Podpredseda mimoparlamentného KDH Pavol Zajac podal v piatok podnet na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) na kontrolu transparentnosti a efektívnosti nákupu nových zubačiek pre Vysoké Tatry. Informoval o tom Stano Župa z komunikačného oddelenia KDH.
"Ešte pred ukončením tejto verejnej súťaže som spolu s europoslancom Ivanom Štefancom na tlačovej besede 23. júla 2018 verejne poukázal na to, že táto súťaž má viaceré znaky netransparentnosti, a hlavne neefektívnosti nakladania s verejnými zdrojmi. Viaceré kritériá tejto súťaže naznačovali, že sú nastavené pre vopred určeného dodávateľa," povedal Zajac.
"Po ukončení súťaže a zverejnení dokumentov a podpise zmluvy sa naše predpoklady naplnili. Víťazom tejto súťaže sa stala firma Stadler, ktorá ako jediná podala ponuku, a tak výsledná cena je len o 1,8 % nižšia ako bola predpokladaná," uviedli kresťanskí demokrati.
Jediná ponuka v súťaži bola podľa KDH aj napriek tomu, že obstarávateľ Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vopred verejne deklaroval záujem viacerých zahraničných dodávateľov.
Predpokladaná cena bola 39,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), a tak toto obstarávanie nemusel posudzovať útvar Hodnoty za peniaze ministerstva financií, ktorý posudzuje všetky verejné zákazky nad 40 miliónov eur. Tento mohol zhodnotiť aj efektivitu a naliehavosť nákupu piatich zubačiek plus jedného servisného vozidla voči dnešnému stavu, keď jazdia vo Vysokých Tatrách len dve zubačky.
"Taktiež som bol prekvapený, keď 24. októbra 2018 boli na webových stránkach ÚVO zverejnené všetky dokumenty tejto súťaže, že medzi nimi chýbala 'ponuka uchádzača'. Namiesto tejto ponuky sa po otvorení tohto dokumentu zobrazí 'správa o zákazke'. Chcem veriť, že je to len administratívne zlyhanie a nie ďalšia snaha ZSSK o netransparentnosť tejto súťaže," dodal Zajac.
Na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) budú premávať nové zubačky za 38,8 milióna eur. Zastaraný vozňový park obmení do roku 2022 päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate. Dodávateľom bude švajčiarska spoločnosť Stadler, s ktorou ZSSK 17. októbra v Štrbe podpísala zmluvu.
Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča na tratiach TEŽ výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich. "V porovnaní s rokom 2014 je na tratiach TEŽ a OŽ ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné na zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém," uviedol. Dodal, že druhým dôvodom obmeny vozňového parku je technická i morálna zastaranosť využívaných vozidiel.
ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG. Námietky voči súťaži podľa hovorcu nepodal nik. U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej na kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku.
Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, dve miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wifi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich.