Požadujete novú interpretáciu paktu stability. Prečo ho vlastne nechcete celkom zrušiť?
-- V Európe je síce peňažná politika spoločná, ale hospodárska a finančná politika zostali v právomoci členských štátov. Kým neexistuje politická únia, je nutné mať nejaký koordinačný nástroj. Je správne, že sme prijali rámcový dokument. Ale nebolo správne, ako sa využíval v minulosti: príliš mechanicky a čisto právnicky. Predstava, že hospodársku a finančnú politiku možno riadiť právom, je dobrodružná.
Treba teda pakt stability prepísať?
-- Právne východiská nie je nutné bezpodmienečne meniť. Sú dostatočne pružné, ale pružnosť treba aj využívať.
Nemecko ako objaviteľ známej klauzuly o maximálne trojpercentnom deficite ju chce teraz odstrániť?
-- Nie. Ale myslím si, že nemá zmysel stanovovať kvótu deficitu na logaritmickom pravítku. Mne ide o odbornú ekonomickú debatu. Aká politika väzí za deficitom? Tri percentá a celkové štyridsaťpercentné zadlženie vo Veľkej Británii je predsa niečo celkom iné ako tri percentá a sto- či viacpercentné zadlženie v Taliansku.
Čo by v takom prípade malo platiť pre Nemecko?
-- Netreba hádam dvakrát zdôrazňovať, že zjednotením oboch častí krajiny Nemecko čelilo mimoriadnej výzve. Európska komisia sama hovorí, že dve tretiny problémov s nemeckým hospodárskym rastom idú na vrub tohto faktu. V takom prípade už verím, že je rozdiel v tom, či odvediem peniaze do Bruselu a zvýšim tým vlastný deficit alebo či mi z Bruselu peniaze poukážu, čo deficit zníži. Preto sa vždy treba pýtať: Aké reformy podnikla tá či oná krajina? Aj keď sú zmeny z krátkodobého hľadiska väčšinou bolestné, dlhodobo prispievajú k zvýšeniu hospodárskeho rastu a aj k stabilnejším financiám. Taký postup treba predsa hodnotiť inak, ako keď sa nejaká krajina vyhýba riešeniu štrukturálnych problémov.
Tým otvárate Pandorinu skrinku. Prečo by sa potom nemal zohľadňovať taliansky severojužný transfer alebo trebárs francúzske vojenské výdavky?
-- Nemecké zjednotenie s tým nemožno porovnávať. Veď túto úlohu sme museli zvládnuť už po európskom zjednotení. Ak sa na záležitosť pozrieme z formálneho hľadiska, Nemecká demokratická republika nikdy nespĺňala kritériá európskej menovej únie. Nepoznala fungujúcu trhovú ekonomiku ani nedisponovala podnikmi, ktoré by obstáli v konkurenčnom boji. Zjednotenie sa uskutočnilo zo dňa na deň, hospodárstvo bolo úplne na dne. Začínali sme prakticky od samého začiatku. To je celkom iná situácia ako v ostatných nových členských štátoch EÚ, ktoré sa najprv prispôsobili a až potom vstúpili do únie. A domnelé francúzske či talianske námietky sa mi tým zdajú vybavené.
V ktorom okamihu by sa mali hodnotiť poľahčujúce okolnosti? Pred správnym konaním -- alebo po jeho začatí?
-- Prekročením povolenej trojpercentnej hranice deficitu automaticky vzniká povinnosť Európskej komisie zaoberať sa konkrétnym prípadom. To nechce zmeniť nikto. Žiadam len, aby autori hodnotiacej správy zohľadnili všetky relevantné ekonomické faktory. Na jej základe ministri financií potom rozhodnú, či začnú správne konanie kvôli prekročeniu deficitu alebo nie.
Domnievate sa, že sa podarí zjednotiť stanoviská ešte pred marcovou schôdzkou predstaviteľov štátov a vlád členských štátov EÚ?
-- Predseda Rady EÚ Jean-Claude Juncker sa o to intenzívne snaží. Má našu podporu. Osobne som presvedčený, že v tejto veci sa už mnohé vykonalo. Nie sme ešte všetci rovnakého názoru, ale do istej miery už existuje konsenzus v tom, že doterajšia aplikácia paktu stability bola príliš mechanistická. Zhoda panuje aj v tom, že v časoch vysokej konjunktúry je nutné posilniť starostlivosť o konsolidáciu rozpočtu.
Ako vyzerá aktuálne stanovisko nemeckej vlády v otázke daňovej reformy?
-- Pokiaľ ide o spoločnosti založené fyzickými osobami, nevidím nutnosť niečo meniť. Obstojíme aj v medzinárodnom meradle. Kapitálové spoločnosti u nás takisto neplatia vysoké dane. Pozrite sa len, aké majú možnosti na ich úpravu! Pravdou však je, že v európskom porovnaní sú naše sadzby vysoké a základňa na výpočet daní úzka. To musíme upraviť na európskej úrovni. Chvíľu však ešte potrvá, kým naše úsilie prinesie plody. Nezávisle od toho však pracujem na koncepte zdanenia podnikov, ktoré by bolo nezávislé od ich právnej formy. To je mimoriadne komplexná téma. Riešenie sa nedá len tak vytriasť z rukáva. Ak našu prácu stihneme do roku 2007, budeme naozaj dobrí. (gaf)