StoryEditor

Vládne milióny Ľubovňu obišlo

15.02.2007, 23:00
Vládna kompenzácia 300 miliónov na verejné výkony autobusov ešte z roku 2005 už dorazila na účty samospráv. Tie ich majú do konca marca rozdeliť svojim podnikom SAD, ktoré sa vtedy ocitli v strate.
V článku je tabuľka

Vládna kompenzácia 300 miliónov na verejné výkony autobusov ešte z roku 2005 už dorazila na účty samospráv. Tie ich majú do konca marca rozdeliť svojim podnikom SAD, ktoré sa vtedy ocitli v strate. Týka sa to takmer všetkých 19 spoločností. Výnimkou je len Bus Karpaty v Starej Ľubovni. "Keďže v roku 2005 dosiahli zisk pol milióna korún, plnú kompenzáciu nedostali," povedala hovorkyňa Prešovského kraja Veronika Fitzeková.
Zisk ich obral o dva milióny
Prešovská samospráva rozdelila svojich 46,8 milióna korún na dve časti, 43,1 ide na samotné dorovnanie strát podnikom a 3,7 dostanú vzhľadom na náročnejšie klimatické podmienky. Až z tejto sumy sa 196-tisíc korún ušlo aj pre Bus Karpaty.
Spoločnosti to nestačilo, šancu dostať viac však už premárnila. "S rokom 2005 sme sa už zmierili. A to aj napriek tomu, že uznesenie vlády vraví, že kompenzácia sa má rozdeliť podľa najazdených kilometrov, máme teda nárok na 2,5 milióna korún," povedal manažér Bus Karpaty Juraj Glonek.
Prešovský kraj má však iný názor. Podľa Fitzekovej spravili v účtovníctve Bus Karpaty omyl, bez ktorého by podnik dosiahol ešte vyšší zisk. Glonek argumentuje tým, že omylom si spoločnosť, práve naopak, ublížila, lebo keby k nemu nedošlo, bola by v strate a získala by nárok na krytie strát.
Vládne uznesenie totiž hovorí, že na kompenzáciu majú nárok všetky podniky SAD, ktoré dosiahli stratu. Ak by teda Bus Karpaty bola v mínuse čo i len sto korún, mohla dostať päťkrát viac peňazí ako bol vykázaný polmiliónový zisk. To však ešte pri vykazovaní hospodárskeho výsledku za rok 2005 nevedela, keďže uznesenie prišlo na svet až koncom roka 2006.
V Skalici svoj podiel dostali
Vo vládnom uznesení z konca novembra vidí Prešovský kraj problém pri samotnom pojme SAD, lebo Bus Karpaty ho v názve už dávno nemá. Ak by sa teda v Prešove podľa slov hovorkyne presne riadili uznesením, v Starej Ľubovni by nemali nárok ani na 196-tisíc korún.
Opačný názor však má riaditeľ Skand Skalica, ktorá bola kedysi tiež SAD a za rok 2005 dostala dodatočných 2,2 milióna. "Dostali sme, čo nám od vlády patrí," povedal riaditeľ Skand Skalica Peter Samson, podľa ktorého problém v názve nie je. "Dôležité je, že kraj má s dopravcom podpísanú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme a schválil mu cestovný poriadok," dodal Samson. Názov zmenila už aj SAD Bratislava, odvčera sa volá Slovak Lines.
Zmätky v účtovníctve
Podľa predsedu Zväzu autobusových dopravcov Georgea Trabelssieho môže za nejednoznačný výklad oprávnených nákladov v prípade Bus Karpaty neaktuálna vyhláška. Tá sa totiž vzťahuje na zákon platný v roku 2005, v súčasnosti však platí nový. "K novému zákonu chýba vyhláška," povedal Trabelssie.
Všetky podniky SAD vychádzajú z jednotnej kalkulácie ekonomickej ceny podľa štandardov Európskej únie. Pre chýbajúcu vyhlášku si to však podľa Trabelssieho úradníci v jednotlivých VÚC vykladajú rôzne. "Nie je totiž presne dané, čo patrí k nákladom a čo nie," dodal Trabelssie. Ako príklad uviedol rozdiely v účtovníctve. Podniky SAD odpisujú autobusy počas ôsmich rokov, samosprávy pritom vyžadujú 12, zatiaľ čo zákon o účtovníctve ukladá štyri.

Rovnaký problém už len na pleciach VÚC
Aká strata vznikne podnikom SAD v roku 2006, sa ešte povedať nedá. Pravdepodobne však bude výrazne nižšia než v roku 2005. Spôsobiť by to mal pokles cien nafty. Minulý rok je však už posledný, keď si budú môcť VÚC nárokovať straty od štátu. V súčasnosti už platí nový zákon, podľa ktorého sú za prímestské autobusy plne zodpovedné samosprávy. Problémy s financovaním to však ihneď nevyrieši. Napríklad SAD-ky v Prešovskom kraji žiadajú pre tento rok 350 miliónov korún, pritom dostanú len 240 miliónov.

Rozdelenie vládnej kompenzácie
Samospráva Podnik SAD Krytie strát za rok 2005 (v mil. Sk)  
    Pre podnik SAD VÚC celkovo
Banská Bystrica Zvolen 21,5 48
Lučenec 15,5  
Banská Bystrica 11  
Prešov Prešov 17,6 46,8
Humenné 17,1  
Poprad 11,9  
Bus Karpaty 0,2  
Košice Košice 23 40,3
Michalovce 17  
DPMK 0,3  
Žilina Žilina 22,9 39,9
Liptovský Mikuláš 17  
Nitra Nitra 32 39
Nové Zámky 7  
Trenčín Trenčín 26,5 37,7
Prievidza 11,2  
Trnava Trnava 16,8 29,4
Dunajská Streda 10,4  
Skand Skalica 2,2  
Bratislava Slovak Lines 18,9 18,9
Spolu 20 spoločností   300
Pozn.: Košický VÚC doplatil Dopravnému podniku za linky, ktoré prevádzkuje mimo územia mesta.
Zdroj: samosprávy

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 00:05