StoryEditor

Noví investori zatiaľ peniaze nedostanú

20.10.2005, 00:00
Ministerstvo hospodárstva chce v budúcom roku vynaložiť na investičné stimuly 700 miliónov korún. Podpora, ku ktorej treba prirátať zhruba 4,5 miliardy na investície Kie a Gertrag Ford, sa týka len rozpracovaných projektov. Štát tak v roku 2006 na lákanie investorov vynaloží v podstate rovnakú sumu ako tento rok. Pre firmy, ktoré investície ohlásia na budúci rok, rezort žiadne peniaze nemá. Minister hospodárstva Jirko Malchárek to zdôvodňuje tým, že ministerstvo budúcoročnú podporu stanovilo podľa už ohlásených projektov.
Ministerstvo hospodárstva chce v budúcom roku vynaložiť na investičné stimuly 700 miliónov korún. Podpora, ku ktorej treba prirátať zhruba 4,5 miliardy na investície Kie a Gertrag Ford, sa týka len rozpracovaných projektov. Štát tak v roku 2006 na lákanie investorov vynaloží v podstate rovnakú sumu ako tento rok.
Pre firmy, ktoré investície ohlásia na budúci rok, rezort žiadne peniaze nemá. Minister hospodárstva Jirko Malchárek to zdôvodňuje tým, že ministerstvo budúcoročnú podporu stanovilo podľa už ohlásených projektov.
"Problémom sme sa zaoberali aj na poslednej Koaličnej rade, kde sme dospeli k politickej dohode," povedal minister. Ak sa vyčerpá plánovaných 700 miliónov a domáca alebo zahraničná spoločnosť splní všetky kritériá na poskytovanie investičných stimulov, vláda bude hľadať financie v rezervách štátneho rozpočtu.
Malchárek zdôraznil, že zatiaľ ide len o predbežnú politickú dohodu. "Dodatočnými peniazmi na stimuly sa budeme zaoberať, keď to bude aktuálne. Bolo by zbytočné, aby sme teraz hľadali iné ako politické riešenie," dodal.
Ministerstvo financií však žiadne dodatočné peniaze pre štátnu pomoc v budúcom roku nemá. "Štátny rozpočet už bol schválený vládou, takže jeho parametre, ako napríklad schodok, sa musia dodržať," podotkol hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Jediné možné riešenie vidí Papanek iba v presune financií v rámci kapitoly rezortu hospodárstva. Žiadne iné ministerstvo podľa neho nebude hľadať svoje peňažné rezervy na poskytovanie investičných stimulov. Nezaváži ani to, že vytváranie nových pracovných miest je jednou z priorít súčasnej vlády. "Pri lákaní investorov na Slovensko musia byť všetky financie vynaložené efektívne. Netreba podporovať príchod nejakého investora za každú cenu," dodal Papanek.
Projektový manažér Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina si myslí, že 700 miliónov na budúcoročné investičné stimuly stačí. "Dobré by však bolo, aby podpora pre investorov v nasledujúcom období klesla, keďže deformuje konkurenčné prostredie na trhu," uzavrel Kičina.

Vláda pravidlá podpory neschválila
Pravidlá poskytovania investičných stimulov stále nemajú definitívnu podobu. Vláda včera rokovanie o materiáli ministerstva hospodárstva prerušila pre námietky rezortu financií. Obe strany si na kompromisnú dohodu vyžiadali ešte týždeň. Riešenie chcú predložiť na najbližšie rokovanie kabinetu.
Minister financií Ivan Mikloš nesúhlasí najmä so znížením hranice pre strategickú investíciu z 12 na štyri miliardy korún. "Ide zhruba o 100 miliónov eur, čo nepovažujem za príliš veľkú a strategickú investíciu," povedal Mikloš.
Ďalším sporným bodom je výška štátnej pomoci pre investície do spracovateľského priemyslu, distribučných a logistických centier v regiónoch s mierou nezamestnanosti pod 10 percent. Mikloš tvrdí, že títo investori by nemali dostať žiadnu štátnu pomoc. Ministerstvo hospodárstva navrhuje najviac 10 percent.
Minister financií upozorňuje, že príliš mäkké kritériá by znamenali priveľké nároky na štátny rozpočet. "Potom by sme museli selektovať investorov, čím by sa zvýšila netransparentnosť celého postupu," dodal Mikloš.
Minister hospodárstva Jirko Malchárek, naopak, tvrdí, že návrhy jeho rezortu smerujú k tomu, aby sa štátna podpora na budúci rok vyčerpala. "Zatiaľ je všetko otvorené a budeme o tom rokovať," hovorí Malchárek.

Prehľad verejných výdavkov na podporu významných investícií do automobilového priemyslu a počtu vytvorených pracovných miest
(bez DPH a daňových kompenzácií)

PSA Peugeot Citroen

Kia / Hyundai

Getrag Ford

Hankook*

Celková podpora 

mil. Sk

6 283

9 868

3 049

5 499

z toho priama podpora

mil. Sk

6 106

9 868

2 509

4 281

nepriama podpora (daň. úľavy)

mil. Sk

177

0

540

1 218

Celková zamestnanosť

 

10 000

7 900

2 037

2 262

z toho počet priamych pracovných miest

 

3 500

3 400

787

1 508

 počet sekundárnych prac. miest

 

6 500

4 500

1 250

754

Celková podpora na 1 priame pracovné miesto

tis. Sk

1 795

2 902

3 874

3 647

Podpora na 1 vytvorené priame pracovné miesto

tis. Sk

1 795

2 902

3 874

3 647

Celková podpora na 1 vytvorené pracovné miesto

tis. Sk

628

1 249

1 497

2 431

*súčasťou podpory investície Hankook z verejných zdrojov sú navyše aj 3 mld. Sk na výstavbu rýchlostnej komunikácie
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 05:11