar hodnoty za peniaze pri Ministerstve financií SR.

"Na počudovanie, predpokladaná hodnota je len o pol milióna nižšia, to znamená Útvar hodnoty za peniaze túto zákazku nemusel posudzovať," konštatoval Zajac.

Podmienka má diskriminovať ďalších výrobcov 

Pritom súťažné podklady na zákazku majú podľa neho 154 strán a je v nich okrem iného aj podmienka, aby záujemca o súťaž za posledné tri roky dodával alebo predával takéto zubačky v hodnote 20 miliónov eur. Podľa neho je to podmienka, ktorá diskriminuje ďalších výrobcov, ktorí by vedeli pripraviť ponuku do tejto súťaže.

Podľa podpredsedu kresťanských demokratov tak nasvedčujú všetky ostatné technické kritériá tomu, že víťazom súťaže sa stane švajčiarsky výrobca. "Veľmi by som sa chcel mýliť, ale všetky okolnosti a podmienky súťaže nasvedčujú tomu, že to bude tento výrobca, ktorý by mal podľa scenára vyhrať túto zákazku," dodal Zajac.

Obstarávania s jedným uchádzačom

Europoslanec Štefanec doplnil, že Slovensko má v porovnaní s krajinami EÚ najvyšší počet verejných obstarávaní s jedným uchádzačom. Je tomu podľa neho tak aj preto, že viackrát sa udiali takéto podozrivé súťaže práve na železniciach. "Vyzývame preto ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby sa konečne začal zaujímať o situáciu na železniciach, pretože SNS si tam robí svoje kšefty," vyhlásil Štefanec.

Slovensko podľa neho potrebuje zlepšiť prípravu verejných obstarávaní, potrebuje stanovovať dostatočný čas na súťaže, určovať v nich férové kritériá a potrebuje skutočnú súťaž s viacerými uchádzačmi, aby sa nakoniec šetrili peniaze občanov.

Nepozreli si súťažné podklady, reagujú železnice

"Je jasné, že si členovia strany nepozreli súťažné podklady ani nedávno medializované informácie k plánovanému nákupu nových vlakov pre Tatry," reagujú železnice na vyjadrenia predstaviteľov KDH v stanovisku, ktoré HNonline.sk poskytol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Zdôrazňuje, že "doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít a prestarnutým vozňovým parkom, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh. Toto je neakceptovateľné operatívne a dopravné riziko a neprimerané riešenie, keďže oproti roku 2014 je na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 percent viac cestujúcich."

Zámerom železníc je podľa Kováča doplniť tatranskú flotilu o päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň, ktoré nahradia súčasné zubačky, ktoré sú už dávno za horizontom životnosti.

"Technicky porovnávať budúce elektrické hybridné zubačky s bežne vyrábanými motorovými jednotkami je zavádzajúce a neobhájiteľné," dopĺňa Kováč.

01 - Modified: 2024-10-31 11:03:05 - Feat.: - Title: Železnice pridávajú spoje na nadchádzajúce sviatky. Pribudne 25 vlakov 02 - Modified: 2024-10-29 14:12:10 - Feat.: - Title: Ako budú jazdiť nové expresy, ktoré nahradia IC? Priamy spoj do Bratislavy dostane ďalšie krajské mesto 03 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy 04 - Modified: 2024-10-18 15:09:23 - Feat.: - Title: Za prenájmom rušňov sú aj konsolidačné tlaky. Pomôžu aj pri nahradení IC-čiek 05 - Modified: 2024-10-18 07:46:39 - Feat.: - Title: Mínové pole Jozefa Ráža. Minister stúpil na otlak rovno celej krajine
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 10:25