Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) pripravil podľa opozičnej SaS nepodarenú privatizáciu bratislavského letiska. Hovorí sa síce podľa liberálov o prenájme letiska, ale prenájom na 30 rokov bude mať podľa SaS účinky privatizácie.
"Akurát treba dodať, že z pohľadu štátu a cestujúcej verejnosti nepodarenej privatizácie. Paradoxom je, že k tejto nepodarenej privatizácii dochádza po tom, čo vláda Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2006 zrušila riadnu privatizáciu väčšinového balíka akcií letiska, ktorá mala priniesť miliardy korún do štátneho rozpočtu a zároveň masívne investície do modernizácie a rozvoja," opísala SaS v stredajšom stanovisku.
Sas kritizuje Érseka
Návrh ministerstva dopravy je podľa liberálov primárne zameraný na prevádzkovanie letiska a nie na investície, teda na rozvoj. Podľa poslanca SaS Miroslava Ivana teda existuje reálne riziko, že po 30 rokoch prenájmu nájomca letisko štátu vráti v stave, ktorý bude vyžadovať vysoké investície nielen do rozvoja, ale aj do údržby.
"To, čo chce presadiť minister dopravy Árpád Érsek, je privatizácia budúcich výnosov letiska, a to sa nám vidí trestuhodne málo. Preto ho žiadame, aby v prvom rade ministerstvo zadefinovalo strategické ciele, teda smer, akým sa má bratislavské letisko v našom stredoeurópskom regióne rozvíjať," apeloval Ivan.
SaS tiež žiada, aby ministerstvo následne tieto ciele podložilo odhadmi reálnych finančných potrieb a až nakoniec predložilo verejnosti analýzu obchodno-vlastníckych modelov, aby bolo jasné, ktorý z nich najlepšie vytýčené strategické ciele naplní.
Teda, či to má byť riadna privatizácia, dlhodobý prenájom, alebo ponechanie letiska v rukách štátu vrátane jeho manažovania. Liberáli zároveň žiadajú vládu, aby na súčasný plán ministra Érseka nepristúpila.
Profitovať má aj štát
Ministerstvo dopravy aktuálne vypracovalo návrh projektu, ktorým sa má uskutočniť proces výberu koncesionára pre Letisko Milana R. Štefánika v Bratislave. Predložilo ho do medzirezortného pripomienkového konania.
Rezort očakáva, že realizáciou verejno-súkromného partnerstva formou udelenia koncesie sa zabezpečí dlhodobý udržateľný rozvoj letiska. Profitovať má z toho aj štát. Podľa ministerstva sa udelením koncesie minimalizujú riziká súvisiace s vlastníctvom a prevádzkou letiska pri ponechaní určitej kontroly nad strategickými aktívami.
"O variante s prenájmom letiska zahraničnému partnerovi sa hovorilo už viackrát a napokon, táto možnosť sa ukázala ako najlepšia a najvhodnejšia pre štát. Verím, že to pomôže zviditeľniť naše najväčšie medzinárodné letisko, ktorému patrí v rámci Európy strategické postavenie. Som presvedčený, že vďaka dodatočným investíciám, ktoré štát nemôže letisku poskytnúť, sa zvýši jeho prestíž, kvalita služieb a priláka aj nových leteckých dopravcov," konštatoval minister Érsek.