StoryEditor

General Motors mení svoju stratégiu

08.12.2006, 14:36
Americká automobilka General Motors mení svoju stratégiu. Po úsporných opatreniach sa chce sústrediť na dizajn svojich vozidiel. Okrem toho kladie dôraz na kvalitu a nechce získavať podiely na zľavami.

Americká automobilka General Motors (GM) mení svoju stratégiu. Po tohtoročných úsporných opatreniach sa chce sústrediť na dizajn svojich vozidiel. Okrem toho kladie dôraz na kvalitu a nechce získavať podiely na trhu stimulmi, ako sú napríklad zľavy.
Vo štvrtok večer na stretnutí predstaviteľov GM s novinármi a analytikmi generálny riaditeľ koncernu Rick Wagoner uviedol, že automobilka sa sústredí na to, aby sa stala svetovým lídrom v oblasti dizajnu. "Chceme, aby ste si predovšetkým uvedomili, že GM je opäť posadnutý dizajnom."
Produktový šéf a viceprezident GM Bob Lutz povedal, že automobilka bude vyrábať viacej modelov na jednej platforme, ako to robí napríklad Toyota. Budúce verzie súčasnej generácie malých áut - Astra, ktorú vyrába dcérska spoločnosť Opel, a Aveo, ktoré vyrába juhokórejská dcéra Daewoo - budú založené na spoločnej platforme. "Všetky budú postavené z jednej skladačky." Jedna platforma pre viacej modelov je tiež jedným pilierov úsporných opatrení. Táto stratégia má do roku 2010 znížiť fixné náklady na 25 % tržieb z asi 35 % vlani. Podľa Lutza by mala koncernu ušetriť prinajmenšom miliardu USD vývojových nákladov, v prepočte asi 26,7 miliardy SKK.
Lutz tiež uviedol, že GM bude stavať na vývoji jednotlivých typov v rozličných krajinách. Napríklad, budúce sedany strednej triedy sa budú vyvíjať v Nemecku, malé SUVy a ľahké pickupy sa budú robiť predovšetkým v Brazílii, veľké pickupy a SUVy zasa v USA.
Predstavenstvo GM pred dvoma mesiacmi odmietlo navrhovanú trojalianciu s Renaultom a Nissanom a podľa Lutza progres v integrácii vlastných operácií koncernu ukazuje, že to bolo správne rozhodnutie. "Povedali sme, že nepotrebujeme nijakú alianciu, aby sme to dosiahli."
Wagoner tiež chválil postup reštrukturalizácie, ktorá podľa jeho slov zatiaľ znížila ročné štrukturálne náklady koncernu o 9 miliárd USD. Sanácia však neviedla k zníženiu kvality vozidiel GM, naopak, táto sa ešte zvýšila. V rámci svojho dôrazu na spoľahlivosť vozidiel automobilka v tomto roku zvýšila záruku pre autá a ľahké trucky až na 100 000 míľ.
GM očakáva, že v budúcom roku by sa na celkovom predaji mali nové modely podieľať až 40 %. Automobilka okrem toho informovala, že v roku 2007 nahradí na americkom trhu starý model Saturn Ion novým Saturn Astra. Saturn Astra je prakticky identický s novým modelom Opel Astra, ktorý bol vyvinutý v Nemecku a vyrábať sa bude v Belgicku.
Saturn Astra je súčasťou nového smerovania GM. Koncern sa už nechce sústrediť na rýchly zisk ale na kvalitu svojich produktov, ako povedal Lutz. "Je to radikálna zmena v celej spoločnosti od hlavy až po päty." Okrem Saturnu GM vo štvrtok novinárom a analytikom predstavil viac ako tucet nových modelov, ktoré mu majú pomôcť opäť získať stratené podiely na trhu.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 05:54